Gemaakt door een gepassioneerde autoliefhebber
Met de Franse Express: De Renault Express.
Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker. M.M.V: Autobedrijf Nieuwendijk Renault bedrijfswagen-dealer te Hillegom.
Tussen al die personenauto’s die ik de laatste tijd getest heb voor RFG Autoblog vond ik het eens tijd om weer eens een bedrijfsauto te testen. Laat rond dezelfde tijd dat ik daar over nadacht nou net de nieuwe Renault Express op de markt zijn gekomen. Nou werd het ook wel eens tijd dat deze werd opgefrist. Al jaren is de Express de bestelwagen-versie van de Renault Kangoo. Maar de geschiedenis van de Renault Express gaat terug tot in de jaren ’80. De allereerste en toen enigste generatie Express werd geproduceerd tussen 1986 en 1999. In al die jaren is hij na z’n introductie 2x gefacelift. Tot eind jaren ’90 toen Renault de Kangoo officieel presenteerde. Dat gebeurde in 1997. Toen werd er ook een 4x4-versie beschikbaar van de Kangoo. In Maart 2003 kwam Renault met een facelift. Als mede door de samenwerking tussen het Franse Renault en het Japanse Nissan kwam er ook een gerebadgede versie van de Kangoo-bestelwagen op de markt. Die ging onder de naam Nissan Kubistar. De 2e generatie Renault Kangoo/Express kwam in 2007 op de markt. De Kangoo/Express was toen gebaseerd op de Scénic en was toen de nieuwe generatie lichte bedrijfsvoertuigen in het programma van Renault. Het model werd door Mercedes-Benz ook verkocht als Mercedes-Benz Citan met een herzien frontontwerp dat in September 2012 werd geïntroduceerd.
Eind vorig jaar (lees: November 2020) trok Renault het doek van de volledig nieuwe Kangoo/Express. Een jaar na die introductie werd het dan ook wel voor mij eens tijd om die nieuwe generatie aan de tand te voelen. En dan heb ik het over de bedrijfswagen-versie van de Kangoo: de Express. En eerlijk gezegd die ziet er goed uit. Niet dat er qua uiterlijk wat mis was met z’n voorganger. Maar laat ik eerlijk zijn met deze uitstraling kan de Renault Express er weer een tijdje tegen aan. Het is een bestelauto die er gewoon prima uit ziet. En een prima visitekaartje kan zijn voor een bedrijf die in de markt is voor zo’n auto zoals deze Express. En dan is de auto die ik mee krijg ook nog eens voor van een fraai setje lichtmetalen velgen. Deze zijn echter niet standaard. En al zal je een blik werpen in de optielijst, dan kom je deze prachtige velgen niet tegen. Ook niet als je voor de gein eens online de auto gaat samenstellen. Er zijn 2 types stalen velgen te leveren op de Express en daar moet je het mee doen. In beide gevallen betreft het 15-inch velgen. Eéntje met grijze naafafdekking en ééntje met fraaie wieldoppen genaamd Kijaro. En ondanks het feit dat die laatst genoemde wieldoppen zijn, staan ze fraai zo onder de Express. Maar die heeft m’n testauto niet. De Renault-dealer Nieuwendijk moet toch gedacht hebben dat lichtmetalen velgen de Express beter zouden staan. En gelijk hebben ze. Het maakt de uitstraling van de Express compleet. Veders is het in de Express prima vertoeven en zat ik prima gedurende de testrit die ik in de omgeving van Hillegom en Leimuiden heb gemaakt.
Voor dagelijks gebruik is de Express een prima bestelauto. Hij meet een lengte van 4 meter 39 en heeft een wielbasis van 2 meter 81. Dat geldt in dit geval voor m’n testauto. De hoogte van de Express is minstens 1 meter 81. Of je moet straks dakrails nodig hebben op je nieuwe Express, dan is de hoogte 1 meter 85. In ieder geval voor mij is er ruimte genoeg in deze besteller. De testauto is in de cabine alleen al voorzien van diverse opbergruimtes. Met deze opbergoplossingen wordt er tot zo’n 48 liter ruimte gemaakt. Optimale benutting van de ruimte die je hebt in de Express. Ook de laadruimte is redelijk van formaat. Sowieso kan je in lengte richting er een fatsoenlijke europallet in kwijt. En dan nog is er nog wat ruimte over om wat extra mee te nemen. De hoogte van de laadruimte meet 1 meter 24. De maximale breedte is zo’n 1 meter 41. Tussen de wielkasten is dat 1 meter 17. De lengte van de laadruimte tot aan het tussenschut meet een lengte van 1 meter 91. Kortom, ruimte genoeg achterin de Express.
Maar hoe rijdt de Express? Nou, best wel aardig. M’n testauto kon goed mee komen in het verkeer en hij stuurde best lekker. M’n testauto was voorzien van een 1,5 liter 4-cilinder dieselmotor met een vermogen van 75pk. Gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak. En die deed tijdens de testrit prima z’n werk. Het schakelen gaat comfortabel en zonder schokken. Heel veel cijfers waren ten tijde van het schrijven van dit artikel nog niet bekend. Dus wat de topsnelheid is en hoe snel de Express vanuit de stilstand naar de 100km/h kan komen weet ik helaas niet. En dit wordt ook niet in de brochures vermeld. Heel zwaar is m’n testauto met een gewicht van 1279 kilo niet. Maar als je zwaar beladen bent en je hebt ook nog eens een aanhanger achter de Express hangen. Dan kom je er toch achter dat de turbodieselmotor toch wat vermogen te kort komt. Tijdens m’n testrit was de Express die ik mee had trouwens leeg. En over die aanhanger gesproken. Je mag geremd maar 1200 kilo achter de Express hangen. Ongeremd is dat bijna de helft minder. 685 kilo om precies te zijn.
De uitrusting van de Express is redelijk standaard, maar niet echt superdeluxe. Er zijn 3 uitrustingsniveau’s leverbaar op de Express. Namelijk de Générique, de Comfort & de Comfort+. Die eerst genoemde is er met een bedrag vanaf zo’n €14.225,- leverbaar. Dan beschik je o.a over het volgende: 3-punts rolgordels vóór, in hoogte verstelbaar, met gordelspanner en spankrachtbegrenzer, ABS en noodstopbekrachtiging, airbag bestuurder, ESC (Electronic Stability Control) + Hill Start Assist, halogeen koplampen van binnenuit verstelbaar, bandenreparatieset, elektronische stuurbekrachtiging, C-Shape LED dagrijverlichting, lichtsensor, 12V aansluiting + 3 USB aansluitingen, centrale deurvergrendeling met FM-afstandsbediening, elektrisch bedienbare ramen bestuurder en bijrijder, Radio DAB+ met geïntegreerd display, Bluetooth en AUX-ingang, Bumpers vóór en achter en zijstootlijsten in kunststof, Buitenspiegels in kunststof, Stalen wielen 15” met grijze naafafdekking, Hemelbekleding in cabine, Verlichting achterzijde laadruimte, Binnen verlichting cabine, centraal geplaatst en geschakeld met deuren, Hoofdsteunen vóór, in hoogte verstelbaar, Opbergplank boven voorruit, Dashboardkastje zonder klep, Zijschuifdeur rechts zonder raam, Achterdeuren zonder ramen 180° te openen, Getint glas met hoog filterend vermogen & tussenschot met raam. M’n testauto was iets rijker uitgerust. Ik had namelijk de Express in de Comfort-uitvoering mee. En die is voor een bedrag vanaf zo’n €15.085 leverbaar en dan krijg je ten opzichte van het eerder genoemde ook nog eens o.a: Parkeersensoren achter met sonische weergave, Cruise control met snelheidsbegrenzer, Handmatige airconditioning met pollenfilter, Elektrisch verstelbare & verwarmbare buitenspiegels, aspherisch, Elektrisch bedienbare ramen bestuurder (met sneltoets) en bijrijder, Stoel bestuurder in hoogte verstelbaar & afsluitbaar dashboardkastje. Is dat nog niet luxe genoeg, dan heb je altijd nog de Comfort+-uitvoering. Voor een vanaf bedrag van €16.285,- krijg je o.a: regen- & lichtsensor, inklapbare sleutel, middenarmsteun voor, EASYLINK multimedia- en navigatie systeem Ondersteuning Apple CarPlay en Android Auto, 15-inch stalen velgen met wieldop en LED-verlichting in de laadruimte.
Veders kan je aan de hand van de optielijst de Express helemaal naar eigen smaak aankleden. En dan kan je helemaal los gaan op allerlei pakketten en accessoires. Helaas heb ik die fraaie lichtmetalen velgen die onder de testauto zaten nergens terug kunnen vinden. Dus kan ik ook niet vertellen wat die eventueel extra kosten. En als ik de rest nog even zou opnoemen dan ben ik nog wel even bezig. Ik zou zeggen als je in de markt zou zijn voor een nieuwe Renault bedrijfswagen informeer dan even gerust bij je dichtstbijzijnde Renault bedrijfswagen-dealer over de mogelijkheden met de nieuwe Kangoo/Express. Ik heb in ieder geval na die testrit met de nieuwe Express een goeie & positieve 1e indruk gekregen.
Met dank aan Autobedrijf Nieuwendijk Renault bedrijfswagen-dealer te Hillegom voor de ter beschikkingstelling van de testauto.