Review Kia Rio 1.0 T-GDI Executive-Line

          Het vermogen om te verrassen: de nieuwe Kia Rio

Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker. M.M.V: Frank Vaneman Automotive Kia-dealer te Hoofddorp.

De slogan van Kia luidt: The power to suprise. Letterlijk vertaalt betekend dat het vermogen om te verassen. Ik ben voor de 2e keer bij Frank Vaneman Automotive, maar niet om een Alfa Romeo te testen. Nee, ik mag dit keer de nieuwe Kia Rio uitproberen. En ik maar eens kijken of die Kia Rio het vermogen heeft om mij te verrassen. De concurrentie in het B-segment is moordend. Eerder reed ik al in de nieuwe Ibiza van Seat. Binnenkort mag ik ook de nieuwe Ford Fiesta uitproberen. En dit najaar komt Volkswagen met een gloednieuwe Polo. Het is dus niet zo gek dat Kia met een nieuwe Rio op de markt komt. Inmiddels kennen we de Kia Rio al 17 jaar. De 1e generatie kwam in 2000 op de Europese markt. Als hatchback en als sedan. Die laatst genoemde stond tot 2003 in de prijzenlijst. In 2006 kwam de 2e generatie op de markt. In Nederland werd deze alleen leverbaar als hatchback. De sedan werd wel gebouwd maar werd voornamelijk alleen verkocht in thuisland Zuid-Korea en de VS. Op 1 maart 2011 op de autosalon van Geneve werd de nieuwe 3e generatie Rio gepresenteerd. In Nederland toen leverbaar als 3-en 5-deurs hatchback. De sedan van deze generatie Rio blijft leverbaar in Amerika en zal niet in Nederland te koop zijn.

Met de komst van deze Rio gaat Kia mee in de trend van het downsizen van motoren. Voorheen was de Rio leverbaar met 2 viercilinder benzinemotoren van 97 en 112pk. Dan was er ook nog een 1 CRDi viercilinder dieselmotor van 110pk. Eéntje van 1,5 liter inhoud. Deze heeft plaats gemaakt voor een 1,4 liter CRDi viercilinder dieselmotor van 90pk. Het aanbod van de benzinemotoren bij de Rio bestaat uit 3 benzinemotoren. Een 1,4 liter viercilinder CVVT benzinemotor van 100pk. Daarnaast heb je de keuze uit 2 driecilinder turbo benzinemotoren van 100 en 120pk. Met die laatst genoemde ben ik opstap. En ik moet eerlijk zeggen dat er best wel pit zit in die driecilinder turbomotor. De Kia Rio komt lekker vlot van z’n plek. De 1 liter driecilinder T-GDI motor heeft daarvoor voldoende vermogen in huis. Zoals ik al zei dat is 88kw/120pk. De 3-cilinder turbomotor in m’n testauto heeft een trekkracht van 172nm bij 1500tpm. Dat alles wordt via een handgeschakelde zesversnellingsbak naar de voorwielen wordt gebracht. Om vervolgens de 1060 kilo wegende Rio in 10,2 seconden van de 0 naar de 100km/h te krijgen. De Kia Rio 1.0 T-GDI topt op een snelheid van 190km/h. Het verbruik van de 3-pitter in m’n testauto valt ook mee. Gemiddeld verstookt de Kia Rio zo’n 4,7 liter per 100 kilometer (1:21,3). Op de buitenwegen zoals een snelweg of een provinciale weg gaat het verbruik nog veder naar beneden. Dan scoort de Kia Rio een nette 4,2 liter per 100 kilometer (1:23,8). Met een CO2-uitstoot van 107 gram per kilometer is de Kia Rio goed voor een groen energielabel B.

Het overigens prima vertoeven achter het stuur van de Kia Rio. Het stuur is in hoogte en in diepte verstelbaar en de bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar. Dus een goeie zitpositie vinden voor mij is geen probleem. Achterin zitten in de Rio is voor mij ook geen probleem. Ik beschik over voldoende hoofd en beenruimte. Maar ik ben dan ook niet zo lang. Over lengte gesproken. De Kia Rio meet een lengte van 4,06 meter. De wielbasis is zo’n 2,58 meter lang. Dan is de Kia Rio 1,72 meter breed en 1,45 meter hoog. Tja, als je erg lang bent dan kan het best krap worden. Achterin de Rio kan je 325 liter aan bagage kwijt in de bagageruimte van deze auto. En als de in delen neerklapbare achterbank helemaal wordt neergelegd dan ontstaat er een bagageruimte van 980 liter. Zo kan je dus ook nog eens wat mee nemen. Het laadvermogen van m’n testauto is zo’n 560 kilo. En de Rio kan ook aardig wat trekken. Geremd kan je tot zo’n 1110 kilo achter de Rio hangen. Dat is dik het dubbele van wat je ongeremd achter de Rio mag hangen. In dat geval mag deze auto dan maar 450 kilo trekken. Dan is het dus mogelijk om een caravan van een compact formaat mee te nemen. Dan kan je dus met de Kia Rio op vakantie gaan. Lekker kamperen met z’n tweeën. Met een heel gezin wordt het gauw al wat krapper in de Rio. Maar even goed is de Kia Rio prima ergens mee naar toe te nemen. Ik zit er in ieder geval zo goed in dat ik het prima kan volhouden als ik van punt A naar punt B rij. De Rio ligt prima op de weg en hij doet het ook best in de bochten. Zo mocht ik ervaren tijdens de testrit. Het stuur ligt ook lekker in de hand. Bovendien kan je vanaf het stuur onder andere de radio bedienen en de cruise control.

Over de uitrusting van de Kia Rio heb je ook niks te klagen. Er zijn maar liefs 7 uitrustings-niveaus. Namelijk: EconomyLine, ComfortLine, ComfortPlusLine Navigator, DynamicLine, ExecutiveLine, Business Navigator en  Business DynamicLine. Die laatst twee genoemde zijn interessant voor zakenrijders/leaserijders vanwege de bijtelling. Ik rij met een Kia Rio die is uitgerust met de ExecutiveLine uitvoering. Qua veiligheid beschik je over o.a: ABS, remkrachtverdeling, remassistent, noodremassistentie, stabiliteitsregeling, tractiecontrole, een dozijn aan airbags, Hill Assist, Lane Assist en een bandenspanningsensor. Op het gebied van comfort heb je onder meer: centrale portiervergrendeling, keyless entry/start, startknop, elektrische bedienbare ramen (voor & achter), stuurbekrachtiging, cruise control, climate control, parkeersensoren (achter), achteruitrijcamera en een start/stop-systeem. Veders heb je ook nog onder andere: hoogteverstellingstoel (bestuurder), verwarmde zitplaatsen, met leer bekleed stuur, verstelbaar stuur (hoogte & diepte), lederen bekleding, hoofdsteunen achter, in delen neerklapbare achterbank, middenarmsteun (voor), automatisch dimmende binnenspiegel, leeslampje (voor), verlichte make-up spiegel, boardcomputer, audioinstallatie, DAB+ radio met stuurwielbediening, AUX/USB-aansluiting, navigatie-systeem met kleurenscherm en bluetooth-connectiviteit.

Om het veders af te maken heb je dan ook nog: regensensor, 17-inch lichtmetalen velgen, bumpers in carrosseriekleur, getint glas, privacy glas achter, elektrische en verwarmbare spiegels, inklapbare buitenspiegels, richtingaanwijzer in buitenspiegels, mistlampen voor, automatisch inschakelende verlichting, LED-verlichting achter, dagrijverlichting en een inbraakalarm. En dat allemaal voor een bedrag van €22.925,-. De Kia Rio is er al vanaf zo’n €15.735,-. Dieselen met de Kia Rio kan vanaf €21.495. Mocht dat nou nog niet genoeg zijn kan je altijd nog de Rio lekker aankleden. Metallic lak kost bijvoorbeeld €595,- extra. Een design pack zilver kost €499,- extra. Dan heb je mooie zilveren accenten op je Rio. Deze twee zaken zaten in ieder geval op m’n testauto. Dan is de lijst met accessoires lang genoeg om zo doende de Kia Rio naar je persoonlijke smaak aan te kleden. Maar voor een kleine €25.000,- vind ik het wel prima. M’n testauto is met de ExecutiveLine-uitvoering al zo rijk uitgerust dat ik nauwelijks nog hoef aan te kleden. Als ik de Kia Rio tenminste zou kopen. En waarom niet? Met deze Kia Rio heb je een rijk uitgeruste auto voor een aardig prijsje. Dan rijdt hij met de 1.0 T-GDI 120pk drie-cilinder benzinemotor ook nog eens lekker. Bovendien heb je bij Kia ook 7 jaar garantie. Als dat geen jaren lang rijplezier oplevert dan weet ik het ook niet meer. Met deze Rio heeft Kia inderdaad het vermogen om me te verrassen.

Met dank aan Frank Vaneman Automotive Kia-dealer te Hoofddorp voor de ter beschikking stelling van de testauto.   

Deel deze pagina