Review Mitsubishi Outlander PHEV

                                   M'n 1e ervaring met elektrisch rijden.

 

Tekst: Raymond Bakker. Foto's: Raymond Bakker. Met medewerking van: Mitsubishi-dealer Wiersema & van Wouwe b.v.

 

Wat blijft dat toch even wennen. Rijden in een elektrische aangedreven auto. Deze zo geheten Plug-in hybride krijgt wel ondersteuning van een benzinemotor. Maar het is een accupakket die deze in eerste instantie de auto aandrijven. Dat is dan in de EV-drive mode. Voordeel daarvan is dat de CO² uitstoot 0,0 is. Mooi voor het mileu zou je zeggen. Als het energie-niveau nou laag is zorgt de benzinemotor ervoor dat de generator wordt aangedreven. De benzine-motor fungeert dat als een soort van elektriciteit-centrale voor de generator. Als er meer vermogen wordt gevraagd dan drijft de benzine-motor de auto aan. De aanwezige elektro-motoren zorgen dan voor de nodige aandrijfkracht. Dat alles zorgt voor een vermogen van 285pk. De elektro-motoren leveren ieder 82pk. En de 2 liter 4-cilinder benzine-motor schopt het tot 121pk.

Genoeg vermogen dus om deze 1.820 kilo wegende kolos van z'n plaats te krijgen. Dit gewicht lijkt veel, maar het voordeel is dat het maximum vermogen van de elektro-motoren al bij 0 toeren beschikbaar is. Eigenlijk zodra je het gaspedaal intrapt sprint de Outlander PHEV naar voren. De acceleratie vanuit de stilstand zou 11 seconden in beslag nemen. Dat geloof ik meteen. Iedere keer als ik bij het stoplicht weg rij met deze auto dan ben ik één van de eerste die weg en een gat trekt met de gene achter mij. Als je volledig elektrisch rijdt met de Mitsubishi Outlander PHEV is de auto ook redelijk stil. Het enigste wat je hoort is het geluid van de banden. Maar omdat de Outlander PHEV opzich redelijk goed is geisoleerd is hoor je dat geluid maar slechts op de achtergrond. De actieradius is echter beperkt als je volledig elektrisch rijdt. Mitsubishi zegt dat de Outlander PHEV bij volledig elektrisch rijden zo'n 52 kilometer is. Combineer je elektrisch met benzine dan zou je volgens Mitsubishi zo'n 824 kilometer ver komen.

Gelukkig hoef ik dus niet bang te zijn dat de auto stil valt als er helemaal geen power is van de elektro-motoren. Dan neemt de benzine-motor het gewoon over. Het opladen van het accu-pakket duurt zo'n 5 uur. Dus als je van je werk komt met deze auto en hem een nacht laad opladen dan staat de Outlander PHEV opgeladen de volgende dag voor je klaar. Snel laden is ook mogelijk. Maar dan is het accu-pakket maar tot 80% opgeladen. Genoeg lijkt mij om in ieder geval thuis te komen. Mocht je veel en ver moeten rijden met deze auto. Maar goed, op locatie zet ik de auto even neer om de auto goed te bekijken. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat de Outlander PHEV een strak uitziende auto is. Beter dan de vorige generatie die ook als PHEV leverbaar was. Het is jammer dat de regeling om het gebruik van dit soort auto's te stimuleren wordt terug gedraaid.

Voor 1 januari 2016 was voor zakelijk Nederland nog mogelijk om deze auto met 7% bijtelling te leasen. Sinds dit jaar is de bijtelling 15%. En vanaf 1 januari 2017 gaat dit 22% worden. Jammer, de Outlander PHEV gaat aan z'n eigen succes ten onder. De auto verkocht als een gek. Zeker aan lease-rijders was deze auto prima te slijten. De cijfers dit jaar waren al gezakt volgens de heer Elst van Autobedrijf Wiersema & van Wouwe b.v. Mitsubishi-dealer in Hoofddorp. En die cijfers zullen nog veder gaan dalen per 1 januari 2017. De prijs van de Outlander PHEV is trouwens redelijk te noemen. De Outlander PHEV Business Edition staat te koop vanaf €42.730. Voor dat bedrag krijg je o.a: Active Stability en Traction Control (ASTC), 16 inch lichtmetalen velgen met 215/70R16 banden, Dual charger aansluiting voor normaal laden en snel laden, Lederen stuurwiel met bediening audio, cruise control en bluetooth carkit, Cruise control, Dual-zone climate control, Mitsubishi Multi Communication Systeem (MMCS) met navigatiesysteem, radio, cd/mp3-speler en uitgebreide EV informatie, Achteruitrijcamera, LED-dagrijverlichting, DAB+ radio, Hill Start Assist en Mistlampen voor. Voor €45.730 krijg je de Executive Edition-uitvoering. Die heeft ondermeer: Parkeersensoren voor & achter, Stoelverwarming voor, Two-tone 18-inch lichtmetalen velgen met 225/55R18 banden en een Rockford FosgateTM premium audiosysteem met 9 speakers (710W). Niet luxe genoeg uitgerust? Dan heb je nog de keus uit de Instyle-uitvoering ( €50.730 ) en de Instyle+-uitvoering ( €54.730 ). Dan beschik je ondermeer over: Elektrische bedienbare achterklep, Verwarmbare voorruit, Verwarmbaar stuurwiel, Elektrische vertelbare bestuurdersstoel en LED-koplampen ( Instyle ). Bij de Instyle+-uitvoering komt daar nog bij o.a: Elektrisch glazen schuif/kanteldak, Adaptive Cruise Control ( ACC ), Foward Collision Mitigation ( FCM ) systeem, Lane Departure Warning ( LDW ) en een Ultrasonic Misacceleration Mitigation ( UMS ) systeem. Al met al genoeg keuze uit de verschillende uitvoeringen. De prijs mag dan wel wezen, maar daar krijg je een behoorlijke auto voor terug. Wat de verkoopcijfers betreft of die nou nog veder naar beneden gaan dat maakt niet uit. Aan z'n uiterlijk kan het in ieder geval niet liggen. En z'n rij-kwaliteiten ook niet. Ik had gedurende de testrit niks te klagen. 

Met dank aan Autobedrijf Wiersema & van Wouwe b.v. Mitsubishi-dealer te Hoofddorp voor de ter beschikking stelling van de testauto.

 

Deel deze pagina