Review Renault Captur 1.3 TCe Intens

                Tour der Cross-Overs dl.16: de nieuwe Renault Captur.

Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker. M.M.V: Stern Autoverhuur vestiging Hoofddorp.

Op het moment van schrijven van dit artikel zat ik weer eens te denken aan de vorige keer dat ik mocht testrijden in de Renault Captur. Dat was toen de gefacelifte versie van de vorige generatie Captur net op de markt was. De 1e generatie Captur. Het was 2019 toen de 2e generatie op de markt kwam. En ja, dat is dus de huidige generatie Captur. En bij toeval kwam ik achter stuur van deze Captur terecht omdat ik vanwege familiebezoek met het kerstweekend een auto had gehuurd. Nou heb ik wel eens vaker een auto gehuurd. Dus zo bijzonder is dat ook weer niet. Maar goed, ik had een huurauto nodig voor het kerstweekend. En dit keer wende ik mij tot de autoverhuurafdeling van Stern. Stern Groep N.V is een van de grote automotiveconcerns in Nederland waar zo’n 1550 mensen werken. Stern vertegenwoordigt met Dealergroep Stern verdeeld over 64 locaties zo’n 18 automerken. Daarnaast biedt het nog vele andere diensten aan zoals het verhuur van auto’s. Ik had uiteindelijk een auto gereserveerd en dat betrof als voorbeeld een Kia Niro met automaat of ander vergelijkbaar model. En toen ik op vrijdagmiddag voor het kerstweekend de auto kwam ophalen kreeg ik een Renault Captur van net een half jaar oud mee. Met een automaat uiteraard.

En met de nieuwe generatie Captur is dit Renault-model enigste die nu 2x de hoofdrol vervult in de serie Tour der Cross-Overs. Z’n gefacelifte voorganger zat in episode 3 en we zijn inmiddels aanbeland bij episode 16. En er zijn wel wat verschillen tussen de 2 generaties. Zo is de nieuwe Captur gegroeid ten opzichte van z’n voorganger. En dat zou je niet meteen zeggen als je hem zo vanuit buitenkant bekijkt. Maar toch is het zo. De nieuwe Captur meet een lengte van 4 meter 22. Z’n voorganger was 4 meter 12 lang. De wielbasis is ook een stukje langer gemaakt bij de huidige Captur. Zij het maar letterlijk een klein beetje. De wielbasis van m’n huurauto was zo’n 2 meter 63 lang. Bij de vorige generatie Captur was dat 2 meter 60. Je zou zeggen dat die 3 centimeter ten goede zou komen van de passagiers achterin. Ik heb met mijn lengte van 1 meter 75 geen problemen gehad achterin de vorige Captur. Bij de huidige ook niet. Al vond m’n vader het toch iets te krap. Maar goed, de beste man is dan ook wat langer dan mij. Het verschil in hoogte en in breedte is de nieuwe Captur nauwelijks gegroeid. Ook hier hebben we het over een paar centimeter. Het verschil zou ik zelfs met het blote oog niet kunnen zien. Maar toch, de huidige Captur is 1 meter 57 hoog & 1 meter 79 breed. Daar waar z’n voorganger 1 meter 56 hoog is en 1 meter 77 breed.

Ook is de huidige Captur qua gewicht iet wat aangekomen. Schoon aan de haak heb ik het hier over zo’n 1234 kilo. De vorige generatie Captur woog maar slechts 1148 kilo. Dan hebben we het toch over zo’n 86 kilo verschil in gewicht. Aan de inhoud van de bagageruimte is weinig verandert. Met de huidige Captur heb je geen grotere bagageruimte tot je beschikking ten opzicht van z’n voorganger. Met de achterbank in normale positie heb je nog steeds een inhoud van 377 liter. Klap je de, in delen neerklapbare, achterbank helemaal neer dan beschik je over een inhoud van 1235 liter. En om er voor te zorgen dat m’n vader een beetje fatsoenlijk kon zitten en er 2 rollators mee konden moest de achterbank gedeeltelijk neergeklapt worden. Voor de rest is het prima vertoeven in de Captur. De auto die ik mee had was voorzien van een 1,3 liter 4-cilinder turbo benzinemotor met een vermogen van 140pk bij 4500tpm en een koppel van 260nm bij 1750tpm. Gekoppeld aan een 7-traps automatische versnellingsbak. Dat rijdt best wel lekker. Bij de vorige generatie Captur beschikte ik over een 0,9 liter 3-cilinder turbo benzinemotor met een vermogen van 90pk bij 5000tpm en een koppel van 140nm bij 2250tpm. Echter de motor in die Captur was gekoppeld aan een handgeschakelde 5-versnellingsbak. Dat was ook wel een heerlijke auto om mee te rijden. De huidige generatie Captur en dus de auto die ik mee had gedurende het kerstweekend mag dan qua gewicht wel wat zwaarder zijn, maar daar is tijdens het rijden nauwelijks wat van te merken. De Captur kan aardig mee komen in het verkeer. Hij trekt lekker op vanuit de stilstand.

Nou beschik met deze nieuwe Captur over een veel sterkere motor. Maar ten opzichte van de vorige Captur die ik getest heb is deze Captur een stuk sneller. Hij heeft een topsnelheid van 196km/h en sprint in 9,2 seconden vanuit de stilstand naar de 100km/h. Qua brandstofverbruik verschilt hij nauwelijks van de vorige generatie. De 1.3 TCe-motor in de Captur verbruikt gemiddeld zo’n 5,9 liter per 100 kilometer. De CO2-uitstoot komt uit op zo’n 133 gram per kilometer. En dat zou goed zijn voor een energielabel C. Nog net een groene energielabel. Qua uitrusting mag ik eigenlijk ook niet klagen. Zeker ten opzichte van de huurprijs van de Captur die ik een weekendje mee had. Bij Stern Autoverhuur koste deze Captur nog geen €220,- voor 3 dagen. Daarnaast was de borgsom voor de huurauto ook niet erg hoog. Dat was namelijk maar slechts €280,-. Ik had die borgsom omlaag gekregen omdat ik voor een extra bijdrage van €8,25 per dag m’n eigen risico had afgekocht. Dat bracht tevens m’n eigen risico van €650,- terug naar €200,-. En dat scheelt behoorlijk kan ik je wel zeggen. Nou zijn er ook nog andere opties die je kunt aanvinken bij de reservering van de auto. Namelijk o.a: extra bestuurder €5,75 per dag, inzittendenverzekering €3,75 per dag en je zou ook nog een navigatiesysteem kunnen huren voor zo’n €7,74 per dag. Dat laatst genoemde had ik niet nodig omdat de auto zelf al was uitgerust met een EASY LINK multimedia- en navigatiesysteem met 7-inch touchscreen. Naast de navigatie die er al op zat kon ik ook via Android Auto ook navigatie-apps van m’n GSM in het multimedia systeem gebruiken. Dus als je een GSM met Android Auto of Apple CarPlay hebt dan kan je dus je mobiel koppelen met het multimedia-systeem van de auto.

Mits je natuurlijk ook over een passende USB-kabel beschikt. Tenminste dat was bij mij zo het geval. En terug naar de uitrusting van de Captur zelf. Die was dus ten opzichte van de huurprijs aardig te noemen. Want de Captur die ik voor een weekend tot m’n beschikking had was uitgerust met o.a: grootlichtassistent, middenconsole met verschuifbare armsteun, elektrisch verstelbare, verwarmbare en inklapbare buitenspiegels, elektrische handrem met autohold-functie, schakelindicator, noodrem-assistent, airconditioning, cruise control en snelheidsbegrenzer, parkeersensoren vóór en achter met achteruitrijcamera, Keyless entry + start/stop-systeem, licht- en regensensor, LED dagrijverlichting vóór, Emergency Call, dubbele laadvloer kofferbak, in hoogte verstelbare bestuurder- en passagiersstoel, Two-tone kleurstelling, Privacy-glass zijruiten achter en achterruit, deurgrepen in carrosseriekleur, stuurwiel met kunstleder tep bekleed, 17-inch lichtmetalen velgen ‘Bahamas’ en nog veel meer. Met andere woorden een aardige rijke standaard uitrusting voor de prijs die ik ervoor heb betaalt. Mocht je deze specifieke uitvoering willen kopen dan staat deze Captur bij Renault in de prijzenlijst voor een bedrag van €32.300,-. Er is al een Renault Captur leverbaar vanaf zo’n €26.100,-.

Wat Stern Autoverhuur betreft kan ik kort zijn. De service was goed te noemen. Zowel bij het ophalen als bij het terugbrengen. Er wordt vooraf met de klant een rondje gemaakt om de auto om te kijken of alles naar wens is. Bij het terugbrengen wordt er uiteraard ook gekeken voor eventuele schades. Maar als je de auto zonder schade en met een volle tank brandstof terug brengt is er niks aan de hand. En als je dan ook nog eens de auto redelijk schoon inlevert hoef je niet te vrezen dat er schoonmaakkosten worden berekend. Al met al had ik dus een positieve en goede ervaring met het auto huren bij Stern. Zeker voor herhaling vatbaar wanneer ik een volgende keer weer een huurauto nodig zou hebben.

Met dank aan Stern Autoverhuur vestiging Hoofddorp voor hun medewerking en hun goede service.                 

Deel deze pagina