Review Nissan Micra 0.9 IG-T N-Connecta

     Innovatie die prikkelt: De nieuwe Nissan Micra.

Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker. M.M.V: Autobedrijf Hoeke Nissan-dealer te Hoofddorp.

 

Het is alweer wat jaartjes geleden dat ik voor het laatst in een Nissan Micra heb test gereden. Dat was in 2013. Ik reed toen in een Nissan Micra 1.2 DIG-S Connect Edition. Inmiddels zijn we wat jaren, een facelift en een generatie veder. Want net is de nieuwste generatie Micra gearriveerd in de Nederlandse showrooms. De 1e generatie Micra kwam begin jaren ’80 op de markt. Dus bestaat de Nissan Micra als model meer dan 30 jaar. En wat een verschil met vroeger. Daar waar vroeger de Micra een saai en oubollig uiterlijk had heeft de nieuwste generatie dat niet. Wat een mooie auto is de nieuwe Nissan Micra geworden. Ik was in 2013 bij m’n laatste testrit in de Nissan Micra al onder de indruk van de vooruitgang wat het uiterlijk van de auto betreft. Kan je het voorstellen hoe ik nu over de Nissan Micra denk. Dit is een auto waarmee je gezien kan worden. Dit is een auto waarmee je oma of opa zelfs hip is. Nee, qua uiterlijk is de Nissan Micra er behoorlijk op vooruit gegaan. Mooi is te zien dat het lijnenspel van de Micra dat aan de voorzijde begint en in een vloeiende lijn langs de zijkant van de auto naar achteren loopt. Heel mooi!!!

De auto oogt ook wat groter dan z’n voorganger. Deze Micra is zo’n 3,99 meter lang en hij heeft een wielbasis van 2.53 meter lengte. De hoogte van de Micra meet 1,45 meter. Daarnaast is de Micra zo’n 1,74 meter breed. Dat brengt uiteindelijk een gewicht in de schaal van maximaal 1082 kilo. Dat lijkt veel, maar tijdens het rijden is daar nauwelijks wat van te merken. De Micra die ik tot m’n beschikking was voorzien van een 0,9 liter 3-cilinder turbo benzinemotor met een vermogen van 90pk. Het koppel ook wel de trekkracht is zo’n 140nm bij 2250tpm. En dat is gekoppeld aan een handgeschakelde vijf versnellingsbak. Die overigens lekker soepel en comfortabel schakelt naar mijn mening. De benzinemotor die in deze Micra ligt is geen onbekende. Hij doet namelijk ook dienst in de Renault Clio. Nissan werkt al jaren samen met Renault. Dus is het ook niet zo gek dat de nieuwe Micra veel techniek deelt met die van de Renault Clio. Naast de 3-cilinder turbo benzinemotor zijn er ook twee andere motoren leverbaar in deze Micra. Namelijk een 1 liter 3-cilinder benzinemotor van 73pk en een 1,4 liter 4-cilinder dieselmotor van 90pk. Geen groot aanbod qua motoren maar dat maakt mij niet zoveel uit. De motor in m’n testauto zorgt ervoor dat de Micra prima mee kan in het verkeer.

Vanuit de stilstand duurt het 12,1 seconden voordat de Micra op de 100km/h zit. Uiteindelijk houdt het op bij een topsnelheid van 175km/h. Netjes, daar is prima mee te rijden in het dagelijkse verkeer. Het brandstofverbruik van de Nissan Micra is trouwens ook erg netjes te noemen. Gemiddeld heeft m’n testauto zo’n 4,4 liter per 100 kilometer (1:22,7) nodig. Op de snelweg is de score zelf 3,7 liter per 100 kilometer (1:27,0). En met een CO2-uitstoot van 99 gram per kilometer is de Micra schoon genoeg voor energielabel B. Nette score dus!!! Hoe zit het met dan bijvoorbeeld met de uitrusting van deze Micra. Dat zit in principe wel snor. Het is natuurlijk wel afhankelijk van welke uitrusting niveau je kiest. Er zijn er namelijk maar liefst zes. Te weten: Visia, Visia+, Acenta, N-Connecta, Business Edition & Tekna. Ik rij met de Micra in de N-Connecta uitvoering. En die staat in de prijzenlijst voor een bedrag van €19.390. Een aardig bedrag, maar daar krijg je aardig wat auto voor terug. Op veiligheidsgebied beschik je onder meer over: ABS (anti-blokeersysteem),EBD (elektronische remkrachtverdeling), NBAS (Nissan Brake Assist), ESP (elektronisch stabiliteitsprograma), TCS (tractiecontrole-systeem), front airbags (uitschakelbare passagiersairbag), side-airbags, gordijn-airbags, Hill Start Assist, Intelligente noodremhulp (AEB), startonderbreking en automatisch geactiveerd alarmlichten.

Veders heb je dan ook stuurbekrachtiging, elektrisch verstelbare en inklapbare buitenspiegels, verwarmde buitenspiegels, in hoogte en in diepte verstelbaar stuur, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, schakelindicator, halogeen koplampen met lichtsignatuur, mistlampen voor, automatisch in-/uitschakelende koplampen, regensensor met automatische ruitenwissers, in delen neerklapbare achterbank, bekerhouders (2 voor en 1 achter), 12V-aansluiting, cruise control, stop/start systeem, achteruitrijcamera en parkeersensoren, multimedia navigatie-systeem met 7-inch kleur aanraakscherm, audio-systeem met stuurwielbediening, USB/iPod-aansluiting, bluetooth, smartphone connectiviteit, DAB+ (digitale radio), climate control, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening en 16-inch lichtmetalen velgen. Maar er is al een Nissan Micra vanaf €15.190. Dieselen kan met de Nissan Micra vanaf €19.390. Conclusie: de Nissan Micra scoort op vele vlakken een plus. Qua rijden scoort de Micra een ruime voldoende. De auto kan prima mee komen in het verkeer. Mits je in de Micra 0.9 3-cilinder turbo benzinemotor van 90pk rijdt. Met het uiterlijk scoort de Nissan Micra ook een dikke voldoende. Het is een auto waarmee je best gezien kan worden. Een auto die zich kan meten met de concurrentie. Weer een hele vooruitgang ten opzichte van z’n voorganger.

 

Met dank aan Autobedrijf Hoeke B.V. Nissan-dealer te Hoofddorp voor de ter beschikking stelling van de testauto.

Deel deze pagina