Review Renault Captur 0.9 TCe Intens

     Tour der Cross-Overs dl.3: de gefacelifte Renault Captur.

Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker. M.M.V: Autobedrijf Nieuwendijk B.V. Renault-dealer te Aalsmeer.

In inmiddels de 3e deel van m’n Tour der Cross-Overs melde ik me wederom bij Renault-dealer Nieuwendijk in Aalsmeer. Dit keer om de Renault Captur aan een testrit te onderwerpen. In 2013 melde de huidige generatie Captur zich op de automarkt. Op 11 januari van dat jaar werd het productiemodel van de Captur onthuld. De auto in kwestie heeft veel weg van de Renault Clio waarvan de 4e generatie op de Nederlandse markt te koop is. Niet zo gek, want de Renault Captur is ontworpen door de designafdeling van Renault die onder leiding staat van de Nederlander Laurens van den Acker. En laat ik heel eerlijk zijn. Sinds Laurens de scepter zwaait bij de designafdeling van Renault komt het Franse automerk iedere keer met hele mooie gelijnde auto’s op de markt. Eerder mocht ik voor RFG Autoblog al de Mégane Estate uitproberen. Daarna was het de beurt aan de Scénic en nog niet zo heel lang geleden mocht ik de nieuwe Koleos meenemen voor een testrit. En nu is het de beurt aan de Captur waarvan de verkoop begon op 11 april 2013. Dat is inmiddels 4 jaar geleden en werd het dus tijd voor een facelift. Nou zijn er automerken die een facelift toepassen waarbij je goed moet kijken waar de verandering aan het uiterlijk zit. Bij de Captur is dat niet het geval. De verandering aan het uiterlijk van de auto is duidelijk zichtbaar. Vooral aan het front van de auto. Andere koplampenunits met LED-verlichting en een chrome sierstrip die van de ene naar de andere kant van de grille loopt. Met prominent in het midden geplaatst het Renault-logo.

Veders is aan het uiterlijk van de Captur niets veranderd. Alleen het front dan. En dat zorgt er wel weer voor dat de auto een tijdje mee kan. Onder de kap niks nieuws te melden wat m’n testauto betreft. De 0.9 TCe 3-cilinder benzinemotor is geen onbekende. Deze motor doet ook dienst in de Renault Clio. De motor levert het vermogen van 66kw/90pk bij 5000tpm en een koppel van 140nm bij 2250tpm. De aandrijving van de Captur zit op de voorwielen. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Het mooie is ook dat de Captur is voorzien van een schakelindicator. Deze vertelt je niet alleen wanneer je het beste kunt op schakelen maar ook wanneer je het beste kunt terug schakelen. Dat had ik gedurende de testrit een paar keer. Iedere keer als ik dat bij een snelheid van 50 á 60km/h wilde door schakelen naar z’n 5 en vervolgens deze snelheid bleef aanhouden kreeg ik de melding om toch maar even terug te schakelen naar z’n 4. Geen probleem, want alles gaat comfortabel en soepel. En dat zonder al te veel geluidsproductie. Want dat valt mij ook wel mee. De driepitter turbomotor in de Captur is niet zo luidruchtig. Bij het starten en het vlot acceleren is er wel enigszins wat te horen voorin, maar voor de rest valt het dus mee. De Renault Captur kan ook prima mee komen in het verkeer.

De prestaties zijn van een goed niveau. Vanuit de stilstand is de 100km/h in 13 seconden bereikt. Oké, de Captur is geen stoplichtsprinter. Maar de auto komt redelijk goed van z’n plek af. De auto heeft een topsnelheid van 171km/h. Het brandstofverbruik is ook van een redelijk niveau. Met een gewicht van zo’n 1148 kilo kan volgens Renault een gemiddeld verbruik van 5,1 liter per 100 kilometer (1:19,6) neer gezet worden. Op wegen buiten bebouwde kom zou het zelfs nog lager kunnen. Dan wordt het verbruik zelfs 4,5 liter per 100 kilometer (1:22,2). Ervaring leert mij wel dat in de praktijk het gemiddelde verbruik wel wat hoger ligt. Maar daarvoor kreeg ik de auto te kort mee. Qua uitstoot zit de turbomotor in de Captur ook goed. Met een uitstoot van 113 gram per kilometer is de Captur goed genoeg voor een groen energielabel C. Een groen energielabel want de volgende in het rijtje energielabels is de energielabel D en die is geel. En over kleuren gesproken. Dat zwarte, of zoals Renault dat noemt Noir Étoilé, staat de Captur erg goed. Trouwens de Captur is in die kleur te bestellen in combinatie met een wit dak. Of zoals dat bij Renault op z’n Frans heet Ivoire. Maar uiteraard zijn er talloze andere mogelijkheden met deze Captur. Het kan alle kanten op. Zo is geen enkele Captur het zelfde. Je kan de Captur helemaal naar eigen smaak aankleden.

Keuze in uitrustingsniveau’s zijn er genoeg. In de basis heb je keuze uit 3 uitvoeringen. Namelijk Life, Zen en Intens. M’n testauto is uitgerust met die laatst genoemde. Maar daarnaast heb je ook de keus uit Edition One-uitvoering en de luxe Initiale Paris-uitvoering. Met de introductie van deze gefacelifte Captur is de auto dus ook met die luxe uitvoering. Menig andere auto binnen het leveringsprogramma van Renault is ook leverbaar in die Initiale Paris-uitvoering. Zoals de nieuwe Koleos die ik eerder mocht uitproberen. Maar terug naar die Captur. Die reed ik dus met de Intens-uitvoering. Voor net iets meer dan €23.000 beschik je over o.a:  Actieve bochtverlichting geïntegreerd in de LED mistlampen vóór, Eco Coach, analyseert uw rijstijl en geeft advies voor het optimaliseren van uw verbruik, LED Pure-Vision koplampen, automatische airconditioning, regen- en lichtsensor, versnellingspookknop en handrem met leer bekleed, parkeersensoren achter, Digitale radio DAB+ Arkamys 3D sound (140W) met 4 speakers en 2 tweeters, waarvan 2 Bass Reflex speakers vóór, MP3, stuurkolombediening, inclusief ondersteuning Android Auto™, TomTom-Live navigatie met kaart (Europa) inclusief 3 jaar kostenloos gebruik van TomTom HD-Traffic, 17-inch lichtmetalen velgen, two-tone kleurstelling carrosserie, chromen sierstrips in de grill, privacy glass achterste zijruiten en achterruit. Met andere woorden de Captur is hiermee redelijk goed gevuld. De Captur is al leverbaar vanaf €19.490. Dieselen met de Captur kan ook. Dan moet je minimaal zo’n €28.390 meenemen naar de Renault-dealer. Voor een compacte cross-over is de Captur een prima auto. Altijd al geweest en met die facelift kan hij er weer een tijdje tegen aan. Enzo kan hij is ook prima meten met de al maar groeiende concurrentie in de klasse van de compacte cross-overs.

Met dank aan Autobedrijf Nieuwendijk B.V. Renault-dealer te Aalsmeer voor de ter beschikking stelling van de testauto.  

Deel deze pagina