Review Opel Crossland X 1.2 Turbo 110pk Innovation

                                             Bye Bye Meriva, hallo Crossland X

 

Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker. M.M.V: Van Kouwen Amsterdam Opel-dealer te Amsterdam Zuid-Oost.

 

Er veranderd veel in autoland vandaag de dag. Zo waren de MPV’s ooit populaire auto’s vanwege hun ruimte en multifunctionele inzetbaarheid. Maar het gedrag van de consument en daarmee de smaak is veranderd. MPV’s zijn uit en SUV’s en Cross-overs zijn in. Dat heeft er bij Opel toe geleid dat men de mid-size MPV, de Opel Meriva, uit het leveringsprogramma geschrapt heeft. Maar er is wel degelijk voor een waardige opvolger gezorgd bij Opel. Zo mocht ik van Opel-dealer Van Kouwen in Amsterdam Zuid-Oost kennis maken met de nieuwste aanwinst van Opel in een leveringsprogramma wat SUV’s en Cross-overs betreft. En de naam luid: Opel Crossland X. Zo konden we al de Opel Mokka X en daar wordt dus nu de Crossland X aan toe gevoegd. En dan zijn we er nog niet, want er komt nog een SUV aan bij Opel. In september 2017 op de IAA in Duitsland maakt dan de Opel Grandland X z’n publieksdebuut. En zo heeft dan Opel tegen die tijd 3 SUV’s in z’n leveringsprogramma zitten. En als autofabrikant doe je niet mee als je niet meerdere SUV’s in je leveringsprogramma hebt zitten.

Maar vandaag beperk ik me tot de Crossland X. En wat een strakke ogende SUV staat er klaar voor me. De testauto is uitgerust in een two-tone kleur. Zo is de Crossland X uitgerust met de kleur True Blue metallic en het dak is in Summit White gekleurd. Mag gezegd worden dat dit een hele leuke kleuren combinatie is. Staat de Crossland X in ieder geval erg goed. Koppel daaraan de chrome sierlijst die van voren naar achteren loopt. En dan is de Crossland X zowel van voren als van achteren voorzien van LED-verlichting. Bovendien is de Crossland X de 1e model van Opel die voortvloeit uit de samenwerking van General Motors en PSA. Zo staat de Crossland X op het zelfde onderstel als de Peugeot 2008 en de Citroën C3 Aircross. Ook zijn er verschillende elementen in het interieur gelijk aan die van Peugeot. Maar toch lijkt de Opel Crossland X een eigen gezicht te hebben. Zo is hij prima te onderscheiden van z’n concurrentie. De benzinemotoren komen overigens ook bij PSA vandaan.

Er is een 1.2 liter 3-cilinder benzinemotor leverbaar met 3 verschillende vermogens. Te weten van 81pk, 110pk en 130pk. Dan is er ook nog een CDTi-dieselmotor leverbaar. Deze 1.6 is er met 100pk en 120pk. De 2 sterkste benzinemotoren zijn tevens voorzien van een turbo. Ik rij met een Crossland X die is voorzien van een 1.2 3-cilinder turbo benzinemotor. Deze heeft het vermogen van 81kw/110pk bij 5500tpm en een koppel van 205nm bij 1500tpm. De maximale trekkracht heb je dus al bij lagere toerentallen. Dat rijdt best wel lekker. De motor is trouwens gekoppeld aan een handgeschakelde 5-versnellingsbak. De aandrijving van de Crossland X zit op de voorwielen. Geen vierwielaandrijving dus. Waarom zou je die nodig hebben? De meeste eigenaren van een auto zoals deze Crossland X gaan toch niet uitbundig offroad rijden met deze auto. Al mag de driepitter met 1,2 liter inhoud nogal klein zijn. Het is niet aan het rijgedrag van de Crossland X te merken dat je met zo’n kleine motor op stap bent. De Crossland X 1.2 Turbo kan in 10,6 seconden vanuit de stilstand naar de 100km/h komen. Met uiteindelijk een topsnelheid van 188km/h. Gemiddeld verbruikt de Crossland X dan zo’n 4,8 liter per 100 kilometer (1:20,8). Met een C02-uitstoot van 109 gram per kilometer is de Crossland X goed voor een groen energielabel B.

Tijdens het rijden is het prima vertoeven in de Crossland X. Doordat ik zelf niet zo lang ben is er een prima zit te vinden achter het stuur. Deze is in hoogte en in diepte verstelbaar. In combinatie met de in hoogte verstelbare bestuurdersstoel moet er voor mij geen probleem zijn om een goeie zitpositie te vinden. Achterin is het met m’n 1 meter 75 ook prima uit te houden. Zowel hoofd als beenruimte is er genoeg voor mij in de Crossland. Tja, de auto meet een lengte van 4 meter 21. Met een wielbasis van 2 meter 60 lang. Dan is de Crossland X 1 meter 60 hoog en 1 meter 82 breed. Het gewicht van de Crossland X is zo’n 1145 kilo. Valt wel mee dat gewicht. De Crossland X is dus geen hele zware jongen. Je kan trouwens ook redelijk wat meenemen in deze auto. Met de achterbank in normale positie heb je 410 liter aan bagageruimte tot je beschikking. Gooi je de, in delen neerklapbare, achterbank helemaal plat dan heb je een inhoud van 1255 liter aan bagageruimte tot je beschikking. Je kan tot zo’n maximaal 516 kilo laden in de Crossland X. Mocht je nou met een caravan op stap gaan. In de vakantietijd is dat niet zo raar. Bedenk dan wel dat je maar 840 kilo geremd achter de Crossland X mag hangen. Niet veel, maar toch wel redelijk en met en beetje flinke caravan zit je al gauw aan dat gewicht. En dan moet je het gewicht van de bagage nog mee rekenen. Ongeremd kan er maar 600 kilo achter de Crossland X. Een ideale familie/vakantie-auto dus voor een klein gezin met maximaal 2 kinderen.

En wat mag het allemaal kosten en wat krijg je ervoor terug. De Opel Crossland X 1.2 Turbo 110pk Innovation kent een prijskaartje van €25.094,-. Dan beschik je over qua techniek/veiligheid over o.a: Elektronisch Stabiliteits Programma (ESP), Hill Start Assist, Gordelspanners voor, Gordijnairbags, Cruise control en snelheidsbegrenzer, Lane Departure Warning, Open & Start: Keyless entry, Elektrisch bedienbare ramen voor en achter, Bandenspanningscontrole, Parkeersensoren achter en stuurbekrachtiging. Binnenin de Crossland X heb je dan ook o.a: 12-volts aansluiting voor en achter, 3-spaaks lederen stuurwiel, In hoogte verstelbare bestuurdersstoel, In lengterichting verstelbare passagiersstoel, Verstelbaar stuur (hoogte & diepte), Electronic Climate Control, In delen neerklapbare achterbank (60/40), FlexFloor (dubbele laadvloer), Gekoeld dashboardkastje, Opbergvak achter bestuurder & passagiersstoel, Midden console inclusief bekerhouders en afsluitbaar opbergvakje, Instrumenten zwart met chromen ringen en een kinderslot achter. En dan heb je ook nog DAB+ radio met 6 luidsprekers en stuurwielbediening. En dan zou ik bijna het Opel OnStar vergeten op te noemen. En uiteraard het Navi 5.0 IntelliLink-systeem.

Veders wordt de Crossland X aan de buitenkant afgekleed met o.a: Dorpelstrips met “Opel”, Achterspoiler, Halogeen koplampen, Deurgrepen in carrosseriekleur, Zilveren dakrails, LED Dagrijverlichting “Wing”, Chromen daklijst en mat zwarte lijst onder de zijruiten, In hoogte verstelbare koplampen, Warmtewerende voorruit, Mistlampen voor,  Elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels in carrosseriekleur en  Bumper (skidplate) zilver. Eén van de weinige optie’s op m’n testauto die een meerprijs kent zijn de metallic lak: €699,-, de 17-inch lichtmetalen velgen: €199,- en de dak-kleur en buitenspiegels in Summit White: €499,-. Er is trouwens al een Opel Crossland X vanaf: €19.999,- Conclusie ondanks de inmenging van PSA is de Crossland X een SUV met een eigen gezicht. Een prima wegligging en een prima rijgedrag zijn ook goeie pluspunten van de auto. En voordat prijskaartje heb je een aardige uitgeruste auto. Ik zou zeggen een waardige opvolger van de Opel Meriva.

 

Met dank aan Van Kouwen Amsterdam Opel-dealer te Amsterdam Zuid-Oost voor de ter beschikking stelling van de testauto.

Deel deze pagina