Gemaakt door een gepassioneerde autoliefhebber
Tour der Cross-Overs dl.15: Ford Puma.
Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker. M.M.V: Stern Ford Hoofddorp Ford-dealer te Hoofddorp.
Kan uw zich nog de Ford Puma herinnerden? Die compacte sportcoupé die van 1997 tot 2001 geproduceerd werd? Waarvan Ford de merkenrecht kreeg op de naam Puma in 1995 van de Braziliaanse sportwagenbouwer Puma? Nee, wat jammer. Veel compacte sportcoupé’s waren er niet in de jaren ’90. De Puma moest in die tijd eigenlijk alleen de Opel Tigra als concurrent naast zich dulden. Ook zo’n leuk compacte sportcoupé net zoals de Puma. De Puma werd ontwikkeld en gebouwd voor Ford-Werke GmbH in Keulen. Dat was ook niet zo gek, want het onderstel van de Puma toentertijd was gebaseerd op de Ford Fiesta 4. De Puma werd dan ook grotendeels op dezelfde productielijn gebouwd als de Fiesta. Alleen bij de carrosserieafwerking waren er aparte productielijnen te vinden. Op 11 december 2001 liep van deze generatie Puma officieel de laatste auto van de band. Een grote verkoop-hit was de Puma dan ook niet. Van de in totaal 133.000 geproduceerde Puma’s, zijn er maar slechts 1600 in Nederland verkocht. En toch durfde Ford het aan om de naam opnieuw te gebruiken voor een totaal nieuw model auto. Geen compacte sportcoupé meer, maar een SUV. Een auto die het gat moest vullen tussen de Ford Ecosport & de Ford Kuga. En daarmee heeft Ford weer een welkome aanvulling wat hun leveringsprogramma betreft op gebied van SUV’s & Cross-Overs.
En met de nieuwe Ford Puma hebben we dan ook een SUV die de hoofdrol heeft in deel 15 van de serie Tour der Cross-Overs. Het sportieve aspect heeft Ford wel behouden voor deze nieuwe generatie Puma. In ieder geval qua uitstraling wel. Met die mooie aflopende daklijn oogt de nieuwe Puma erg sportief. Overigens wordt de Puma niet meer in het Duitse Keulen gebouwd. Ford heeft een bedrag van 1,5 miljard geïnvesteerd om de Puma in het Roemeense Craiova te laten bouwen. Maar even terug naar de nieuwe Puma. Naast de sportieve looks rijdt hij ook aardig sportief. Nou heeft Ford een aardige reputatie opgebouwd als het op lekkere rijdende & sturende auto’s aankomt. Eerder heb ik voor m’n blog 2x in de Ford Focus mogen rijden en 1x heb ik toen de Ford Fiesta mogen uitproberen. Bij al deze genoemde auto’s waren de rij-kwaliteiten uitstekend te noemen. Ik verwachte van de nieuwe Puma dan ook niks anders. En ja, hij stelde me niet teleur. Ook de rij-kwaliteiten van de Puma zijn op uitstekend niveau. Geholpen natuurlijk door de Ecoboost-motor met Mild-Hybrid techniek die onder de kap ligt.
Onder de kap van de Puma ligt de, inmiddels bekende, 1 liter 3-cilinder benzinemotor. Eéntje met het vermogen van 125pk. Maar deze Ecoboost-motor wordt in deze Puma ondersteund met een slimme 48v starter/generator. Deze Puma is dus geen Full-Hybrid, maar een Mild-Hybrid. De Puma is dan ook voorzien van een handgeschakelde versnellingsbak i.p.v. een automaat. Bij een Mild-Hybrid kan dat dus gewoon. Deze versnellingsbak heeft 6 versnellingen. En die schakelt soepel en comfortabel. En zonder schokken. De 1280 kilo wegende Puma is ook lekker zuinig. Gemiddeld verbruikt hij zo’n 4,2 liter per 100 kilometer (1:23,8). Dat is een nette score. Veders is het prima mee komen met het verkeer. Optrekken doet de Puma lekker vlot. In 9,8 seconden zit je vanuit de stilstand op de 100km/h. Bij een topsnelheid van 191km/h houdt de pret op. Maar zo hard mag je niet rijden in Nederland. En waarom zou je. Hard rijden komt het brandstofverbruik niet ten goede. De CO2-uitstoot ook niet denk ik. En die is 121 gram per kilometer goed voor een groen energielabel A. Ook een prima cijfer voor de Ecoboost-motor in de Puma.
Het was trouwens gedurende de testrit prima vertoeven in de Puma. Met m’n lengte van 1 meter 75 en m’n korte benen heb ik niet zoveel ruimte nodig. Ook achterin zou ik het met m’n lengte prima kunnen uit houden in de Puma. Nou is die Puma zo’n 4 meter 20 lang en meet de wielbasis zo’n 2 meter 58. Veders is de Puma 1 meter 80 breed en 1 meter 53 hoog. Ik had dus zowel voor als achterin voldoende hoofd- en beenruimte. Maar met die aflopende daklijn kan ik me best voorstellen dat je daar wat anders over denkt als je een flink stuk langer bent. Vooral achterin in de Puma. Maar in principe zou je met 3 personen prima kunnen zitten achterin de Puma. En dan kan je ook nog eens wat mee nemen. De bagageruimte van de Puma meet, met de achterbank in normale positie, zo’n 456 liter. Klap je de, in delen neerklapbare, achterbank helemaal plat dan ontstaat er een bagageruimte van zo’n 1216 liter. Ja, zo kan je nog eens wat mee nemen in de Puma. Tot zover ziet het er prima uit voor de Puma. Op ieder vlak scoort hij een voldoende. Hoe zit het dan met de uitrusting van de Puma?
Nou, dat zit ook wel snor. Nou heb je de keuze uit 7 verschillende uitvoeringen met de Puma. Maar m’n testauto is uitgerust met de ST-Line X-uitvoering. Wat niet bepaald een karige uitrusting genoemd kan worden. Want er zit aardig wat op- en aan m’n testauto. De Puma ST-Line X is voorzien van o.a: 18 inch 5-spaaks lichtmetalen velgen in Black matt – Machined, Automatische Airconditioning (EATC), B&O premium audio met 10 luidsprekers incl. subwoofer, Gedeeltelijk lederen bekleding (niet afritsbaar), Privacy glass, Regensensor, automatisch dimmende binnenspiegel, dual tone claxon, Shark fin antenne, Sportstoelen voor met 6-weg verstelling voor bestuurder en passagier & Geluidswerende voorruit. Voor een bedrag van €32.235 lijkt dat niet veel, maar ten opzichte van de ST-Line uitvoering zit er aardig wat op en aan m’n testauto. En als ik alles bij naam had op genoemd kan zo een A4-tje vullen. Met andere woorden de nieuwe Ford Puma kent een rijke standaard uitrusting. Niks op aan te merken.
Dieselen met de Puma kan trouwens niet. Maar wou zou je een diesel willen hebben in je Puma. De Ecoboost-motor met de Mild-Hybrid techniek is net zo zuinig zou ik bijna zeggen. Wat ik trouwens ook een leuk dingetje vond op m’n testauto was de parkeerhulp. Op een willekeurige parkeerplaats is het slechts een simpele druk op een knopje en vervolgens zoekt de auto naar een geschikte parkeerplaats. Wanneer die gevonden is krijg je van zelf een seintje. Het enigste wat je dan hoeft te doen is de auto in de vooruit of de achteruit te zetten en daarnaast de gaspedaal en het rempedaal te bedienen. Het stuurwerk doet de auto. En of je nou achteruit rechtuit inparkeert of dat je achteruit file parkeert. De parkeerhulp zet de Puma netjes binnen de lijntjes van het parkeervak. Tenminste dat is wel de bedoeling. Bij mij deed hij dat prima. Zo’n systeem is handig voor mensen die een beetje een probleem hebben met inparkeren. Kortom, ik heb mij uitstekend vermaakt tijdens m’n testrit met de Puma. Ik ben zeer te spreken over de nieuwe Puma op alle vlakken. De nieuwe Puma scoort bij mij een zeer ruime voldoende. En als ik nou op zoek was naar een sportief ogende SUV/Cross-Over dan staat deze nieuwe Puma zeker op m’n shortlist. Bovendien denk ik dat deze Puma het een stuk beter doet dan z’n voorganger uit de jaren ’90 heeft gedaan.
Met dank aan Stern Ford Hoofddorp Ford-dealer te Hoofddorp voor de ter beschikkingstelling van de testauto.