Gemaakt door een gepassioneerde autoliefhebber
Twee vliegen in één klap
Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker. M.M.V: van Kouwen Amsterdam Opel-dealer te Amsterdam Zuid-Oost.
Ooit was Opel in het D-segment volgens mij vertegenwoordigd met twee auto’s. Dat waren de Vectra en de Omega. Ja, corrigeer me maar als ik het fout heb. Maar nu heeft Opel maar één auto in het leveringsprogramma zitten die moet concurreren met auto’s zoals de Ford Mondeo en de Volkswagen Passat. Sinds 2008 heet die auto Insignia. Tijdens de British International Motor Show in London werd de Opel Insignia in 2008 voor het eerst voorgesteld aan het grote publiek. In Engeland wordt de Insignia onder de naam Vauxhall verkocht. In eerste instantie zou de Insignia de Vectra vervangen. Met een lengte die 20 centimeter langer is dan de Vectra C zou hij qua lengte tussen de Vectra en de Omega vallen. Die laatst genoemde is inmiddels ook van de markt verdwenen. Met als gevolg dat de Insignia dus eigenlijk twee auto’s vervangt. Maar nu anno 2017 is het tijd voor iets nieuws. Tijd voor verandering. Tijd voor een nieuwe Insignia. Dus kreeg ik bij Van Kouwen Opel in Amsterdam Zuid-Oost de gelegenheid om kennis te maken met de nieuwe Insignia. Die met de komst van deze generatie Insignia in Nederland verkocht zal worden als Insignia Grand Sport en de Insignia Sports Tourer.
Ik kreeg de Insignia Grand Sport mee. Met een lengte van 4,89 meter is de Insignia Grand Sport een beste auto. Dat scheelt een paar centimeter met de Insignia Sports Tourer die 4,98 meter lang is. Met een wielbasis van 2,82 meter lengte is het binnenin de Insignia Grand Sport ook prima vertoeven. Feit is wel dat ik met m’n 1,75 meter lengte en vrij korte benen niet zoveel ruimte behoef. Dus mij hoor je niet klagen over de ruimte in de Insignia Grand Sport. Ik zit prima. Zowel voorin als achterin. Nou is de testauto die ik mee heb gekregen voorzien van leren bekleding. En dat is prima zitten zo. Ook geven de stoelen redelijk wat zijdelinkse steun. Daarnaast ligt het stuur ook prima in de hand. De bediening van de radio en de telefoon zit ook op het stuur. Via een bluetooth-verbinding kan er in de Insignia Grand Sport handsfree gebeld worden. Met een gewicht van 1372 kilo kan de Insignia Grand Sport zich prima meten met de concurrentie. Hij is daarmee weliswaar zwaarder dan de Vectra ooit was, maar tijdens het rijden valt daar vrij weinig van te merken.
De Insignia die ik mocht uitproberen was voorzien van een 1,5 liter 4-cilinder benzinemotor met een turbo. Nou zijn er 2 versie’s van die benzinemotor leverbaar. Eéntje met een vermogen van 140pk en ééntje met een vermogen van 165pk. Die laatste genoemde had ik tot m’n beschikking. Normaal gesproken is deze gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak. Maar m’n testauto was voorzien van een 6-traps automatische transmissie. En die schakelt probleemloos door alle versnellingen heen. Tegenwoordig zijn het van die versnellingsbakken die zich aanpassen aan de rijstijl van de bestuurder. Rij je sportief, dan schakelt hij sportief. Rij je zuinig en economisch, dan schakelt de automaat op het meest gunstige moment. Bij lagere toerentallen ten gunste van het brandstofverbruik. Daarover gesproken. Het verbruik van de Insignia Grand Sport, met de 1,5 liter viercilinder turbomotor van 165pk, valt mij redelijk mee. Gemiddeld verbruikt de Insignia Grand Sport 1.5 Turbo zo’n 6,1 liter per 100 kilometer (1:16,4). Op de snel/provinciale weg gaat bij een constante snelheid het verbruik nog veder naar beneden. Dan komt het verbruik uit op zo’n 5,3 liter per 100 kilometer (1:18,9).
Bij het gebruik van de cruise control is dit verbruik natuurlijk op de snel/provinciale weg goed te realiseren. Bovendien kan de Insignia Grand Sport uitgerust worden met adaptive cruise control. Dat is wel een optie die €995,- kost. Dan wordt, door middel van een radar, de afstand tussen jou en je voorligger in de gaten gehouden. En wanneer je dan te dicht op je voorligger komt te rijden wordt de auto afgeremd tot de snelheid van de auto voor je. Op het dashboard verschijnt een icoontje van een auto die in eerste instantie groen kleurt. Dreig je te dicht op je voorligger te rijden dan gaat de kleur groen over in oranje. Met een topsnelheid van 218km/h kan de Insignia Grand Sport prima mee komen in het verkeer. Een sprintje van de 0 naar de 100km/h doet hij in 9,4 seconden. Bij het acceleren is wel enigszins wat motorgeluid te horen. Maar over het algemeen blijft het geluid redelijk op de achtergrond. Een licht geroffel is wel redelijk hoorbaar als je het gaspedaal goed intrapt. Veders heb ik qua het rijgedrag van de Insignia Grand Sport weinig op te merken. Ook de wegligging is in mijn ogen prima. Ook het bochten gedrag van de Insignia Grand Sport is voldoende. Op de smalle wegen in het Amsterdamse Bos en langs de Bosbaan laat hij zich prima sturen.
Over de uitrusting van de Insignia Grand Sport ben ik zeer te spreken. Er zijn drie niveau’s leverbaar op de Insignia. Dat begint met de Online-Edition. Dan beschik je o.a: elektrische bedienbare ramen voor & achter, airco, 3-spaaks lederen stuurwiel met stuurwielbediening, 6-voudig verstelbare bestuurdersstoel (elektrisch in hoogte verstelbaar), LED-verlichting achter, LED dagrijverlichting, een dozijn aan airbags, actieve motorkap t.b.v. voetgangersveiligheid, gordelspanners voor & achter, parkeersensoren voor & achter, licht-, regensensoren & automatische dimmende binnenspiegel, Opel Eye-veiligheidssystemen: Active Lane keep Assist, Following Distance Indicator, Voetgangersdetectie, Automatic City Emergency Braking en Verkeersbordherkenning, boardcomputer met 3.5-inch kleuren infodisplay, DAB+ radio met USB-aansluiting, IntelliLink smartphone integratie – voice control, Apple carplay, audiostreaming en een SMS-voorleesfunctie. Dat is al een aardig lijstje.
Daarnaast heb je de Innovation-uitvoering. Naast het al eerder genoemde komt daar het volgende bij: automatische airco, instaplijsten met “Opel” opschrift, 17-inch lichtmetalen velgen, mistlampen voor, achteruitrijcamera, IntelliLux LED Matrix verlichting, Navi900 IntelliLink navigatiesysteem, 8-inch touchscreen en 2 USB-poorten op 2e zitrij. Voor de zakelijke rijders is er ook de Business Executive uitvoering. Deze uitvoering standaard luxe uitgerust met een waslijst aan optie’s. Zo lang dat ik er gerust een A4-tje mee kan vullen. De Opel Insignia Grand Sport staat nu in de prijslijst vanaf €33.695. De prijs van m’n testauto begint bij €36.695. Bij die 1e genoemde rij je de Insignia Grand Sport 1.5 Turbo 140pk met een handgeschakelde 6-bak. M’n testauto was de Insignia Grand Sport 1.5 Turbo 165pk met een 6-traps automaat. Een Insignia Grand Sport 2.0 Turbo 260pk met 8-traps automaat en vierwielaandrijving staat in de prijslijst voor zo’n €58.695. Dieselen is ook mogelijk met de Insignia Grand Sport. Er zijn 3 dieselmotoren leverbaar in de Insignia Grand Sport. Een 1.6 CDTi met 110pk, een 1.6 CDTi met 136pk en een 2.0 CDTi met 170pk. Dieselen in de Insignia Grand Sport kan vanaf €34.895. Kies je uiteindelijk voor de Insignia Sports Tourer hou dan rekening met een meerprijs van €1.250. Tot slot kan ik alleen maar zeggen dat de Opel Insignia in deze verhouding een strakke gevormde auto is. Beter dan de vorige Insignia. Bij mij scoort de Opel Insignia Grand Sport een ruime voldoende.
Met dank aan Van Kouwen Amsterdam Opel-dealer te Amsterdam Zuid-Oost voor de ter beschikking stelling van de testauto.