Gemaakt door een gepassioneerde autoliefhebber
De baby-Benz is volwassen geworden.
De Mercedes-Benz A-klasse stond aan het begin, toen hij voor eerst geintroduceerd werd, bekend als een auto die bij de eland-proef over de kop sloeg. Dat was in de begindagen van de A-klasse. Inmiddels is dat gedoe jaren al dan niet decennia geleden. De A-klasse vandaag de dag is een solide auto. Met alle moderne en hedendaagse technieken zou je een kampioen zijn wil je de A-klasse nog over de kop krijgen. Tenzij je het heel erg bond maakt. Dat is bij mij niet het geval. Bij mij gaat het om hoe rijdt hij tegenwoordig. Deze Benz is niet meer de baby-Benz van vroeger. Nee, hier staat een volwassen auto voor me. Qua formaat vergelijkbaar in mijn opzien met een Volkswagen Golf of met een Opel Astra. Maar ik praat hier over een Mercedes-Benz. Niet over een VW of Opel. Niks ten nadelen van deze andere Duitse automerken. Maar dat is appels met peren vergelijken.
Qua luxe staat de A-klasse boven de Golf of de Astra. Prijstechnisch sowieso. De testauto die ik mee kreeg is aardig angekleed. Mag je ook wel verwachten als de vanafprijs al €27.595 bedraagt. Inmiddels is dat alweer veranderd in €26.695. Maar dan krijg je een A160 en niet de A180 waar ik in gereden heb. De A160 heeft een 1,6 liter 4-cilinder benzinemotor met zo'n 102pk aan vermogen. De A180 waar ik in rijd heeft ook wel een 1,6 liter 4-cilinder benzinemotor maar dan met een vermogen van 122pk. En dat rijdt toch wel anders. Maar terug naar die uitrusting. In de Ambition-uitvoering krijg je ondermeer ABS, remkrachtverdeling, remassistent. Die laatst genoemde helpt zelfs de auto af te remmen bij een dreigende botsing. Een noodremassistent dus. Veders heb je een dozijn aan airbags in de A-klasse zitten. Zelfs een knie-airbag. Die moet voorkomen dat je met je benen/voeten onder het dashboard glijdt en daar beknelt raakt. Hill assist is ook aanwezig. Evenals een vermoeidheidssensor. Mocht je achter het stuur in slaap dreigen te vallen. Een bandenspanningssensor voor het geval je een lekke band heb. Een lekke band heb je niet altijd meteen door. De auto openen met een afstandsbediening op je autosleutel is zo passé ook in een auto zoals deze A-klasse. Dit gaat gewoon keyless. Met andere woorden. Je laat de sleutel gewoon in je jaszak of broekzak zitten. Je loopt op de auto af en uiteindelijk gaat de auto vanzelf van slot af. Elektrische ramen, stuurbekrachtiging, airco, elektrische parkeerem, met leer bekleed stuurwiel, verstelbaar stuur, audioinstallatie met stuurwielbediening, AUX/USB aansluiting, navigatiesysteem, bluetooth, mee gespoten bumpers, getint glas, xenon verlichting, dagrijverlichting en zo kan ik nog wele even door gaan. De lichtmetalen velgen die onder de A-klasse zitten kosten €859 meer. Even als de metallic lak. Die kost €666 meer.
De A-klasse waarin ik hier rijd is ook voorzien van adaptieve cruise control. Dat is erg handig. Want naast het feit dat je dan niet constant je voet op het gaspedaal hoeft te hebben. Hoef je ook niet bang te zijn dat je tegen je voorligger aan rijdt. Een soort van radar voorin de auto houdt de afstand tussen jou en de voorligger in de gaten. Als die kleiner begint te worden dan past de auto zich aan de snelheid van de auto voor je. Krijg je dan weer de ruimte dan wordt er weer versneld naar de ingestelde snelheid. Ik heb het even op de snelweg uitgeprobeerd en ik moet zeggen dat het goed werkt. Bovendien is de A-klasse redelijk geluidsdicht. Je hoort natuurlijk wel wat, maar dat is te doen. Dat hoort erbij zal ik maar zeggen. Het stuur ligt bovendien ook erg lekker in de hand. Het één en ander, bijvoorbeeld de radio, is te bedienen op het stuur. De 1,6 liter 4-cilinder loopt ook redelijk lekker. Met 122pk heb je redelijk vermogen in huis om de 1270 kilo wegende A-klasse van z'n plek te krijgen. Acceleren doet hij in 9,2 seconden. Dat is netjes. De A180 heeft dan een topsnelheid van 202km/h. Het verbruik komt gemiddeld uit op 5,5 liter per 100 kilometer ( 1:18,2 ). Tenminste dat zeggen de cijfertjes bij Mercedes-Benz. In de pratijk is dat echter 6,6 liter per 100 kilometer (1:15,2). De CO2-uitstoot is zo'n 127 gram per kilometer. Dat levert de A-klasse een energielabel C op.
Qua ruimte heb ik persoonlijk niet veel nodig. De A-klasse voldoet met z'n 4,2 meter. Wielbasis van deze A-klasse meet 2,6 meter. Genoeg binnenruimte voor mij. Doe ik de kofferruimte open en 341 liter bagageruimte lacht me toe. Daar is 1157 liter van te maken door de, in delen neerklapbare, achterbank volledig neer te klappen. Aan het einde van de testrit moet ik toch eerlijk zeggen dat de A-klasse me goed bevallen. Hij rijdt lekker, stuurt lekker. Voor mij persoonlijk is deze A-klasse de ideale auto. De baby-Benz in dit geval een mooie volwassen auto geworden. Ik heb helaas geen €32.190 op zak om deze A180 te kopen wat deze auto in de geteste uitvoering kost.
Tekst: Raymond Bakker. Foto's: Raymond Bakker. Met dank aan Mercedes-Benz dealer Biemond & van Wijk Aalsmeer voor het ter beschikking stellen van de testauto.