Gemaakt door een gepassioneerde autoliefhebber
Franse allure met een Nederlands tintje
Tekst: Raymond Bakker. Foto's: Raymond Bakker. M.M.V: Renault-dealer Nieuwendijk te Aalsmeer.
Al jaren waait er een andere wind op de ontwerp-afdeling van Renault. Een Nederlandse wind. Aan het roer daar staat namelijk Laurens van den Acker. Sinds 2009 is hij verantwoordelijk voor de ontwerpen van de Renault modellen. Het begon destijds met de Renault Clio en de Renault Twizy. Van die eerst genoemde was ik al jaren fan. Omdat het zo'n kek autootje is. Anno 2016 en we zijn aan een stortvloed van nieuwe modellen getrakteerd. Denk bijvoorbeeld aan de de Captur, de Kadjar en de Talisman. Drie compleet nieuwe modellen. Maar ook bestaande modellen werden compleet verandert. Kijk bijvoorbeeld naar de Espace. Die ziet er nu vandaag de dag compleet anders uit dan z'n voorganger. Ook de Mégane kon er niet aan ontkomen. En het mag gezegd worden. M'n complimenten aan Laurens. Het ontwerp van de nieuwe Mégane is geslaagd.
De Mégane maakt sinds 1995 deel uit van het modellen-programma van Renault. In diverse carroserievarianten. Hatchback, sedan, coupé, cabriolet en een MPV. Nu ruim twintig jaar later is er een hoop veranderd. Onder de naam Mégane zijn nu de hatchback (alleen 5-drs) en de Estate leverbaar. De MPV-variant gaat tegenwoordig onder de naam Scénic door het leven en niet Mégane Scénic. Of er ooit nog een coupé en een cabriolet variant komen van de Mégane is mij niet bekend. Voorlopig moeten we het doen met wat we hier hebben. Ook niet erg. De Mégane Estate biedt een prettig aangezicht. Een brede neus waar een groot Renault-logo op prijkt. En mooie koplampen voorzien van LED-verlichting. Mooie vloeiende lijnen. Helemaal lopend tot aan de achterzijde van de auto. Een auto die de concurrentie het flink lastig kan maken. En concurrentie zat in het C-segment. Maar vandaag gaan we op pad met de Renault Mégane Estate. Een belangrijke auto voor het merk. Van alle verkochte Mégane's is het merendeel toch een stationwagon.
Veel praktischer in het gebruik ten opzichte van een hatchback. Met de achterbank in gebruik heeft de Mégane Estate al een bagageruimte van zo'n 580 liter. Maar leg je de achterbank volledig plat dan heb je zo'n 1695 liter bagageruimte tot je beschikking. Ruimte zat dus. Voor mij is het prima zitten in de Mégane Estate. Zowel voor in als achterin. Nou ben ik met 1,75 meter ook niet erg groot. En staat de bestuurdersstoel vanwege de lengte van m'n benen iets veder naar voren dan bij de gemiddelde Nederlander.
De testauto waar ik mee mocht rijden is voorzien van een 1,9 liter viercilinder dieselmotor. Eéntje met een vermogen van 110pk bij 4000tpm en een koppel van 260nm bij 1750tpm. Op zich genoeg power om de 1280 kilo wegende auto van z'n plek te krijgen. 11,3 seconden duurt het tot dat vanuit de stilstand de 100km/h bereikt is. Om uiteindelijk te eindigen bij een top van 188km/h. De dieselmotor is natuurlijk voorzien van een turbo. De Mégane Estate is dan niet meteen rap van z'n plek, maar hij kan goed mee komen. Wat ik wel lekker vindt is de handschakelde 6-versnellingsbak. Op de snelweg bijvoorbeeld is het comfortabel rijden in z'n 6. Een aanwezige schakel indicator geeft aan wanneer je door kan schakelen naar de volgende versnelling. Zelfs wanneer het beter is om terug te schakelen geeft de schakel-indicator dat ook aan. Een klein pijltje die dan naar boven of naar beneden wijst zit linksboven de toerenteller en de snelheidsmeter. Dit alles wordt digitaal weergegeven. Ziet er mooi uit. Strak in ieder geval.
De Mégane Estate is tevens voorzien van een systeem die verkeersborden herkent. Bijvoorbeeld als je onbewust een keer iets te hard rijdt dan krijg je op je dashboard een waarschuwing. Het visio-systeem in de Mégane Estate is tevens voorzien van grootlichtassistent en Lane Departure Warning. Dat laatste waarschuwt wanneer je onbedoelt je rij-baan dreigt te verlaten. Wel zo prettig voor mensen die niet altijd koersvast zijn. Dit systeem kan als vervelend worden ervaren. Zeker wanneer je veel over de lijn gaat, dan gaat er continu een soort alarm af. De Mégane Estate is in de GT-Line uitvoering best riant uitgerust. Op gebied van veiligheid en techniek heb je naast het Vision-Systeem en de LED Pure Vision koplampen ook het Renault Multi-Sense. Voor een persoonlijke instelbare rij-beleving. Op gebied van comfort heeft de Mégane Estate GT-Line onder andere een elektrische handrem, een Renault Handsfree Card voor openen, sluiten en starten zonder sleutel, automatische dimmende binnenspiegel en parkeersensoren achter met sonische weergave.
Voor zo'n €395,- meer is onze testauto ook uitgerust met een achteruitrij-camera. Deze maakt onderdeel uit van het Renault Innovation Pack. Aan het exterieur behoren de elektrische inklapbare buitenspiegels, 17-inch lichtmetalen velgen, privacy glass zijruiten achter en achterruit en op de flanken de GT-line badge. Veders mogen bij zo'n auto zoals deze dakrails niet ontbreken. Aan de binnenzijde is de Mégane Estate GT-Line voorzien van sportstoelen, met leer bekleed sportstuur met blauwe siernaden, een deels met leer bekleed versnellingspook met blauwe siernaden en veiligheidsgordels met blauwe afwerking. Al met al rij ik hier met een best uitgeruste auto rond. De GT-Line is wel de meeste luxe uitvoering die je kan hebben in combinatie met deze diesel motor. De Mégane Estate is veders ook leverbaar in een Life, Zen en Bose-uitvoering. De Mégane Estate 1.9 DCi 110 GT-line waar ik mee reed kent uiteindelijk een prijskaartje van €29.790. Met het Renault Innovation Pack komt de prijs op €30.185. De eind-conclusie is dat de Mégane Estate een prima auto is in alle opzichten. Op gebied van comfort en veiligheid. Op het gebied van rij-gedrag en wegligging scoort de auto ook voldoende. Het design van de auto is uitstekend. Mede dankzij Laurens van den Acker. De Renault Mégane Estate is een prima familie-auto.
Met dank aan Autobedrijf Nieuwendijk B.V. Renault-dealer te Aalsmeer voor de ter beschikking stelling van de testauto