Gemaakt door een gepassioneerde autoliefhebber
Tour der Cross-Overs dl.12: de Mazda MX-30.
Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker. M.M.V: Autobedrijf Hartgering & Klomp Mazda-dealer te Hoofddorp.
In de serie Tour der Cross-Overs zijn we inmiddels aangeland bij episode 12. En een best bijzondere episode. Niet vanwege het feit dat ik in de zoveelste SUV/Cross-Over mag rijden. Nee, dit omdat de cross-over in kwestie een auto is die volledig elektrisch is aangedreven. En dat is voor het eerst in deze serie. Dat ik een cross-over mag uitproberen die volledig elektrisch is aangedreven. Überhaupt is de Mazda MX-30 de eerste auto, in 5 jaar RFG AutoBlog, die een elektrische aandrijflijn heeft. Ja, m’n eerste ervaring met een elektrische aangedreven auto is met de Mazda MX-30. Naast het feit dat de populariteit van de SUV/Cross-Over nog steeds toeneemt. Verschijnen er steeds meer elektrisch aangedreven auto’s op de Nederlandse markt. Inmiddels ook SUV’s & Cross-Overs die worden uitgerust met een volledige elektrische aandrijflijn. Alhoewel Mazda door de jaren heen zo z’n eigen visie op het autorijden had kon het Japanse automerk niet ontkomen aan het feit om zelf met een elektrische aangedreven auto op te proppen te komen. Zie hier dus de nieuwe MX-30. En wellicht dacht je misschien dat deze Japanner net zo’n auto zou worden als de MX-5. Gezien de typeaanduiding zou je bijna zeggen dat dit ook een roadster zou worden. Niets is minder waar. Het werd een SUV/Cross-Over. En als ik eerlijk moet zijn een zeer geslaagde auto. Het design van de MX-30 is er één in de categorie: je vindt hem mooi of je vindt lelijk. Een middenweg is er niet. Ten opzichte van Mazda’s in het verre verleden vind ik hem gewoon mooi. Qua design hadden de Japanse auto’s vroeger een beetje een saaie uitstraling. Echt een grijze muis-imago. Maar dat is nu niet het geval. De laatste jaren heeft Mazda dat imago echt van zich afgeschud. Het design van de auto’s van Mazda zijn alles behalve saai te noemen. Dus ook van deze MX-30.
De MX-30 is met Mazda’s designfilosofie Kodo-Soul of Motion ontworpen. Het is alsof de auto altijd in beweging is, ook al staat hij stil. Puur vakwerk waarbij Mazda’s Takumi (ambachtslieden) met de hand, en een speciaal voor Mazda ontwikkelde slijpsteen, de vorm bepalen. De kunst van het weglaten. Het is alleen de essentie die blijft. Ze leggen hun ziel in het design. Die verbondenheid is uniek en typisch Mazda. Het enigste wat je eigenlijk doen is achter het stuur kruipen en wegrijden. En dat is ook precies wat ik doe als ik op moment bij de Mazda-dealer in Hoofddorp ben. Wat ook opvalt dat de testauto een Duits kenteken heeft in plaats van een Nederlandse kenteken. Waarschijnlijk hadden ze bij de Nederlandse importeur van Mazda nog geen MX-30 op Nederlandse kentekenplaten. Maar goed, dat maakt niet uit. Ik doe gordel om en druk de power/startknop in om weg te kunnen rijden. Het vraagt toch wel een beetje gewenning rijden in elektrische auto. Zeker als je een auto met een benzine- of dieselmotor gewend bent. Alles went uiteindelijk dus ook het elektrisch rijden. Het mooie van een elektrische aandrijflijn is dat je vanaf 0 meteen het maximale vermogen tot je beschikking heb. In het geval van de MX-30 is dat 145pk. Dit vermogen komt uit een lithium-ion accupakket met een grote van 35,5 kWh. Dit zorgt ervoor dat je in 9,7 seconden vanuit de stilstand op de 100km/h. Dat geloof ik graag. De MX-30 komt voor m’n gevoel lekker vlot van z’n plek. Sneller dan Mazda opgeeft voor deze auto zo voor m’n gevoel. De MX-30 heeft een topsnelheid van 140km/h. Maar eerlijk gezegd waar haal je dat soort snelheden in Nederland. Bovendien komen hoge snelheden niet ten goede van het actieradius. Die met deze MX-30 al niet zo groot is. Daarnaast weegt de MX-30 schoon aan de haak zo’n 1620 kilo. Een redelijk gewicht dus.
In theorie zou je met de MX-30 zo’n 200 kilometer ver kunnen komen op een volle accu-lading. In de praktijk kan dat wel eens anders uit vallen. Afhankelijk van hoe je rijgedrag is en natuurlijk de weersomstandigheden. En of je binnen stedelijk gebied rijdt of er juist buiten. Genoeg factoren die er dus op in kunnen spelen. Er zijn elektrische auto’s die veel veder kunnen komen. Voorlopig in het geval van deze nieuwe Mazda MX-30 moeten we het ermee doen. Een alternatief is er niet in deze MX-30. Er schijnt wel op termijn een MX-30 aan te komen met een wankelmotor. In deze elektrische-versie van de MX-30 doet de wankelmotor dienst als range-extender. Oké, er zou dus op termijn een MX-30 kunnen komen met meer actieradius. We wachten het af. Onder tussen vermaak ik me prima in deze auto. Het is prima vertoeven in de nieuwe MX-30. Zeker voor iemand van 1 meter 75 met korte benen. De auto is voorzien van een elektrische verstelbare bestuurdersstoel (8-voudig + geheugenfunctie) en verstelbare lendensteun. Daarnaast is het stuur zowel in hoogte als in diepte verstelbaar. Voor mij is het wel even wennen aan die achterdeuren. Die gaan niet op de normale manier open. De zogenoemde freestyle achterdeuren gaan andersom open dan de achterdeuren van wat je bij iedere andere auto gewent bent. Het zou de instap achterin makkelijk moeten maken. Dat is ook wel zo. Maar dan moet je niet al te lang zijn. Voor mij was het geen probleem. En dan is het zelfs voor iemand van mijn lengte het nog best uit te houden achterin. Valt er dan ook wat mee te nemen in de MX-30? Ja zeker, met de achterbank rechtop heb je een bagageruimte van zo’n 366 liter. Met de achterbank neergeklapt is dat uit te breiden naar zo’n 1171 kilo. Daar is best mee te leven en niet slecht voor een auto met een lengte 4.395mm.
De wielbasis van de MX-30 is zo’n 2.655mm lang. De wielen zijn aardig op de hoeken geplaatst wat de binnenruimte ten goede komt. Trouwens is de accu ook compact van formaat. Dus die neemt ook niet veel ruimte in beslag. Voor een compacte accu is bewust gekozen bij Mazda. Uit onderzoek is gebleken dat een range van 200 kilometer voor 95% van de ritten meer dan voldoende is. En voor de testrit was het zeker meer dan voldoende. Op het moment van de testrit moest de MX-30 officieel nog in de showroom geïntroduceerd worden in Nederland. Vandaar waarschijnlijk dat Mazda een demoauto uit Duitsland had gehaald. Want de testauto is voorzien van een Duits kenteken. Of het zou kunnen dat Mazda Nederland zelf nog geen auto’s op kenteken had. Maakt ook allemaal niet. Er is een gelegenheid geweest voor mij om Mazda’s eerste elektrische auto te testen. En wat een ervaring was dat. Ook gelijk m’n eerste ervaring in een volledige elektrisch aangedreven auto. Maar een mooie en unieke ervaring was het zeker. De nieuwe MX-30 komt er met 2 uitvoeringen. Te weten de First-Edition-uitvoering en de Luxury-uitvoering. De eerst genoemde heeft al een royale uitrusting met zaken zoals o.a: 18-inch lichtmetalen velgen, Adaptieve LED-koplampen (20 LED-blokken) met koplampsproeiers, LED signature dagrijverlichting, achterlichten en knipperlichten, elektrisch verstelbare, verwarmbare en inklapbare buitenspiegels met geïntegreerde knipperlichten, in achterruit geïntegreerde antenne, Privacy-glass op zijruiten en achterruit, zwarte hemelbekleding, in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel (8-voudig + geheugenfunctie) en verstelbare lendensteun, in hoogte en diepte verstelbare passagiersstoel (handbediend, 6-voudig), elektrisch bedienbare ramen vóór, lederen stuurwiel en versnellingspook, stuurwielbediening audio & Bluetooth®, achterbank in delen neerklapbaar (60:40), Climate Control, middenarmsteun voor en achter, 7-inch digitale meterset, Active Driving Display (ADD), LED interieurverlichting.
En dan zijn we er nog niet, want qua veiligheidsvoorzieningen heeft de MX-30 ook het nodige aanboord. Te beginnen met o.a: Hill Hold Assist, Remhulp-, tractie- en stabiliteitssystemen (DCS), 7 airbags (bestuurder en bijrijder, zij- en gordijn-airbags en knieairbag bestuurder), bandenspanning waarschuwingssysteem en bandenreparatieset, Smart Brake Support (SBS) met voetganger-herkenning (AEB), Blind Spot Monitoring (BSM): dodehoek-detectiesysteem met Rear Cross Traffic Alert, Blind Spot Prevention (BSP): dodehoek-sensor gecombineerd met LKA (stuurt tegen als er iets in je dodehoek zit), Traffic Sign Recognition (TSR): verkeersbordherkenning met weergave op Active Driving Display, Driver Attention Alert (DAA), Lane Keep Assist (LKA): rijbaanassistent met feedback aan bestuurder via stuurwiel, Mazda Radar Cruise Control (MRCC): houdt ingestelde snelheid aam en bewaart gewenste afstand tot voorganger, Intelligent Speed Assist (ISA): werkt samen met de verkeersbordherkenning en neemt deze over (indien gewenst) tijdens gebruik van de Radar Cruise Control, Distance & Speed Alert (DSA): waarschuwt zodra je te dicht op je voorganger zit en houdt actief afstand, parkeersensoren voor en achter en alarmsysteem (geen certificering). Qua comfort beschikt de MX-30 First-Edition over o.a: centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, licht- en regensensor, elektronische parkeerrem met Auto Hold-functie, start-/stopknop met wegrijbeveiliging, stoelverwarming vóór, geheugenfunctie-stand buitenspiegels en head-up display, automatisch dimmende binnenspiegel, laadkabel mode 2 type 2 voor 220v thuis laden, laadkabel mode 2 type 3 voor wallbox en publiek laden, DC-snelladen (gelijkstroom) beschikbaar, Steering Wheel Paddle voor regeneratief remsysteem en twee bekerhouders vóór. Qua multimedia heeft de MX-30 First-Edition o.a: 8,8-inch TFT-kleurendisplay met bediening via centrale HMI Commander, USB- & 12V-aansluiting, multimediasysteem met radio, DAB digitale radio, Bluetooth® en Apple CarPlay, 8 speakers, geïntegreerd navigatiesysteem en achteruitrijcamera. Dat is al een aardige waslijst aan diverse optie’s. En dat mag voor een bedrag van €33.990 van eigenaar wisselen.
En voor wie dat nog niet goed genoeg is. Of luxe genoeg. Dan is er ook de MX-30 Luxury. Die kent een prijskaartje van €38.990. Die voegt het volgende er nog aan toe: schuif-/kanteldak, automatisch dimmende buitenspiegel (bestuurderszijde), ruitenwisserontdooier, stuurwielverwarming, Smart Keyless Entry, 360 graden View Monitor, Front Cross Traffic Alert (FCTA): waarschuwt bij kruisend verkeer, Rear Cross Traffic Brake (RCTB): activeert remmen in noodsituatie bij kruisend verkeer tijdens achteruitrijden, Smart City Brake Support Rear (SCBS-R): activeert remmen in noodsituatie bij achteruitrijden, Traffic Jam Assist (TJA): controleert en behoudt afstand tot de voorganger en biedt stuurassistentie tijdens filerijden onder 55km/h, Driver Attention Alert (DAA) met behulp van actieve camera, Bose premium-audiosysteem met 12 speakers en 150w stopcontact. Al met al een superdeluxe auto zo die MX-30 Luxury. Maar met de First-Edition uitvoering is de MX-30 ook al naar behoren uitgerust. De nieuwe Mazda MX-30 beschikt naar mijn mening over een prima wegligging en rijgedrag. Een volledig elektrisch aangedreven auto die de concurrentie prima aankan. Al is de concurrentie qua elektrische auto’s moordend. Ook in de klasse van de SUV/Cross-Overs. Maar gezien m’n ervaringen met de nieuwe MX-30 is deze wel m’n favoriet qua elektrische SUV’s & Cross-Overs.
Met dank aan Autobedrijf Hartgerink & Klomp Mazda-dealer te Hoofddorp voor de ter beschikking stelling van de testauto.