Gemaakt door een gepassioneerde autoliefhebber
Ecoboost-Powerrrrrr!!!!!
Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker. M.M.V: Ardea Auto Ford-dealer te Hoofddorp.
Ford heeft de afgelopen jaren een aardige reputatie op gebouwd als het gaat om heel fijn sturende auto’s. Met deze Ford Focus verwacht ik dan ook niet veel anders. Immers de Focus volgde in 1999 de Ford Escort op. Die Escort verwierf een legendarische status met de Escort RS Cosworth. Natuurlijk moest er van de huidige generatie ook een RS komen. Die is er nu ook. Maar die had ik helaas niet tot m’n beschikking tijdens de testrit die ik maakte met de Focus. Maar met de Ecoboost technologie had ik sowieso geen slechte motor onder de kap liggen. Niet voor niets wist Ford de Engine of the year-award te winnen. En dat maar liefst drie keer. Weliswaar met een 1.0 liter Ecoboost-motor. Nou heb je die 1 liter drie-cilinder benzinemotor in een versie van 100pk en in een versie van 125pk. Daarnaast heb je dan ook nog de 1.5 liter Ecoboost-motor. Deze heb je eveneens in twee versie’s. Eéntje van 150pk en ééntje van 182pk. Als je de Ecoboost-motoren van de Focus ST en de Focus RS nog mee telt. Dan heb je nog een 2.0 liter Ecoboost-motor van 250pk en een 2.3 liter Ecoboost-motor van 350pk. Overigens is de Focus ST ook leverbaar als diesel. Dan met een 2.0 liter dieselmotor van 185pk. Maar tijdens deze test beschik ik over de 1.5 Ecoboost-motor van 150pk.
Absoluut geen verkeerde motor. Deze viercilinder benzinemotor beschikt over genoeg vermogen en koppel om de 1225 kilo wegende Focus vlot van z’n plek te krijgen. Dan beschikt deze motor ook over genoeg vermogen en koppel om het tempo er lekker erin te houden. De lekkere besturing en de goeie wegligging doen de rest. Nee, in dat kleine uurtje wat de testrit in beslag nam kon deze fijn sturende Focus al aardig een indruk op me maken. Pluspunt dus voor de motor. En natuurlijk ook een pluspunt voor het aardige rijgedrag en wegligging. Het schakelen gaat ook lekker soepel. Deze Focus is voorzien van een handgeschakelde zes versnellingsbak. En met de schakelindicator waarmee de auto is uitgerust wordt je tijdig erop gewezen wanneer je kunt door schakelen. En daardoor rij je op de provinciale weg (N205) met een snelheid van 80km/h al in z’n 6e versnelling. Deze motor maakt dan geen overbodige toeren. Waardoor het brandstofverbruik ook op een laag niveau blijft. Deze Focus 1.5 Ecoboost 150PK verbruikt gemiddeld zo’n 5,5 liter per 100 kilometer (1:18,2). De CO2-uitstoot van m’n testauto is 127 gram per kilometer. Dit levert het energielabel C op. Acceleren doet de Ford Focus 1.5 Ecoboost vanuit de stilstand naar de 100km/h in 8,9 seconden. Om te eindigen bij een topsnelheid van 210km/h. Mooie cijfers dus!
Hoe zit het dan met de uitrusting van m’n testauto. Zit wel snor zo te zien. Mag ook wel voor een prijs van €26.195. Overigens is de Focus met een benzinemotor al leverbaar vanaf €20.200. De Focus met een diesel is er vanaf €24.850. Uit informatie in de Finnik-app blijkt dat m’n testauto is uitgevoerd in de Black Edition-uitvoering. Wat een tijdelijke uitvoering is geweest, want hij is nergens in de prijslijst terug te vinden. Die in alle kleuren volgens mij te leveren is zolang het maar zwart is. Geen probleem, zwart staat de Ford Focus prima. Wel met rode details aan de voor en achterzijde van de auto. Van oorsprong hoort dit model ook te beschikken over een rood dak en spiegelkappen, echter koos Ardea Auto Hoofddorp voor een representatievere uitstraling en is het model achteraf zwart gewrapt.
De 150pk sterke Ford Focus Black Edition heeft een kostprijs van nét door de € 26.000,-. “Value for Money” is de eeuwenoude slogan van Ford en zo blijkt ook uit de standaard opties van deze testauto. Een dozijn aan airbags in het geval het fout mocht gaan. Maar veder heb je op gebied van veiligheid o.a: ABS, remkrachtverdeling, remassistent, stabiliteitsregeling, tractioncontrol, hill assist en een sperdifferentieel. Op gebied van comfort beschik je over: centrale portiervergrendeling, elektrische bedienbare ramen, stuurbekrachtiging, cruise control en airconditioning. Veder heb je ook een verstelbare bestuurdersstoel, verstelbaar stuur, met leer bekleed stuur, hoofdsteunen achter, in delen neerklapbare achterbank, toerenteller, dagteller, boardcomputer, audio-installatie met stuurwiel-bediening, lichtmetalen velgen, mee gespoten bumpers en spiegels, mistlampen voor en dagrijverlichting. Kortom, de Ford Focus is aardig voorzien van spullen. En dan heb ik nog niet eens de aller-luxueuste uitvoering mee gekregen van Ardea Auto. Op zo’n uitvoering zit dus veel meer. Met andere woorden je krijgt aardig waar voor je geld.
Want zelfs na een testrit van een klein uurtje kan ik toch wel tot de conclusie komen dat de Ford Focus 1.5 Ecoboost 150pk die ik tot m’n beschikking had een fijn sturende auto is. Hij ligt lekker op de weg. Het rijgedrag en de wegligging van de Focus zijn wel ok. De motor beschikt daarnaast over voldoende vermogen en koppel. En hij doet redelijk stil z’n werk. De versnellingsbak schakelt lekker soepel. En heerlijk dat in deze Focus dat dus een zesbak is. Op de provinciale weg rij je dus 70 á 80km/h al in z’n zes. Waardoor geen overbodige toeren gedraaid worden en meer brandstof verbruikt wordt. Dat verbruik is ook gewoon erg gunstig te noemen voor een auto zoals de Ford Focus. Een geduchte concurrent van auto’s zoals de Volkswagen Golf, de Renault Mégane, de Peugeot 308 en de Opel Astra.
Met dank aan Ardea Auto Hoofddorp Ford-dealer te Hoofddorp voor de ter beschikking stelling van de testauto.