Gemaakt door een gepassioneerde autoliefhebber
Niet meer de kleinste Volkswagen!!!
Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker. M.M.V: Lexpoint B.V. Volkswagen-dealer te Hoofddorp.
Ooit was de Volkswagen Polo de kleinste auto in het leveringsprogramma van Volkswagen. De compacte B-segmenter wordt al sinds 1975 geproduceerd. Tot dat in 1998 Volkswagen met de Lupo op markt kwam. In september 2005 werd de Lupo opgevolgd door de Fox. Die werd vervolgens in 2011 opgevolgd door de Up. Kortom, het is duidelijk dat de Polo niet meer de kleinste is in het leveringsprogramma van Volkswagen. Het is duidelijk dat de Volkswagen Polo volwassen is geworden. Inmiddels zijn we sinds de 1e generatie op de markt kwam 42 jaar veder en sta ik oog in oog met generatie nummer 6. En ook deze ziet er strak uit. Herkenbaar als een Volkswagen. Zonder de logo’s erop zou ik hem nog steeds herkennen als een Volkswagen. Naast dat het uiterlijk is aangepast is er ook onderhuids nieuws te melden. En dan wordt er, typisch Volkswagen, een blik aan motoren open getrokken. Dat zijn 5 benzinemotoren, één dieselmotor en dan is er ook nog een motor beschikbaar die op aardgas loopt. Het begint met 2 motoren van 1 liter inhoud zonder turbo. Deze hebben een vermogen van 65pk & 75pk. Dan komen benzinemotoren met turbo’s. Die hebben een vermogen van 95pk, 115pk en 200pk. Dat zijn 2x een 1 liter 3-cilinder motor en een 2 liter 4-cilinder motor. Voor nu is er één dieselmotor leverbaar. Een 1.6 TDI 4-cilinder met een vermogen van 95pk. En dan nog een motor die op aardgas loopt. Dit betreft een 1 liter 3-cilinder met een vermogen van 90pk.
Maar even terug naar m’n testauto. Deze Volkswagen Polo is voorzien van een 1-liter 3-cilinder turbo benzinemotor. Deze heeft een vermogen van 70kw/95pk en een koppel van 175nm bij 2000tpm. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde 5-versnellingsbak. Maar in het geval van m’n testauto kan hij ook gekoppeld worden aan een DSG automatische versnellingsbak met 7 versnellingen. Dus je met deze 1-liter driepitter kiezen of je automatisch of handmatig wilt schakelen. Tot betrekking van het brandstofverbruik van de nieuwe Polo maakt het niet uit welke bak je kiest. Het verschil is te verwaarlozen. En ten opzichte van de automaat van vroeger is de automaat vandaag de dag wel met z’n tijd mee gegaan. De elektronica van de bak zorgt ervoor dat de bak op de meest gunstige moment door schakelt. Ten goede van het brandstofverbruik en uiteindelijk de C02-uitstoot denk ik. In beide gevallen scoort de 1-liter driepitter zo’n gunstige uitstoot van C02 dat beide Polo’s een groen energielabel B hebben. Zowel de Polo met de handbak als de Polo met de DSG-automaat. Maar heel eerlijk gaat m’n voorkeur uit naar de Polo 1.0 TSI 95pk met handbak. Ik hou er gewoon van om zelf te schakelen. Wat de prestaties betreft kan kort zijn. Die zijn bij deze Polo in orde. Dankzij de turbo komt deze Polo goed van z’n plek. In 10,8 seconden zit je vanuit de stilstand op de 100km/h. De Polo 1.0 TSI 95pk heeft uiteindelijk een topsnelheid van 187km/h. Het brandstofverbruik is met gemiddeld 4,5 liter per 100 kilometer (1:22,2) op een mooi niveau. De C02-uitstoot ligt op 103 gram per kilometer. Wat dus die groene energielabel B oplevert wat ik al eerder vermelde. En dat terwijl deze benzinemotor een gewicht van 1045 kilo te verplaatsen heeft. Onder normaal gebruik nauwelijks iets van te merken.
Binnenin de Polo is het voor mij ook prima vertoeven. De auto meet een lengte van 4 meter 5 en heeft een wielbasis van 2 meter 54. Dat laatst genoemde is bijna zo’n 10 centimeter. De langere wielbasis biedt een grotere binnenruimte. Nou heb ik met m’n 1 meter 75 weinig te klagen over gebrek aan ruimte. Want ruimte is er genoeg. De bestuurdersstoel en het stuur zijn allebei verstelbaar zodat er een prima zitpositie is te creëren. Als ik dan achterin ga zitten moet ik ook hier eerlijk zeggen dat het prima vertoeven is in de Polo. Ja natuurlijk, ik heb makkelijk praten als ik achter de bestuurdersstoel ga zitten. Die is natuurlijk ingesteld op m’n lengte en ik heb vrij korte benen. Dus dan heb ik achter de bestuurder beenruimte zat. Maar elders op de achterbank in de Polo heb ik qua beenruimte ook weinig te klagen. Hoofdruimte heb ik ook genoeg. Niet dat ik zeeën van ruimte heb, maar voor mij is het voldoende. Dan biedt de kofferbak van de Polo redelijk wat ruimte om wat mee te nemen. Met 5 personen in de Polo blijft er nog 355 liter aan bagageruimte over. Ben je maar met z’n tweeën en ga je inkopen doen bij Ikea bijvoorbeeld. Dan kan de in delen neerklapbare achterbank ook volledig plat. Dan staat er een bagageruimte van 1125 liter tot je beschikking. Genoeg ruimte dus! Ook als je met z’n tweeën er met de auto op uittrekt. Lekker op vakantie met de nieuwe Polo. En als je dan lang op de weg zit en de vermoeidheid begint toe te slaan dan komt er een vermelding op je boardcomputer in je dashboard dat je even moet rusten. Vermoeidheidsherkenning (aanbevolen rusttijd) heet dat. Dat heb ik helaas in dat uurtje dat ik de nieuwe Polo tot m’n beschikking had niet kunnen testen. Wat ik echter wel heb kunnen testen is het automatische afstandsregeling (Adaptive Cruise Control). En dat werkt uitermate heerlijk en comfortabel. Zeker als je op de snelweg zou rijden. Geen omkijken naar de afstand tussen jou en je voorligger. Dat houdt de auto met die afstandsregeling en de adaptieve cruise control zelf in de gaten. Natuurlijk moet je wel je ogen en gedachten bij het autorijden en het verkeer houden.
Voor de rest zit m’n testauto ook goed in z’n spullen. Ik rij dan ook in een Polo die is uitgerust met de Highline-uitvoering. Nou is de Volkswagen Polo leverbaar met 3 uitrustingsniveau’s. De Trendline, de Comfortline en de Highline. De Highline is daarin het hoogste wat je kunt krijgen op de reguliere Polo. De Polo 1.0 TSI 95pk waar ik mee reed is alleen te bestellen in combinatie met de Comfortline en de Highline-uitvoering. De Comfortline-uitvoering beschikt standaard over o.a: Airconditioning handbediend (Climatic), Automatische afstandsregeling (Adaptive Cruise Control) vanaf 90pk, Buitenspiegels en deurgrepen in carrosseriekleur, Boordcomputer Plus, Cruise Control (alleen voor 1.0 MPI), Middenarmsteun, Mistlampen vóór inclusief bochtverlichting, multifunctioneel stuurwiel (driespaaks), Stuurwiel, schakelpookknop en handremgreep met leder bekleed, USB-aansluiting (ook voor iPhone/iPod) en Bluetooth telefoonvoorbereiding en in hoogte verstelbare voorstoelen. De Highline-uitvoering voegt daar nog aan toe: Velgen ‘Las Minas’, 16 inch lichtmetaal, Airconditioning automatisch (Climatronic), Sportstoelen vóór, in hoogte verstelbaar, Sfeerverlichting in deurdecoratie en voetenruimte en vermoeidheidsherkenning (aanbevolen rusttijd). Om maar even een kleine beeld te geven van wat erop en aan de Volkswagen Polo zit. Zoals m’n testauto erbij staat kost de Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk Highline zo’n €19.920,-. De Volkswagen Polo is er al vanaf €15.550,-. Dieselen met de Volkswagen Polo kan vanaf €20.290,-. De Volkswagen Polo met de 1.0 TGI-motor (aardgas) is er vanaf €17.390,-. Het absolute topmodel, de Volkswagen Polo GTi, kent een prijskaartje van €29.590,-. En met een zeer uitgebreide optielijst, ook typisch Volkswagen, kan je de Polo nog geheel naar eigen smaak aankleden. Voor ieder wat wils dus. Zo is er altijd wel een Polo die jou past. Ongeacht op welke brandstof gaat rijden met de Volkswagen Polo. En ongeacht voor welke uitvoering je ook gaat. De Volkswagen Polo is lang niet meer Volkswagens kleinste en is een hele volwassen B-segmenter geworden. Enzo kan de nieuwe Polo weer een tijdje mee en zich meten met de rest van de concurrentie in het B-segment.
Met dank aan Lexpoint B.V. Volkswagen-dealer te Hoofddorp voor de ter beschikking stelling van de testauto.