Gemaakt door een gepassioneerde autoliefhebber
De nieuwe Citroën C4 Cactus: de hippe hatchback
Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker. M.M.V: Motorhuis Hoofddorp Citroën-dealer te Hoofddorp.
Inmiddels is de C4 Cactus van Citroën alweer 4 jaar op de markt. Het werd dus eens tijd voor een fris gezicht. En dat heeft de C4 Cactus. Nou wil ik niet zeggen dat de auto die de afgelopen 4 jaar op de markt geweest een lelijke auto is. Maar ik moest wel erg wennen aan het uiterlijk van de auto. Net zoals nu. Deze nieuwe Citroën C4 Cactus vraagt ook weer gewenning. Want ten opzichte van de vorige C4 Cactus oogt deze auto heel anders. Hij lijkt met die neus erg sterk op de C3 van Citroën. Hij spreekt duidelijk de zelfde design-taal. En na 4 jaar werd het weleens tijd voor iets anders. En anders is hij zeker de nieuwe C4 Cactus. Een heel verschil met z’n voorganger. Aan de voorzijde is het Citroën-logo prominent aanwezig. Een verschil met de vorige C4 Cactus is dat erbij de nieuwe C4 Cactus een dubbele chrome sierstrip door de neus heeft lopen. Mooi om de lichtunits heen. Dat had de vorige C4 Cactus niet. Het staat mooie op de nieuwe C4 Cactus. Dat zelfde geldt voor de achterzijde van de C4 Cactus. Oogt net wat anders dan bij z’n voorganger. Het lijkt hem wel bredere heupen te geven. Staat hem goed. De Airbumps zoals we die kennen zijn ook veranderd. Ze zitten er nog steeds op de C4 Cactus, maar zijn nu wat minder prominent aanwezig. Het doel ervan is niet veranderd. Het voorkomen van parkeerschade. Het zal je maar gebeuren dat iemand met z’n deur tegen jou C4 Cactus zit.
Dan maar eens een blik onder de motorkap van de C4 Cactus werpen. En daar ligt een bekende motor. Het is een 1,2 liter 3-cilinder PureTech benzinemotor met een vermogen van 110pk bij 5500tpm. Het is de zelfde motor die ook dienst doet in de Citroën C3 en de C3 Aircross. Auto’s die ik al een keer eerder aan de tand mocht voelen. Toen beviel die motor mij ook uitstekend. In de C4 Cactus is dat geen uitzondering. De motor levert ook voldoende trekkracht zo’n 205nm bij 1500tpm. De driepitter heeft geen enkele moeite om de 1005 kilo wegende C4 Cactus van z’n plaats te krijgen. Standaard is hij gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Des gewenst kan de C4 Cactus PureTech 110 Shine ook uitgerust worden met een zestraps-automaat. M’n testauto is helaas niet leverbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Wil je een C4 Cactus met een zesbak? Dan moet je het doen met de C4 Cactus PureTech 130. Die is wel leverbaar in combinatie met die zesbak. Maar er is veders niks mis met de vijfbak. Hij doet prima z’n werk. In samenwerking met die driepitter van 110pk komt de C4 Cactus voor m’n gevoel lekker vlot van z’n plek. Als je dat in cijfers omzet dan betekend dat de C4 Cactus in 10,3 seconden vanuit de stilstand naar de 100km/h kan komen. De Citroën C4 Cactus PureTech 110 heeft een topsnelheid 188km/h. Inmiddels is de C4 Cactus met die PureTech 110 benzinemotor wel te leveren met een zesbak. Ten tijde van de testrit had ik daar niet de beschikking over. De C4 Cactus reed er echter niet minder comfortabel om. In tegendeel de C4 Cactus reed was ontzettend comfortabel.
Maar dat is iets wat je wel aan die Fransen van Citroën overlaten. Het bouwen van comfortabel rijdende auto’s. Maar veiligheid is ook wel een dingetje bij Citroën. Naast de gebruikelijke dozijn aan airbags, ABS met remkrachtverdeling en remassistent en ESP heeft de C4 Cactus diverse hulpmiddelen aanboort die o.a de veiligheid behoeve. En niet alleen voor inzittende, maar ook voor medeweggebruikers. Zo heb je het Active City Brake. Dit noodremsysteem beperkt de kans op een aanrijding. Boven de 5km/h wordt je als bestuurder gewaarschuwd als je een vast of bewegende objecten en voetgangers dreigt te raken. Het systeem remt de auto automatisch af als de bestuurder niet meteen reageert. Het Lane Departure Warning Systeem ontbreekt ook niet op de C4 Cactus. Bij snelheden boven de 60km/h detecteert het systeem als je ongewild de rijbaan dreigt te verlaten zonder dat de richtingsaanwijzer aanstaat. Dan krijg je een waarschuwing door middel van een geluidssignaal en een visuele waarschuwing op het instrumentenpaneel. Veders heb je ook het Coffee Break Alert. Een systeem dat je waarschuwt na een autorit van ongeveer 2 uur even een pauze te nemen. Echter krijg je deze waarschuwing als je minstens 2 uur aan één stuk 65km/h of meer hebt gereden. Dus als je met de C4 Cactus op vakantie zou gaan en je te lang door rijdt zou het weleens kunnen dat je deze waarschuwing krijgt. Qua veiligheid is de dode hoek bewaking erg handig. Tijdens het rijden op auto- en snelwegen bewijst het z’n nut. Als er namelijk een auto in je dode hoek zit gaat er een oranje led-lampje branden. Nog een dingetje wat ik ook erg handig vindt aan de C4 Cactus is het Keyless Entry and Start-systeem. Je kan dus voortaan de sleutel in je zak houden. Naar mate je dichter bij de auto komt gaat auto zelf van slot af. Het starten gaat dan door middel van een knopje op het dashboard. Verdere zaken zoals Park Assist, achteruitrijcamera, statische bochtenverlichting, Hill Start Assist en Grip Control mogen ook niet ontbreken op de C4 Cactus.
Over de uitrusting van de C4 Cactus gesproken. Daar is ook niks mis mee. Er zijn 3 niveau’s leverbaar op de C4 Cactus. De Live, de Feel en de Shine-uitvoering. M’n testauto was voorzien van de laatst genoemde uitvoering. Dan beschik je over o.a: Coffee Break Alert, Driver Attention Alert, parkeersensoren vóór, verkeersbordherkenning, dashboardpaneel uitgevoerd in grijs, met grijze riemen op ‘Top Box’, LED Plafonnière vóór en achter met 2 LED kaartleeslampjes, Omlijsting luidsprekers vóór uitgevoerd in ‘Chrome Satin’, met leer beklede versnellingspookknop met ‘Chrome’ insert, ‘Top Box’ opbergvak op dashboard geïnspireerd op luxe reiskoffer, Citroën Connect Nav: Navigatiesysteem, spraakbesturing van navigatie, telefoon en audio, lifetime kaartupdates, maximaal 4 updates per jaar (indien beschikbaar). Deze kaartupdates zijn gratis bij een onderhoudsbeurt uitgevoerd door uw Citroën-dealer. Veders heb je dan ook nog 36 maanden Citroën Connected Services met: realtime verkeersinformatie; via TomTom Traffic, Tankstations; adres, prijsinformatie en mogelijkheid tot direct navigeren, Parkeren; adres en mogelijkheid tot direct navigeren, realtime het aantal beschikbare parkeerplaatsen, Weerbericht; weergave weerbericht op de ingestelde route, Lokaal zoeken, bellen en navigeren naar gekozen POI (Point of interest). En om het helemaal af te maken voegt Citroën daar nog aan toe: in hoogte verstelbare passagiersstoel, elektrisch inklapbare buitenspiegels, extra getinte achterste zijruiten en achterruit, insert mistlampen uitgevoerd in ‘Glossy Black’, insert Airbump® uitgevoerd in ‘Glossy Black’ en 17-inch lichtmetalen velgen ‘Cross’. Dat alles vertegenwoordigd een prijskaartje van €25.490 voor de versie met de handbak. De versie met automaat kost €3.400 meer.
De Citroën C4 Cactus is al leverbaar vanaf €21.490. Dieselen met de Citroën C4 Cactus kan vanaf €26.340. Al met al aardig wat auto voor die prijs. Een auto die mij zeker goed is bevallen tijdens de testrit. Zoals een Franse auto betaamt rijdt hij comfortabel. De kleine driepitter in de C4 Cactus doet prima z’n werk. Het rijdt net zoals een compacte middenklasser met 1,6 liter viercilinder benzinemotor. Dat vlotte rijgedrag verwacht je niet meteen bij zo’n auto zoals de C4 Cactus met een driepitter onder de kap. Maar toch is dat zo het geval. Een prima auto die Citroën C4 Cactus.
Met dank aan Motorhuis Hoofddorp Citroën-dealer te Hoofddorp voor de ter beschikking stelling van de testauto.