Gemaakt door een gepassioneerde autoliefhebber
Tour der Cross-Overs dl.11: de Nissan Juke.
Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker & Nissan. M.M.V: Autobedrijf Hoeke B.V. Nissan-dealer te Hoofddorp.
In de serie Tour der Cross-Overs zijn we inmiddels aanbeland bij deel 11. Met dit keer in de hoofdrol de nieuwe Nissan Juke. In deel 7 van deze serie reed ik al eerder met de Nissan Qashqai. Nou is het de beurt aan de Nissan Juke. De nieuwe Juke wel te verstaan. In Maart 2009 op de Autosalon van Genéve werd de Juke gepresenteerd als conceptauto. Toen nog onder de naam Nissan Qazana. In thuisland Japan werd er met de verkoop van de Juke gestart op 9 Juli 2010. Tegen de verwachting in werd de Juke een verkoopsucces. In Japan toch al goed voor zo’n 10.943 auto’s. De verwachting lag bij Nissan op zo’n 1300 auto’s. Ook in de VS & Europa werd er een bescheiden succes geboekt door de Juke bij Nissan. Zo’n 3.329 auto’s werden er verkocht in de 1e 17 maanden. Met recht een bescheiden succes. En laten we eerlijk zijn. Je vond de Juke een mooie of een lelijke auto. In iedere geval was het een aparte verschijning. Maar goed, het werd tijd voor een nieuwe. En die is inmiddels bij de Nissan-dealers te koop. De ‘oude’ stijl mag dan wel zijn gebleven, maar hij is volledig nieuw. Naar mijn mening oogt de nieuwe Juke een stuk beter dan z’n voorganger. De coupé-crossover van Nissan is er zichtbaar op vooruit gegaan. Wellicht dat deze Juke het bescheiden succes van z’n voorganger kan overtreffen. Aan z’n uiterlijk kan het in ieder geval niet liggen.
Ook het interieur van de nieuwe Juke mag er wezen. Een mooie 3-spaaks stuurwiel is waar ik tegen aan kijk als ik achter het stuur van de Juke ga zitten. Met gewone analoge snelheidsmeter en toerenteller er achter. Daar tussen de digitale boardcomputer. Nissan noemt het Advanced Drive-Assist Display. Het laat alle nodige informatie zien die je nodig hebt als bestuurder. En dat recht voor je neus. Rechts naast het bevind zich het multi media-systeem. Met functies zoals navigatie met TomTom Premium traffic, Apple Carplay, Android Auto, DAB+ radio, Bluetooth, beeldscherm voor de achteruitrijcamera en alles is te bedienen via touchscreen of via de vele knopjes op het stuur. Wat ook mooi is om te zien in hoe ver je met je smartphone communiceren. Zo kan je dus met de Nissan Connect Services-app je reis plannen en deze door te sturen naar de Nissan Juke. Zo stap je dus zo in en kun je zo weg rijden. En via een USB-poort kan je muziek direct van je smartphone afspelen. En dat vindt ik wel lekker. Zeker als je een lange afstand moet rijden of veel in de auto zit. Dan is niets lekkerder om dan naar muziek op Spotify te luisteren.
Over rijden gesproken. In de Juke is het prima sturen. De benzinemotor in m’n testauto doet aardig z’n werk. Het betreft een 1 liter 3-cilinder turbomotor met een vermogen van 117pk en een koppel van 180nm bij 1750tpm. Standaard is deze motor gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak. Maar een 7-traps automaat is ook leverbaar. En wat me tijdens de testrit is opgevallen dat deze driepitter in de Juke je niet het gevoel geeft dat je met een driepitter op stap bent. Hij presteert als een auto die een vierpitter onder de kap heeft. Ook schakelt de versnellingsbak in de Juke best lekker en soepel. Geholpen door de turbo komt de Juke lekker van z’n plek. In ieder geval voor m’n gevoel komt hij lekker van z’n plek. Maar in zo’n 10,4 seconden zit de Juke vanuit de stilstand op de 100km/h. De topsnelheid van de Juke met deze 1 liter driepitter is zo’n 180km/h. En dan moet ik zeggen dat het verbruik ook niet slecht is. Gemiddeld verbruikt de 1157 kilo wegende Juke 4,9 liter per 100 kilometer (1:20,4). De CO2-uitstoot is zo’n 112 gram per kilometer. Dat levert de Juke een groen energielabel C op.
Kan je dan ook nog wat mee nemen in de Juke? Ja, zeker. Als de achterbank gewoon rechtop staat is er zo’n 422 liter aan bagageruimte beschikbaar. Mocht je echter wat meer ruimte nodig hebben dan kan je in delen neerklapbare achterbank helemaal neerklappen. En dan heb in eens zo’n 1088 liter tot je beschikking. Is de Juke ook te gebruiken als trekauto voor bijvoorbeeld met een caravan? Absoluut, de Juke kan tot zo’n 1250 kilo geremd trekken. Wat ook handig is om te weten dat de Juke zelf zo’n 543 kilo mag meenemen. Want zoveel is het maximum laadvermogen van de Juke. Je kunt dus best wat achter de Juke hangen al is dat niet zoveel. Dat zelfde geldt ook voor de kofferbak. Oké, wellicht is de Juke misschien niet de ideale vakantie auto voor het gezin. Maar als je met z’n tweeën gaat is het prima te doen. De, in delen neerklapbare, achterbank kan in z’n geheel plat gelegd worden zodat er een bagageruimte van 1305 liter ontstaat. Zo kun je met de Juke ook prima boodschappen doen bij de bouwmarkt of een winkel zoals de Ikea.
De uitrusting van de Juke mag er trouwens ook wezen. De keus uit de verschillende uitrustingsniveau’s is reuze. Er is keus uit maar liefs 6 uitrustingsniveau’s. Het begint bij de Visia-uitvoering. Standaard heb je dan de beschikking over o.a: ABS, EBD, noodremassistentie met fiets- en voetgangersherkenning, voor-, zij en gordijnairbags, Intelligent Lane Intervention & Warning, bandenspanningscontrolesysteem, Hill Start Assist, LED dagrijverlichting, LED koplampen, elektrische bedienbare ramen voor en achter, airco, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, in hoogte en in diepte verstelbaar stuur, in hoogte verstelbare voorstoelen, stuurbekrachtiging, verkeersbordenherkenning, start/stop-systeem en een audiosysteem met 4 speakers, digitale radio DAB+, USB-poort en bluetooth. De Acenta-uitvoering voegt daar nog aan toe: 17-inch lichtmetalen velgen, Spraakherkenning met stuurwielbediening, 8" kleurendisplay touchscreen en Apple Carplay® & Android Auto®. Dan krijg je de N-Connecta-uitvoering. Deze heeft onder meer: extra getint glas (achterste zijruiten en achterruit), middenarmsteun voor, met leer bekleed stuur en versnellingspook, 7" TFT kleurendisplay, automatische airco, verwarmbare en inklapbare buitenspiegels, LED mistlampen voor, parkeersensoren achter en een regensensor ten opzichte van de Acenta-uitvoering. De N-Design-uitvoering voegt daar bovenop onder andere nog aan toe: ISOFIX-bevestigingspunten passagiersstoel, Moving Object Detection, two-tone metaallak, New NissanConnect infotainmentsysteem met navigatie: Navigatiesysteem met TomTom® Premium traffic & 3 jaar gratis TomTom® Premium traffic en kaartupdates en parkeersensoren voor.
Dan is er ook nog de Business-edition uitvoering. Ten opzichte van de N-Connecta uitvoering heeft de Business-edition onder meer: verwarmbare voorstoelen, verwarmbare voorruit, Intelligent Key, start/stop-knop en New NissanConnect infotainmentsysteem met navigatie: Navigatiesysteem met TomTom® Premium traffic & 3 jaar gratis TomTom® Premium traffic en kaartupdates. Als laatste heb je de Tekna-uitvoering. Ten opzichte van de N-Connecta biedt deze onder andere: Intelligent Cruise Control, Intelligent Driver Altertness, Blind Spot Intervention, Rear Cross-Traffic alert, ProPilot / Drive assist, ISOFIX-bevestigingspunten passagiersstoel, Bekleding stof & synthetisch leder, Intelligent Nissan Around View Monitor, Blind Spot Warning, Moving Object Detection en Verwarmbare voorstoelen. De ProPilot-systeem is alleen te leveren in combinatie met een automaat. De Drive Assist kan gewoon geleverd worden in combinatie met de handgeschakelde versnellingsbak. Prijzen van de nieuwe Nissan Juke beginnen bij €23.990 voor de versie met een handbak. Wil je een Juke met een automatische versnellingsbak? Dan beginnen de prijzen bij €26.990. Een aardig prijskaartje voor een aardige uitgeruste auto. Deze nieuwe coupé-crossover kan er weer een tijdje tegen aan in dit jasje. Hij ziet er prima uit. En over de rij-kwaliteiten en de wegligging had ik tijdens de testrit weinig te klagen. Ja, die nieuwe Nissan Juke bevalt me wel. Prima auto en mede dankzij de stijgende populariteit van de crossover in het algemeen in Nederland. Is de Nissan Juke nog een lang leven beschoren. Wat je ook van de auto vindt.
Met dank aan Autobedrijf Hoeke B.V. Nissan-dealer te Hoofddorp voor de ter beschikkingstelling van de testauto.