Gemaakt door een gepassioneerde autoliefhebber
De enigste in z’n klasse!!!!!
Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker. M.M.V: Louwman Hoofddorp Toyota-dealer te Hoofddorp.
In het B-segment is er concurrentie zat voor de Toyota Yaris. De Opel Corsa en de Volkswagen Polo aan de ene kant en auto’s zoals de Peugeot 208 en de Renault Clio aan de andere kant. En zo kan ik nog wel even door gaan met op noemen van auto’s waar de Toyota Yaris het tegen op moet nemen. En toch is de Toyota Yaris die ik aan de tand voel de enigste in z’n klasse. Want geen enkel ander automerk heeft een auto in het B-segment met een hybride aandrijflijn. Toyota wel! En in bijna ieder segment heeft Toyota wel een model met een hybride aandrijflijn. Eerder kreeg ik de gelegenheid om de Toyota C-HR Hybrid uit te proberen. Nu is het de beurt aan de Toyota Yaris Hybrid. In grote lijnen is de aandrijflijn het zelfde. Eén benzinemotor samen met een elektromotor. In verschil met de C-HR Hybrid heeft de Yaris Hybrid een kleinere benzinemotor onder de kap liggen. In de C-HR Hybrid ligt een 1,8 liter viercilinder VVT-i benzinemotor die samen met de elektromotor een vermogen van 122pk levert. De motor in de Yaris Hybrid heeft een inhoud van 1,5 liter. Ook een viercilinder maar in combinatie met de elektromotor maar goed voor slechts 100pk (gecombineerd vermogen). In de basis kan de benzinemotor een maximaal vermogen leveren van 55kw/74pk. De elektromotor kan in de basis maximaal zo’n 45kw/61pk aan vermogen leveren. Dat bij elkaar opgeteld zou neerkomen op een vermogen van 100kw/135pk.
Maar ook met 74kw/100pk kan de Yaris prima uit de voeten komen. Vanwege de hybride aandrijving wordt de Yaris Hybrid uitsluitend en alleen met een CVT-automaat geleverd. Een traploze automatische versnellingsbak dus. Dat moet comfortabel rijden en zeker in een grote stad zoals Amsterdam of Rotterdam. Bovendien is de nieuwe Toyota Yaris standaard uitgerust met Toyota Safety Sense. Dit omhelst een aantal hulpmiddelen die het rijden ook veilig moeten maken. Zo heb je onder andere Automatic High Beam (AHB). Dit systeem registreert tegemoetkomend verkeer en voorgangers en meet tevens de felheid van de straatverlichting. Vervolgens wordt er door het systeem automatisch geschakeld tussen groot- en dimlicht ter bevordering van de veiligheid tijdens het rijden in het donker. Daarnaast heb je het Lane Departure Alert (LDA). Met behulp van een camera registreert het systeem de wegmarkering in het wegdek en geeft hoor- en zichtbaar waarschuwingssignaal wanneer je onbedoeld de rijbaan verlaat zonder richting aan te geven. Dan is er Road Sign Assist (RSA). Het systeem wat dus verkeersborden leest en waar nodig een waarschuwingssignaal afgeeft wanneer je de snelheidsbepaling overschrijdt. De Toyota Yaris is ook voorzien Pre-Collision System (PCS). Bij een potentieel gevaarlijke situatie hoor en zie je waarschuwingssignalen en treedt automatisch de functie Brake Assistance in werking. En als je niet voldoende alert reageert dan treedt het remsysteem in werking om een aanrijding te voorkomen of om de gevolgen ervan zoveel mogelijk te beperken. Als dat geen veilig rijden is.
De Yaris Hybrid kan ook prima mee komen met de rest van het verkeer. De auto komt naar mijn mening vlot genoeg van z’n plek. De Yaris Hybrid heeft 11,8 seconden nodig om vanuit de stilstand naar de 100km/h te komen. M’n testauto heeft een topsnelheid van 165km/h. De Toyota Yaris met deze hybride aandrijflijn is de zuinigste Yaris die er leverbaar is. Gemiddeld verbruikt de Yaris Hybrid zo’n 3,3 liter per 100 kilometer (1:30,3). En als je net weg rijdt rij je in eerste instantie elektrisch dus verbruik je helemaal niks. Tot dat je uiteraard wat harder gaat rijden en de elektromotor het niet meer alleen aan kan en de verbrandingsmotor erbij moet komen. De uitstoot valt overigens ook wel mee. De CO2-uitstoot van de Toyota Yaris Hybrid is zo’n 75 gram per kilometer. En dat is goed voor een groene energielabel A.
Er zijn 7 uitrustingsniveau’s leverbaar op de Toyota Yaris. Te weten: Access, Comfort, Aspiration, Design Red, Bi-Tone, Executive en Premium. Ik rij met een auto in de Executive-uitvoering. Die heeft onder meer: bestuurdersstoel met armsteun, donkere hemelbekleding, passagiersstoel met kaartenvak in rugleuning, half leder/alcantara stoelbekleding, schemersensor, automatische dimmende binnenspiegel, elektrische bedienbare ramen achter, startknop (alleen op Hybrid) en Toyota Touch 2 met Go-navigatiesysteem. En dat allemaal komt bovenop wat er zo al op en aan de Toyota Yaris zit. Zaken zoals o.a: centrale portiervergrendeling, elektrische bedienbare ramen vóór, stuurbekrachtiging, airco, LED achterlichten, LED dagrijverlichting, mistlampen voor, parkeerhulpcamera achter (met hulplijnen) en zo kan ik nog wel even doorgaan. De Yaris is zo rijklaar vanaf €20.995. De Yaris Hybrid Executive waar ik mee reed had een prijskaartje van €22.995. Een sky-view panoramisch dak inclusief privacy glass achter en 16-inch lichtmetalen velgen is voor een bedrag van €1.295 extra te bestellen op de Yaris Hybrid Executive. Metallic lak is ook een optie de Yaris Hybrid Executive. Een optie die €595,- extra kost. Maar zo kan je met een lange lijst aan accessoires de Yaris ook lekker naar persoonlijke smaak aankleden. Overigens is de Toyota Yaris al leverbaar vanaf €14.495. Dan krijg je een 3-deurs. Een 5-deurs Yaris is er vanaf €15.995. De Yaris Hybrid waar ik mee reed is alleen als 5-deurs hatchback.
Maar goed! Waar staat de Toyota Yaris ten opzichte van z’n concurrentie. De Yaris heeft wel een streepje voor. Want zo ver ik weet zijn er geen andere auto’s in het B-segment met een hybride aandrijflijn. In ieder geval niet zoals bij de Yaris Hybrid. Het is een heerlijke auto die in mijn opzien prima mee kan komen in het verkeer. Ook is de Yaris Hybrid prima te besturen voor de wat langere afstanden. Maar in grote steden voelt de Yaris Hybrid zich ook prima thuis. Wat de uitstraling betreft van de Yaris kan ik kort zijn. Die is wel ok. Het blijft echter een kwestie van smaak. Je vind hem mooi of je vind hem lelijk. Bij mij kan hij ermee door. Prima auto dus, Toyota!
Met dank aan Louwman Hoofddorp Toyota-dealer te Hoofddorp voor de ter beschikking stelling van de testauto.