Review Ford Focus 1.0 EcoBoost ST-Line

           Strak, Strakker, Strakst: de nieuwe Ford Focus.

Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker & Ford. M.M.V: Ardea Auto Ford-dealer te Hoofddorp.

 

Nog even en we kennen de Ford Focus alweer 20 jaar. En het is ook alweer een ruime jaar geleden dat ik voor het laatst achter stuur van de Ford Focus mocht plaats nemen. Na die ervaringen waren m’n verwachtingen van de nieuwe Ford Focus wel hoog. Vraag is dan. Kan de nieuwe Ford Focus die verwachtingen waar maken? Kort na de Nederlandse showroom introductie was er dan ook de gelegenheid voor mij om die nieuwe Focus eens aan de tand te voelen. Aan het uiterlijk van de nieuwe Focus kan het niet liggen. De vorige versie van de Focus waar ik in mocht rijden was ook al een strak ogende auto. Maar waarschijnlijk was er iemand bij de ontwerpafdeling van Ford die dacht dat het nog strakker kon. En dat was ook zo. De nieuwe Focus oogt nog strakker dan de vorige versie waar ik in reed. En met deze strakke ogende uitstraling kan deze C-segmenter er weer even tegen. Maar het houdt niet op bij een strak uiterlijk. De wielbasis is met 5 centimeter verlengt en dat komt de inzittende ten goede. Daardoor is het achterin de Focus prima uit te houden. Nou zou je mij niet gauw horen klagen over ruimtegebrek in de Focus. Ik ben met 1 meter 75 namelijk vrij klein voor de gemiddelde man. Ook zou de Focus volgens Ford de inzittenden een breder interieur ervaren dankzij een toename van 6 centimeter op schouderhoogte. Zoals ik al zei ik zit prima achterin de Focus. Ondanks het feit dat de wielbasis is gegroeid is de nieuwe Focus niet langer. De hatchback waar ik in reed meet een lengte van 4 meter 37. En dat terwijl de Focus waar ik een paar jaar geleden in reed maar liefs 4 meter 56 lang was. En toch zit die nieuwe Focus hatchback lekker ruim.

Motorisch zit ook wel erg goed met de nieuwe Focus. Ook de nieuwe Ford Focus wordt geleverd met de Ecoboost-benzinemotoren. Met deze techniek won Ford al eerder de international engine of the year-award. En dat zes jaar achter elkaar. Met de 1 liter drie cilinder Ecoboost benzinemotor. En volkomen terecht want die motor presteert uitstekend in de Focus. De 1 liter driepitter levert in m’n testauto een vermogen van 125pk en een koppel van 170nm bij 1400tpm. In de overboost levert de Ecoboost-motor in m’n testauto zelfs 200nm aan koppel. En dat al bij lage toerentallen. Bij het weg rijden is dat goed te merken. Want de Focus is met die 125pk lekker vlot van z’n plek. In ieder geval voor m’n gevoel. Het voelt als of er een 1,6 of een 1,8 liter vierpitter in ligt. Maar dat is zeker niet het geval. Het blijft een 3-cilinder met 125 paardenkrachten gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak. Zoals ik al zei dat wil best wel vooruit. M’n testauto gaat vanuit de stilstand in 10,3 seconden naar de 100km/h. De auto heeft een topsnelheid 198km/h. En dat blijft zelfs het brandstofverbruik op een laag niveau. Ford geeft een gemiddeld verbruik op van 4,8 liter per 100 kilometer (1:20,8). Dat is zuinig voor een middenklasser zoals de Focus. En zeker met de wetenschap dat de driepitter in m’n testauto zo’n 1383 kilo aan auto heeft te verplaatsen. En met een C02-uitstoot van 107 gram per kilometer is de Focus ook nog eens goed voor een groen energie-label B. Mooie cijfers tot nu toe.

Hoe zit het dan met de uitrusting? Dat zit ook wel goed. Het begint bij de Trend-Edition. Die heeft zaken zoals o.a: 16-inch 5x2-spaaks lichtmetalen velgen met 'Sparkle Silver'-afwerking,  Verchroomde sierlijsten gedeelte portierframe, Verchroomde dakrails (stationwagon), Bochtmistlampen vóór, Radio, 6,5-inch TFT touchscreen, SYNC 3 met Voice Control, touchscreen, Apple CarPlay, Android Auto, Emergency Assistance*, handsfree bellen, Bluetooth® Voice Control, gesproken sms'jes, 2 x USB en 6 luidsprekers, Instrumentenpaneel met 4-inch TFT kleurendisplay, Middenconsole met armleuning, Stoelen voor in sportstijl, V-vorm met hoog kussen en een elektrische parkeerrem. De Trend-Edition Business voegt daar o.a aan toe: Elektrisch inklapbare buitenspiegels, Parkeerafstandsensors voor en achter, Radionavigatiesysteem, 8-inch TFT touchscreen, GPS, privacy-modus, Cruise-control met intelligente snelheidsbegrenzer en een Reservewiel (thuisbrenger). Dan heb je het over een prijskaartje van €23.765 voor de Focus Trend-Edition. De Focus Trend-Edition Business kent een prijskaartje van €24.715. In beide gevallen treft het een 5-deurs hatchback. De Ford Focus Wagon kost zo’n €1.000,- meer. Echter m’n testauto was gebaseerd op de ST-Line Business uitvoering en die kent een prijskaartje van €27.565. Dan beschik je over o.a: 17-inch 5x2-spaaks lichtmetalen velgen met 'Rock Metallic'-afwerking, Zwarte taillelijn, ST-Line led-mistlampen vóór met bochtverlichting, Unieke ST-Line bumpers en zijplaten, Unieke ST-Line voor- en achterbumpers, Unieke bovenste en onderste radiateurgrille, ST-Line dubbele uitlaatpijpen met gepolijste afwerking, ST-Line spatbordembleem, Sport wielophanging, Sportstoelen met rood detailstiksel, ST-Line leerbekleed sportstuurwiel met platte onderkant, ST-Line aluminium versnellingspookknop, Roestvrijstalen sportpedalen, Sleutelloze start met Ford-Power startknop, ST-Line merk op dorpellijsten voorportieren, Donkere geweven hemelbekleding en Ford-Pass Connect boordmodem. Al en al zit die Ford Focus aardig in z’n spullen.

Bovendien is m’n testauto voorzien van het Parking Pack. Dit pakket kent een meerprijs van €450,- en kan je automatisch inparkeren en beschik je over een wide-view achteruitrijcamera daarnaast zijn de deuren voorzien van Door Edge Protectors. Dit voorkomt eventuele schade aan auto’s die naast jou staan geparkeerd als je de deur nogal wild zou open doen. Enzo is er een hele lijst aan accessoires en verschillende pakketten waarmee je de Focus naar eigen persoonlijke smaak kunt aankleden. Mocht de al rijke standaard uitrusting al niet genoeg zijn. In ieder geval beviel de Focus ST-Line die ik mee kreeg mij prima. Naast de prima uitrusting ben ik ook zeer te spreken over het rijgedrag en de wegligging van de Focus. Het is een prima auto voor alledaags gebruik. Hij kan prima mee komen in het verkeer. En hij doet het prima in het bochtenwerk. Met andere woorden. De Focus van de vorige generatie was goeie auto. Maar deze nieuwe Focus vindt ik echt geweldig. Enzo kan hij prima de concurrentie aan met de Volkswagen Golf en de Opel Astra. Maar vooral, hij kan weer er tijdje mee.

 

 

Met dank Ardea Auto Hoofddorp Ford-dealer te Hoofddorp voor de ter beschikkingstelling van de testauto.

 

Deel deze pagina