Review Seat Ibiza 1.0 TSI FR Business Intense

                                  Spaanse pit in een Duits jasje

 

Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker. M.M.V: Auto Maas Seat-dealer te Aalsmeer.

 

Ik heb eens opgezocht op internet waar de naam Seat voor staat. Het is namelijk een afkorting voor Sociedad Española de Automóviles de Turismo. Maar laat ik en de hele wereld het houden op Seat. Seat maakt vandaag de dag onderdeel uit van de Volkswagen Groep. Maar dat was in 1950 nog niet het geval. Tot in 1986 was Seat zelfstandig. In dat jaar kocht Volkswagen 51% van de aandelen in Seat. In 1987 werd 75%. In 1990 was Volkswagen voor 99,99% eigenaar van Seat. Het is dus niet gek dat er veel Duitse techniek in de Seat Ibiza zit. Hij deelt veel met de Volkswagen Polo en de Skoda Fabia. En toch heeft de Seat Ibiza een eigen gezicht. Ook de Seat Ibiza staat op het modulaire MQB-platform. Waar tegenwoordig veel auto’s op gemaakt worden bij Volkswagen. Trouwens de Seat Ibiza is een auto die al een aardige tijd op de markt is. In 1984 kwam de 1e generatie Ibiza op de markt. Inmiddels zijn we 5 generaties veder. De 5e generatie werd op 31 januari 2017 onthuld en sinds april is de Ibiza te bestellen. Ibiza is er met deze generatie alleen als 5-deurs. Want dat is, volgens Seat, voor meer functionaliteit en heeft tegelijkertijd de sportieve uitstraling van een 3-deurs. Ik melde me bij Auto Maas in Aalsmeer om de Ibiza uit rijden te nemen.

En de Seat Ibiza was een strak ogende auto. En waarschijnlijk kon het volgens Seat strakker dan hij al was. Want deze Ibiza oogt nog strakker dan de vorige generatie Ibiza. Lekker sportief en een beetje agressief oogt hij ook wel. Niet zo braaf in ieder geval zoals bij de Volkswagen Polo en de Skoda Fabia. En om eerlijk te zijn geniet de Seat Ibiza m’n persoonlijk voorkeur ten opzichte van de VW Polo en de Skoda Fabia. Veders niks ten nadele van deze auto’s. Maar qua uiterlijk scoort de Seat Ibiza bij mij beter dan z’n 2 concerngenoten. Het is qua formaat ook een beste auto voor een uit het B-segment. De nieuwe Ibiza meet een lengte van 4,05 meter en heeft een wielbasis van 2,56 meter lengte. De Ibiza is 1,78 meter breed en 1,42 meter hoog. Schoon aan de haak weegt de Ibiza zo’n 1040 kilo. De Ibiza is dus een redelijke lichte auto. In ieder geval was het tijdens het rijden met de auto niet te merken dat je met een 1.0 3-cilinder benzinemotor op stap bent.

Want dat ligt er onder de kap van de testauto. Een 1 liter 3-cilinder benzinemotor. Met een turbo genereerd deze TSI-motor een vermogen van 85kw/115pk bij 5000tpm. De trekkracht en dus het koppel ligt op zo’n 200nm bij 2000tpm. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. En dat rijdt best wel lekker. Want met de techniek van heden dag is het mogelijk om bij 80km/h al in z’n 6 te rijden. Wat ervoor zorgt dat de Ibiza 1.0 TSI laag in z’n toeren blijft en niet zoveel herrie maakt. Hij is lekker stil. Of dat kan liggen aan het feit dat de nieuwe Ibiza goed geïsoleerd is. Veders zorgt het er natuurlijk voor dat het brandstofverbruik laag blijft. Op het gebied van het brandstofverbruik laat de Seat Ibiza met de 1.0 TSI-motor mooie cijfers zien. Het gemiddelde verbruik komt uit op 4,7 liter per 100 kilometer (1:21,3). Op de snelweg en/of provinciale weg ligt het verbruik op zo’n 4,1 liter per 100 kilometer (1:24,4). Maar zelfs als je in de stad rijdt scoort de Ibiza nog een redelijk verbruik. Dan ligt het verbruik op zo’n 5,8 liter per 100 kilometer (1:17,2). Met een CO2-uitstoot van 108 gram per kilometer is de Seat Ibiza met deze 1.0 TSI-motor goed voor een energielabel B. Mooi cijfers, hoor!

Maar daar houdt het niet mee op. Want met deze 1.0 TSI-motor met 115pk komt de nieuwe Seat Ibiza vlot uit de voeten. In 9,3 seconden is de Ibiza vanuit de stilstand op de 100km/h. Om uiteindelijk uit te komen bij een topsnelheid van 195km/h. Ook zit het met de wegligging en het bochtengedrag ook wel goed. Ik heb op m’n kleine tocht een paarmooie bochtjes gevonden. En daar kwam de Ibiza lekker doorheen. Achter het stuur is het overigens prima zitten. Met de hoogteverstelling van de bestuurdersstoel in combinatie met de in hoogte/diepte verstelbaar stuur is er altijd wel een goeie zit te vinden. Achterin de Ibiza is het trouwens ook prima vertoeven. Dankzij het feit dat de Ibiza er alleen is als 5-deurs heb je een goeie instap achterin. Daarnaast vertelde men bij Auto Maas dat de achterbank in zo’n hoek geplaatst is dat je over prima been/hoofdruimte beschikt. Nou ben ik zelf maar 1 meter 75 en heb ik korte benen. Met andere woorden ik heb weinig te klagen over been/hoofdruimte achterin de Ibiza. Dan blijft er ook nog ruimte genoeg over om mee te nemen. De bagageruimte van de Ibiza geeft ruimte aan 355 liter bagage. Met de, in delen neerklapbare, achterbank helemaal neergeklapt komt er een ruimte van 1165 liter beschikbaar. De Ibiza is dus ook prima te gebruiken als reisauto. Ruimte genoeg!

En voor die prijs die je voor de nieuwe Seat Ibiza betaalt krijg je een aardige formaat auto voor terug. Tenminste wat het B-segment betreft. De Seat Ibiza is er vanaf €15.400,-. De nieuwe Seat Ibiza is er in 4 uitrustingsniveau’s. Namelijk: de Reference, Style, Xcellence en de FR-uitvoering. Speciaal voor de zakelijke/lease-rijder zijn er ook de Style Business Intense en de FR Business Intense. M’n testauto is uitgerust in die laatst genoemde uitvoering. De Ibiza in FR-trim is uitgerust met o.a: climatronic, sportstoelen, 17-inch lichtmetalen velgen (Dynamic), dubbele uitlaat, sportonderstel (15mm verlaagd), mistlampen voor, chrome raamomlijsting, elektrische ramen voor en achter en spiegelhuizen in hoogglans zwart. De FR Business Intense voegt daar nog aan toe: media system navi 8-inch met touchscreen, parkeersensoren voor en achter, achteruitrijcamera, adaptieve cruise control, middenarmsteun voor en opberg-vak onder bestuurdersstoel, donkere ruiten achter, Connected Car (mijn Seat app), Mirrorlink, Apple CarPlay en AndroidAuto (Full link). Het prijskaartje van de geteste uitvoering komt dan uit op €21.100. Goeie prijs/uitrusting verhouding dus.

Dan is de Ibiza ook nog eens naar eigen persoonlijke smaak aan te kleden. Zo kost metallic lak €550,- extra. Wandel ik veder in de optielijst kom ik er achter dat digitale radio (DAB+) zo’n €185,- extra kost. Een panoramisch schuif/kanteldak kent een meerprijs van €825,-. Keyless entry/go, draadloze telefoonoplader en signaalversterker staat voor €495,- in de optielijst. De Full-LED koplampen kosten €575,- extra. En een alarmsysteem kost €195,- extra. En dan gaat het prijskaartje van de Seat Ibiza rap richting de €25.000,-. Maar dat is hij zeker wel waard. Want €25.000 voor een Seat Ibiza lijkt veel, maar daar krijg je veel auto voor terug. Sowieso veel Duitse techniek, dankzij Volkswagen! Goeie rij-kwaliteiten en een lekker bochtengedrag. Met de 1.0 TSI 3-cilinder turbo benzinemotor van 115pk kan de Ibiza meer dan prima mee komen in het verkeer. En ook best wel vlot optrekken bij het stoplicht. Met recht is de Seat Ibiza een auto met Spaanse pit in een Duits jasje.

 

Met dank aan Auto Maas Seat-dealer te Aalsmeer voor de ter beschikking stelling van de testauto. 

Deel deze pagina