Gemaakt door een gepassioneerde autoliefhebber
Het nieuwe succes-nummer: 3008.
Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker. M.M.V: Van Mossel West B.V. Peugeot-dealer te Heemstede.
In mei 2008 werd Peugeot’s 1e midi-SUV de 3008 gepresenteerd. Een jaar later werd de auto in productie genomen. In 2012 werd vervolgens nog een facelift toegepast. In september 2016 op de Autosalon van Parijs werd de New 3008 SUV door Peugeot onthuld. En met succes, want later werd de auto uitgeroepen tot International Car off the Year 2017. De Peugeot 3008 versloeg auto’s zoals de Alfa Romeo Giulia en de Mercedes-Benz E-klasse. Die respectievelijk 2e en 3e werden in die autoverkiezing. Volledig terecht als je het mij vraagt. De nieuwe 3008 is gewoon een strak ogende auto. Heel anders dan de vorige 3008. Ik vind het altijd wel mooi dat een merk zoals Peugeot het met deze 3008 het over een andere boeg gooit wat het design betreft. Net zoals de Peugeot 5008 die eveneens onder handen werd genomen. De 5008 begon net zoals de 3008 ook z’n leven als MPV. Maar SUV’s en Cross-overs zijn vandaag de dag erg in. Dat blijkt wel uit de verkoopcijfers van de 3008. Sinds de komst van deze Peugeot 3008 zijn er meer dan 4.000 van verkocht. Wat de motoren betreft is de 1.2 PureTech met een handgeschakelde zesbak de motor waar het meest voor wordt gekozen. Deze 1.2 PureTech benzinemotor is goed voor 49% van de verkopen.
Dan is het dus niet heel toevallig dat er in het vooronder van m’n testauto een 1.2 PureTech benzinemotor huist. De 1,2 liter 3-cilinder benzinemotor levert het vermogen van 96kw/130pk bij 5500tpm. En een koppel van 230nm bij 1750tpm. Dat mede dankzij een turbo. Via een handgeschakelde 6-versnellingsbak gaat de aandrijving naar de voorwielen. Geen vierwiel-aandrijving dus voor deze Peugeot 3008. Dat is eigenlijk ook niet nodig. De meeste rijders van de Peugeot 3008 zullen niet offroad gaan rijden. Tijdens m’n testrit deed ik dat dus ook niet. En de 3008 is ook erg comfortabel op de weg. Tijdens het rijden is het niet te merken dat je met een 3-cilinder op stap bent. De 130 paardenkrachten onder de kap bieden voldoende vermogen om de 1229 kilo wegende 3008 van z’n plek te krijgen. De prestaties zijn in mijn ogen netjes te noemen. De Peugeot 3008 1.2 PureTech heeft 10,6 seconden nodig om vanuit de stilstand naar de 100km/h te komen. De auto heeft een topsnelheid van 188km/h. Uiteindelijk komt het gemiddelde brandstofverbruik uit op 5,0 liter per 100 kilometer (1:20,0). Wat ik erg netjes vind van zo’n formaat auto zoals deze 3008. Met een CO2-uitstoot van 115 gram per kilometer is de Peugeot 3008 met deze PureTech-motor goed voor een energielabel B.
Met de aankomende zomervakanties in verschiet is het goed om te weten dat de 3008 een ideaal metgezel is om mee te nemen op vakantie. De auto is 4,44 meter lang en 1,84 meter breed. De wielbasis kent een lengte van 2,67 meter. Wat belangrijker is dat wat ermee kan. Achterin de 3008 kan je met de achterbank in normale positie zo’n 520 liter aan bagage kwijt. De in delen neerklapbare achterbank kan ook volledig neergeklapt worden. Zo ontstaat er een bagageruimte die zo’n 1482 liter aan ruimte biedt. Voor die gene die met een caravan op pad gaan is het belangrijk om te weten dat de 3008 1.2 PureTech, waarmee ik reed, geremd zo’n 1300 kilo mag trekken. Het maximale laadvermogen van de 3008 1.2 PureTech is 681 kilo. Met andere woorden je kan redelijk wat meenemen in deze Fransoos. Ideaal dus als vakantie auto en dan kan de 3008 ook nog eens een redelijke caravan trekken. Bij een lange rit is het natuurlijk wel belangrijk dat je lekker en goed achter het stuur zit. Nou, dat is wel in orde bij deze 3008. Nou heb ik met m’n 1 meter 75 en m’n redelijke korte benen niet zoveel ruimte. Bovendien is de bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar. Het stuur is zowel in hoogte en in diepte verstelbaar. Waardoor er altijd wel een ideale zitpositie te vinden is. Het stuur is bovendien niet zo groot. Je kan er makkelijk je tellers door aflezen. Die digitaal staan weergeven. Dat noemt Peugeot I-Cockpit. Dat staat wel leuk zo. Is weer eens wat anders dan die analoge klok. Oogt heel modern.
Qua uitrusting zit het ook wel goed bij de Peugeot 3008. De auto die ik mee kreeg was uitgevoerd in de GT-Line uitvoering. De Peugeot 3008 GT-Line 1.2 PureTech 130 H6 zoals m’n testauto voluit wordt aangeduid staat voor €35.360 in de prijslijst. Qua veiligheid beschik je in ieder geval over het gebruikelijke. Naast een dozijn aan airbags beschik je over o.a: ABS, remkrachtverdeling, remassistent, noodremassistentie, dodehoek-assistent, stabiliteitsregeling, tractiecontrole, hill assist, lane assist, vermoeidheidssensor, bandenspanningsensor, grootlicht assistent en verkeerbordenherkenning. Op gebied van comfort heb je o.a: centrale portiervergrendeling, keyless entry/start, elektrische ramen (voor & achter), stuurbekrachtiging, cruise control, airconditioning (automatisch), links/rechts gescheiden temperatuurregeling, parkeersensoren (voor & achter), elektrische parkeerrem en een start/stopsysteem. Daar houd het echter niet op. Want de 3008 GT-Line 1.2 PureTech 130 H6 beschikt veders over o.a: lendensteun stoel (bestuurder), met leer bekleed stuurwiel, middenarmsteun (voor & achter), automatische dimmende binnenspiegel, toerenteller, dagteller, audioinstallatie met stuurwielbediening, AUX/USB aansluiting, bluetooth, lichtmetalen velgen, privacy glas achter, inklapbare buitenspiegels, elektrische en verwarmbare spiegels, mistlampen voor, automatische inschakelende verlichting, led koplampen en dagrijverlichting. Dat vind ik al een aardige waslijst aan optie’s. Maar daar houd het nog niet mee op. Er vele manieren om je 3008 aan te kleden.
Tegen een aardig prijsje natuurlijk. Zo was m’n testauto voorzien van een achteruitrijcamera. Normaal gesproken zit die er niet standaard erop. Die kost €250,- extra. Maar bestel je het Pack Premium dan kost het je €1.990,-. Maar dan krijg je ook Peugeot Connect Nav incl DAB+, Hands-free achterklepbediening en Keyless Entry & Start erbij. Een alarmsysteem kost je €400,- extra. Wil je een panoramisch schuif/kanteldak op je 3008? Dat kost dan 1.550 extra inclusief aluminium dakrails. Voor het trekken van een caravan is een trekhaak met afneembare kogel natuurlijk. Dat gaat je dan €950,- extra kosten inclusief 13-polige bedrading en Trailer Stability Control (TSC). En zo kan je nog wel even doorgaan. Helemaal tot dat de 3008 tot jou smaak is. Ga zelf gerust eens langs de Peugeot-dealer voor een proefrit met de 3008. Mij is hij goed bevallen. Op vele vlakken scoort de 3008 een ruime voldoende. Je krijgt voor een aardig bedrag een aardige riant uitgeruste auto voor terug. Als deze 3008 geen succes wordt dan weet ik het ook niet meer.
Met dank aan Van Mossel West B.V. Peugeot-dealer te Heemstede voor de ter beschikking stelling van de testauto.