Gemaakt door een gepassioneerde autoliefhebber
208, het nieuwe succesnummer.
Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker & Peugeot. M.M.V: Van Mossel Peugeot Heemstede Peugeot-dealer in Heemstede.
Als er ergens een autofabrikant is met een rijke historie op het gebied van compacte hatchbacks dan is het Peugeot wel. De nieuwe 208 waarmee ik mocht rijden mag zich in een heel mooi rijtje van auto’s plaatsen die de 208 voor gingen. Die historie gaat helemaal terug tot in de jaren ’20 in de 19e eeuw. De 208 zoals we hem kennen werd in 2012 gelanceerd als opvolger van de 207. En aan gezien de concurrentie ook met nieuwe modellen kwam in het B-segment kon Peugeot niet achter blijven. Met als resultaat de 2e generatie 208. Of de nieuwe 208 net zo’n succesnummer wordt? Tijd zal het leren. De voorgangers van de nieuwe 208 hebben Peugeot geen windeieren gelegd. Decennia’s lang heeft Peugeot altijd al succesnummers op de markt gebracht in het B-segment. Aan z’n uiterlijk kan het in ieder geval niet liggen. De nieuwe 208 is een strak ogende auto. Een auto die de concurrentie aan kan. Want Renault kwam met de nieuwe Clio op de markt. Opel, inmiddels onderdeel van PSA waar Peugeot ook een onderdeel van is, kwam met de nieuwe Corsa op de markt. Deze auto staat op het nieuwe CMP-platform. Dat geldt ook voor de nieuwe 208. Dit platform maakt de komst van elektrisch aangedreven auto’s in het B-segment mogelijk. En omdat er van de nieuwe Opel Corsa een versie leverbaar is die volledig elektrisch is aangedreven. Werd door Peugeot bij de introductie van de nieuwe 208 een versie op de markt gebracht die een elektrische aandrijflijn kent. Dat is de e-208. Deze stond mij niet ter beschikking toen ik kwam testrijden met de nieuwe 208. Naast de elektrische aandrijflijn is de 208 ook nog gewoon leverbaar met benzine & dieselmotoren. De 208 die ik tot m’n beschikking had was voorzien van een benzinemotor.
De benzinemotor in de nieuwe 208 heeft een inhoud van 1,2 liter en telt 3-cilinders. In m’n testauto heeft het vermogen van 100 pk en een koppel van 205nm bij 1750tpm. Daarnaast is de 1.2 driepitter in de 208 ook leverbaar met vermogens van 75pk & 130pk. De driepitter van 75pk wordt ten opzichte van m’n testauto geleverd met een handgeschakelde 5-versnellingsbak en dus niet met de 6-bak. Kies je echter voor de driepitter met 130pk dan krijg je die in combinatie met de 8-traps automaat. Voor de dieselrijders is er de 1.5 BlueHDi leverbaar. Ook deze heeft net zoals m’n testauto het vermogen van 100pk en wordt geleverd met de handgeschakelde 6-versnellingsbak. Voor de mensen die elektrisch willen rijden is er de e-208. Deze heeft een accucapaciteit van 50kWh en een vermogen van 136pk. Daarmee zou je dus zo’n 340 kilometer ver kunnen komen. Als de accu dan leeg is kan je met een laadpaal thuis de auto in een kleine 6 uur weer opladen. Via een snellader is het zelfs mogelijk om in 30 minuten de e-208 voor zo’n 80% op te laden. Maar goed ik ben op stap met de 1.2 PureTech 100 3-cilinder. Eerlijk gezegd die motor past de 208 goed. Je komt redelijk van z’n plek. Vanuit de stilstand is m’n testauto 9,9 seconden naar de 100km/h. De auto heeft uiteindelijk een topsnelheid van 188km/h. De nieuwe 208 kan dus prima mee komen in het verkeer. Met de stuurbekrachtiging is het ook lekker sturen. Het bochtengedrag en de wegligging gedurende m’n testrit met de nieuwe 208 zijn prima bevallen. Het brandstofverbruik is ook nog eens van een laag niveau. Gemiddeld verbruikt m’n testauto zo’n 4,2 liter per 100 kilometer (1:23,8). De C02-uitstoot is zo’n 97 gram per kilometer. Netjes, goed in ieder geval voor een groen energielabel B.
In de Peugeot 208 is trouwens prima vertoeven. Het stuur is niet al te groot en daar achter is het Peugeot i-Cockpit met 3D digitaal instrumentenpaneel prima zichtbaar. Dat 3D oogt heel modern is helemaal bij de tijd. Het is weer eens wat anders dan de standaard analoge klokken. Maar niet in m’n testauto. Geen analoge klokken in deze 208. Er zijn uitrustingsniveau ’s leverbaar op de nieuwe 208 die wel degelijk analoge klokken aan boord hebben. 3D oogt dus net even wat anders. Ik vind het wel mooi. Veders is de auto voorzien van een elektrisch bediende handrem. Daar moet ik wel erg aan wennen. Ik ben toch wel gewend om een hendel aan te trekken. Eén druk op de knop is nu tegenwoordig voldoende. Ik zit duidelijk niet in de instap-uitvoering van de 208. Maar de luxe GT of GT-line is het ook niet. Maakt mij niet uit, want deze 208 zit ook prima in z’n spullen. Zo heeft deze 208 Allure o.a: opbergvak voor smartphone, parkeerhulp achter, automatische ruitenwissers met regensensor, Climate control met actief koolstoffilter, Keyless start (starten met startknop), elektrisch inklapbare buitenspiegels, automatisch dimmende binnenspiegel, elektrisch bedienbare ramen achter, Radio met bluetooth en capacitief 7-inch kleuren touchscreen, 4 speakers voorin en 2 achterin, 4 USB-aansluitingen, Mirror screen (Apple CarPlay, Android Auto, MirrorLink) 16-inch lichtmetalen velgen ‘Soho’, LED-achterlichten en een zwart paneel in de achterbumper bovenste deel glanzend en onderste deel mat. Ook ontbreken de halogeen koplampen met LED-dagrijverlichting, front-airbags, zij-airbags, window-airbags voor bestuurder en voorpassagier, bandenspanningscontrolesysteem, Hill-Start assist, lederen stuurwiel met verchroomde leeuw en geïntegreerde bedieningstoetsen en cruise control met adviessnelheidsfunctie natuurlijk niet. Wat mij betreft is de nieuwe 208 zo compleet genoeg. En als dat nou niet genoeg mocht zijn kan je altijd de nieuwe 208 aankleden met leuke optie’s.
Zo heb ik met de configurator op peugeot.nl eens gekeken hoe ik persoonlijk nog de 208 aan kon kleden naar mijn wensen. Zo is er de mogelijkheid voor een draadloze telefoonoplader. Dat kost zo’n €150 extra. Pack City 1 is een pakket met parkeerhulp vóór en achteruitrijcamera Viseopark 1. Het is een optie met een prijskaartje van €450. Met Pack Connect beschik je over Peugeot Connect Nav met 10-inch touchscreen ipv 7-inch en DAB+ digitale radio-ontvangst. Dat kost dan wel €850 extra. Voor een bedrag van €350 extra kan je ook beschikken over Keyless-entry. De nieuwe 208 is voor een bedrag van €400 uit te rusten met een anti diefstalalarm inclusief supervergrendeling. Voor zo’n €200 extra kon ik volgens de configuratie ook nog beschikken over Pack Safety Plus. Dat is Active Safety Brake met camera en radar (automatisch noodremsysteem). Tot slot kent de mooie spierwitte kleur ook wel blanc banquise genaamd een meerprijs van €200. M’n testauto kost in de basis een bedrag van €22.880. Met de genoemde optie’s erbij op geteld komt het bedrag uit op €25.480. Netjes, voor net iets meer dan €25.000 heb je dus al een redelijke complete 208.
Ten tijde van schrijven van dit artikel vond de verkiezing Car of the Year 2020 plaats. Oftewel de auto van het jaar. Jaarlijks in Genéve wordt dan tijdens de Autosalon van Genéve de winnaar bekend gemaakt. En dit jaar ging Peugeot met de nieuwe 208 en e-208 met die titel aan de haal. En volkomen terecht. Want naast de mooie uitstraling die de 208 heeft. Biedt hij ook redelijk wat auto voor je geld. En tijdens m’n testrit met de nieuwe 208 beviel mij het rijgedrag en de wegligging van de auto ook wel. Ik ben ervan overtuigd dat Peugeot met deze 208 een succesnummer in huis hebben die een lange tijd de concurrentie flink in de wielen kan rijden. Zowel met een brandstofmotor als met een elektrische aandrijflijn heeft de 208 genoeg concurrentie in het B-segment. En de e-208 is natuurlijk zakelijk zeer interessant vanwege de lagere bijtelling ter vergelijking met de gewone 208. Al met al is de 208 een prima auto en een vaste waarde in het B-segment. Succes verzekert lijkt mij.
Met dank aan Van Mossel Peugeot Heemstede Peugeot-dealer in Heemstede voor de ter beschikking stelling van de testauto.