Gemaakt door een gepassioneerde autoliefhebber
Logan MCV: De low-budget stationcar
Tekst: Raymond Bakker. Foto's: Raymond Bakker. M.M.V: Autobedrijf Nieuwendijk B.V. Renault/Dacia-dealer te Aalsmeer.
Dacia is van oorspronk een Roemeens automerk. Sinds September 1999 valt Dacia onder de vleugels van Renault. Met als gevolg dat Dacia veder groeide. In 2004 starte men de productie van de Logan. Deze auto moest een soort vam ''€5.000'' auto worden. Een opvolger van de Dacia 1300. In de diverse landen was de prijs veel hoger. Afhankelijk van regio zat de prijs zo tussen de €7.000 en de €8.495. Veel meer dan de Dacia 1300 ooit gekost heeft. Maar goed, Dacia heeft dus een aardige reputatie als fabrikant die betaalbare auto's bouwt. Maar wel tegenwoordig met de hulp van Renault. En dat is ook in de testauto te merken. Dit keer rijd ik met de Dacia Logan MCV. De stationcar-versie van de Logan. En ondanks dat niet heel veel mensen een Dacia Logan rijden. Zie ik toch meer de Logan MCV op de weg dan de sedan. Niet dat die sedan voor z'n voormaat geen ruime auto is. Dat is hij wel degelijk. Maar stationcars doen het gewoon wat beter bij het grote publiek. Dus vandaar dat ik hier dan ook even de stationcar-versie test van de Dacia Logan.
Voor deze gelegenheid stelde Autobedrijf Nieuwendijk te Aalsmeer een Dacia Logan MCV TCe 90 met automaat beschikbaar. De versnellingsbak is een semi-automaat. Waarmee je zelf snel kunt schakelen. Maar het kan ook vol-automatisch. De bak is erg basic. Je zet hem in D en je kunt voorruit. Zet hem in R en je kunt achteruit. Veders zit er nog een N (neutraal) stand op. Ik ben om eerlijk te zijn geen fan van deze semi-automatische versnellingsbak. Erg comfortabel vind ik hem niet. Sinds ik voor deze blog auto's aan het testen ben heb ik inmiddels al een keer in een auto met automaat gereden. En die reed een stuk comfortabeler dan de automaat in deze Logan MCV. Maar misschien is dat ook een kwestie van wennen. Deze versnellingsbak is gekoppeld aan een drie cilinder benzinemotor. Eéntje uit de stal van Renault. Een motor die ook dienst doet in de Renault Clio.
Het is een 0.9 driecilinder bezinemotor die het vermogen heeft van 90pk. Het koppel is zo'n 135nm bij 2500tpm. En in het geval van deze testauto is die motor gekoppeld aan een semi-automatische versnellingsbak. En zoals ik al zei: ik ben geen fan van deze automaat. Ik had hier toch liever een handgeschakelde versnellingsbak gehad. Maar ja, we moeten er maar mee doen. Zuinig is de Logan MCV wel. Gemiddeld verbruikt m'n testauto zo'n 4,9 liter per 100 kilometer (1:20,4). In de praktijk komt dat neer op 5,4 liter per 100 kilometer (1:18,5). Klein verschil, maar blijft een nette score. En dat voor een auto die 4,4 meter lang is. Een wielbasis heeft van zo'n 2,6 meter. Schoon aan de haak weegt de Dacia Logan MCV 1048 kilo. Wat niet echt veel is voor een auto van dit formaat. Met 5 personen in de Dacia Logan MCV blijft er nog 573 liter aan bagageruimte over. Met de achterbank plat kan dit vergroot worden naar 1518 liter. Genoeg ruimte, dat is wel duidelijk.
En wat mag het allemaal gaan kosten? En wat krijg je ervoor terug? Met andere woorden hoeveel waar krijg je voor je geld. De Dacia Logan MCV is er in Ambiance-uitvoering al vanaf €12.480. Daarvoor krijg je ondermeer: 2 Frontairbags, Zij-airbags voor, Elektronische Stabiliteits Controle (ESC) met tractiecontrole (ASR), Bandenspanningcontrole-systeem, Schakelindicator, Led dagrijverlichting, Hill-start assist, Start & Stop-systeem, ABS met elektronische remkrachtverdeling (EBV) en noodstopbekrachtiging, Radio met CD/MP3 speler met stuurwielbediening, Bluetooth, USB en 3.5mm Jack aansluiting, In delen neerklapbare achterbank, 3 hoofdsteunen achter. Ik reed een Dacia Logan MCV in Lauréate-uitvoering. Dan komt er dus nog bij: Boordcomputer, Mistlampen voor, Cruise Control, Airco, Stuurwiel in hoogte verstelbaar, Bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar, Middenarmsteun voor, Chroomdetails in de voorbumper en een met leer bekleed stuurwiel. Deze uitvoering is er dan vanaf €13.980. Voor de metallic lak moet dan nog €595 extra worden neergelegd.
Uiteindelijk ben je voor een kleine €15.000 helemaal klaar. Er zijn maar weinig auto's van dit formaat voor die prijs. Dus de Dacia Logan MCV is dus ideaal voor een gezin met kinderen die niet zo'n groot budget hebben om een grote luxe auto te kopen. Als je een klein budget hebt voor een nieuwe stationcar dan ben je bij Dacia aan het goeie adres. De Logan MCV scoort over het algemeen bij mij net een voldoende.