Gemaakt door een gepassioneerde autoliefhebber
Tour der Cross-Overs dl.6: Endless Possibilities
Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker. M.M.V: Motorhuis Hoofddorp Citroën-dealer te Hoofddorp.
Eindeloze mogelijkheden dat is de vertaling van de reclameslogan waarmee de nieuwe C3 Aircross van Citroën wordt aan geprijsd. En met de komst van de C3 Aircross is er weer een SUV/Cross-Over in het leveringsprogramma van Citroën. De C3 Aircross is natuurlijk niet de 1e SUV/Cross-over in het leveringsprogramma van Citroën. We kennen al de C4 Aircross. Deze was te koop van maart 2012 tot en met december 2015 en van januari 2008 tot aan oktober 2012 had je ook de C-Crosser. Die 2 zijn dus al wat enige jaren van de Nederlandse markt verdwenen. Maar ook hier in Nederland groeit de vraag naar SUV’s en Cross-Overs. Citroën kon dus niet achterblijven en kwam dus met SUV/Cross-Over op de markt. Op basis van de huidige C3. Die ik al eerder aan de tand mocht voelen van Citroën-dealer Motorhuis in Hoofddorp. Die beviel me uitermate goed. Dus zal het met deze C3 Aircross niet veel anders zijn. Qua uiterlijk zit het wel goed net zoals de C3. Al is hij wel een stukje groter dan de C3. De C3 Aircross meet een lengte van 4 meter 15 en is daarmee 16 centimeter langer dan de C3. De wielbasis van de C3 Aircross is ook met 6 centimeter gegroeid naar een lengte van 2 meter 60 ten opzichte van de 2 meter 54 van de C3. En 6 centimeter meer maakt een hoop verschil. Want de binnenin de C3 Aircross beschik je over meer dan voldoende been- en hoofdruimte. Tenminste voor iemand van 1 meter 75 lang zoals mij zelf. Qua breedte is de C3 Aircross niet gegroeid ten opzichte van de C3. Hij meet nog steeds 1 meter 74. Qua hoogte dan weer wel. De C3 Aircross is met 1 meter 59 zo’n 12 centimeter hoger dan de C3.
De C3 Aircross is wel wat aangekomen. Schoon aan de haak weegt de compacte SUV 1178 kilo. En daarmee is hij 153 kilo zwaarder dan de C3 die ik eerder aan de tand mocht voelen. Al moet ik eerlijk zijn dat het aan het rijgedrag van de C3 Aircross niet te merken is dat hij veel zwaarder dan de C3 hatchback. Met dank aan de PureTech benzinemotor die in de C3 Aircross ligt. Geen onbekende voor mij. De C3 die ik eerder getest had heeft precies dezelfde motor. Het is een 1,2 liter 3-cilinder met een vermogen van 110pk bij 5500tpm en een koppel van 205nm bij 1500tpm. De aandrijving van de C3 Aircross gaat via een 6-traps automatische transmissie naar voorwielen. Dat was in ieder geval bij m’n testauto het geval. Maar de C3 Aircross is ook leverbaar met een handgeschakelde 5 of 6-versnellingsbak. Die laatst genoemde is alleen te koppelen aan de PureTech 130 benzinemotor en de BlueHDI 120 dieselmotor. Met Grip Control is de aandrijving aan te passen aan het type ondergrond om zo de tractie te verbeteren. Mocht je ooit door sneeuw, modder en zand willen rijden dan kan je met een draaiknop instellen op welk ondergrond je rijdt. Met deze knop is ook de ESP uit te schakelen. In de standaardstand werkt de Grip Control als een antispinregeling. Zo is offroad rijden redelijk te doen met de C3 Aircross. Een aanvulling op de Grip Control is het Hill Descent Assist. Het begrenst de snelheid van de auto bij een steile afdaling. Het beperkt ook, zowel bij vooruit- als bij achteruitrijden, de kans op het wegglijden of een te hoge snelheid van de auto tijdens een afdaling.
Met een tal van andere elektronische hulpmiddelen is een fijne maar vooral veilige autorit met de C3 Aircross prima te doen. Zo heb je het Active Safety Brake. Een noodremsysteem die werkt vanaf een snelheid van 5km/h bij vaste of bewegende objecten en voetgangers. Als er een aanrijding dreigt krijg je als bestuurder een waarschuwing. Mocht je dan nog niet reageren dan remt het systeem de auto automatisch af. Ook is er een systeem aanboort die verkeersborden kan lezen en met name borden die het snelheidslimiet aangeven. Informatie daarvan wordt dan doorgegeven via het instrumentenpaneel en het head-up display aan de bestuurder. Uiteraard ontbreekt het Lane Departure Warning Systeem niet op de C3 Aircross. Als boven een snelheid van 60km/h onbedoeld van rijbaan gewisseld wordt zonder gebruik van de richtingaanwijzer dan krijg je een geluidssignaal en een visuele waarschuwing op het instrumentenpaneel. Ook handig is de achteruitrijcamera die een 180 graden beeld weergeeft op de 7-inch touchscreen. Zo wordt achteruit inparkeren natuurlijk een koud kunstje en dat zonder iets te raken. Met Park Assist kan je het parkeren helemaal aan de auto overlaten. Als bestuurder hoef je dan alleen nog het gas- en rempedaal te bedienen en natuurlijk de auto in z’n achteruit te zetten. Coffee Break Alert wijst de bestuurder erop dat het tijd is om even te pauzeren na een rit van 2 uur met een snelheid boven de 65km/h. Dan heb je ook dodehoek-bewaking op de C3 Aircross. Handig op auto- en snelwegen. Als er dan iemand in je dodehoek zit dan gaat er een lampje in de buitenspiegel branden om je daarop te wijzen.
Een veilige autorit is dus gegarandeerd. En zoals het een Fransoos betaamt is de C3 Aircross ook erg comfortabel. De hogere zit ten opzichte van de gewone C3 maakt het dat je een prima overzicht hebt op de weg. Ook in de bochten gedraagt de C3 Aircross zich prima. Ik voel de auto eigenlijk niet overhellen. De 3-pitter turbomotor in m’n testauto zorgt ervoor dat de auto ook lekker van z’n plek komt. In 10,6 seconden is de C3 Aircross vanuit de stilstand naar de 100km/h. Ok, een stoplichtsprintje win er niet mee, maar met zo’n 1178 kilo aan gewicht voelt het wel vlot aan. De topsnelheid van de C3 Aircross is uiteindelijk zo’n 183km/h. Het brandstofverbruik valt mij trouwens ook erg mee. Gemiddeld verbruikt de C3 Aircross zo’n 5,5 liter per 100 kilometer (1:18,2). Op buiten- en snelwegen is dat zelfs 4,8 liter per 100 kilometer (1:20,8). De CO2-uitstoot van de C3 Aircross die ik tot m’n beschikking had was met een 124 gram per kilometer goed voor een energielabel D.
Tot slot dan de prijs van de nieuwe C3 Aircross en hoe staat die in verhouding met de auto. Nou, wat m’n testauto zit dat wel goed. De C3 Aircross Shine met de 6-traps automaat staat voor €27.640 in de prijzenlijst. De handgeschakelde versie mag voor €25.340 de deur uit. Dan beschik je onder ander over: 17-inch lichtmetalen velgen, extra getinte ramen 2e zitrij en achterruit, elektrische bedienbare ramen vóór en achter met antiklemvoorziening, parkeersensoren achter, regensensor, zelfdimmende binnenspiegel, elektrische verstel-, inklapbare- en verwarmbare buitenspiegels, in delen neerklapbare achterbank met ski-luik, airconditioning, omlijsting koplampen uitgevoerd in de kleur Noir Onyx en Citroën Connect Nav met: 7-inch capacitief touchscreen, mirrorscreen (Apple CarPlayTM, Android AutoTM en Mirrorlink®), navigatiesysteem, lifetime kaartupdates, maximaal 4 updates per jaar (indien beschikbaar) en ga zo maar door. Er is al een C3 Aircross vanaf €19.690 voor het geval je een C3 Aircross kiest met benzinemotor. Dieselen met de C3 Aircross kan vanaf €25.200. En zo kan de Citroën C3 Aircross zich prima meten met de concurrentie als je het mij vraagt. En het is goed om te zien dat Citroën weer een SUV/Cross-Over in het leveringsprogramma heeft zitten. En wie weet wat er bij Citroën in de nabije toekomst nog in het vat zit.
Met dank aan Motorhuis Hoofddorp Citroën-dealer te Hoofddorp voor de ter beschikking stelling van de testauto.