Review Honda-E

               Rijden met de nieuwe Honda-E.

Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker. M.M.V: Automotive-Centre Van Nieuwkerk Honda-dealer te Amsterdam Zuidoost.

Op autoshows zoals de IAA in Frankfurt, Duitsland of de Autosalon van Geneve in Zwitserland werden vaak door autofabrikanten prototypes en conceptmodellen getoond. Vaak om hun toekomstvisie te laten zien op gebied van auto’s. Meestal verschijnen er dan weleens modellen op de markt die in de verste verte niet meer lijken op zo’n conceptmodel. En dat is jammer. Want die zien er vaak spectaculair uit. Slechts kleine details blijven er nog weleens over. Maar meestal lijken productiemodellen niet meer op een conceptmodellen zoals ze toen weleens werden getoond op een autobeurs zoals de IAA. Dat is niet het geval met de nieuwe Honda-E. Deze ziet er nog steeds uit als een conceptmodel. Heel futuristisch. De Honda-E begon z’n leven een paar jaar geleden als Urban EV Concept. Dat was in 2017 op de IAA in Frankfurt. Maar op het moment van schrijven van dit artikel zijn we inmiddels in 2020 aan beland. In de zomer van 2020 kreeg ik bij Honda-dealer Automotive-Centre Van Nieuwkerk de gelegenheid om test te rijden in de nieuwe Honda-E. De volledige elektrisch aangedreven auto van Honda. Een week nadat ik ook al in Amsterdam was om toen in de Honda Jazz te rijden. Een auto waarmee je ook volledig elektrisch kunt rijden, maar ten opzichte van de Honda-E hoef je de Jazz Hybrid niet aan de laadpaal te leggen. Wat bij de Honda-E wel het geval is. Want in de meest gunstige omstandigheden zou je op 1 acculading zo’n 222 kilometer ver kunnen komen. In praktijk zou je dus net zo’n 200 kilometer kunnen rijden op een volle acculading. Wat als je alleen maar in stedelijk gebied zoals in Amsterdam rijdt meer dan genoeg is. En met snelladen kan je in korte tijd snel de weg weer op.

De Honda-E meet een lengte van 3894mm. De wielbasis is zo’n 2538mm lang. De wielen zijn zo geplaatst dat het de ruimte binnen ten goede komt. Voor iemand van 1 meter 75 is het prima vertoeven in de Honda-E. De Honda-E heeft tevens een aardige draaicirkel en dat is zo’n 4,3 meter. Met de krappe straatjes en nauwe bochten kent de Honda-E dus weinig problemen. Schoon aan de haak weegt m’n testauto zo’n 1520 kilo. Geen lichtgewicht dus die Honda-E. Maar daar is tijdens het rijden weinig van te merken. Want de Honda-E trekt voor m’n gevoel best snel op. De demo waar ik in mocht rijden accelereert volgens Honda in 8,3 seconden vanuit de stilstand naar de 100km/h. De auto heeft een topsnelheid van zo’n 145km/h. Lijkt niet zoveel, maar in stedelijk gebied is de snelheid toch vrij laag. Met andere woorden daar kom je toch niet aan. En op de snelweg zou je dat wel kunnen halen. Maar daar zit een klein nadeel aan. De batterij gaat wat sneller leeg op hoge snelheid. Kortom, alles heeft zo z’n voordelen, maar ook z’n nadelen met deze auto. Veders moet ik eerlijk bekennen dat het met de wegligging en het rijgedrag wel goed zit. Het bochten gedrag is ook prima. De gewichtsverdeling is optimaal op een 50:50-niveau. Dat in combinatie met een laag zwaartepunt is garantie voor een stabiel en evenwichtig chassis.

Als je m’n testauto van buiten bekijkt zou je je kunnen afvragen waar de zijspiegels zijn die normaal gesproken op de auto te behoren te zitten. De Honda-E waarmee ik op stap ben is uitgerust met zogeheten mirrorcams. De twee knobbeltjes aan de linker en- rechter zijkant van de auto herbergen 2 camera’s. In het dashboard, als je achter het stuur hebt plaats genomen, zitten er zowel links als rechts een beeldscherm die het beeld weergeeft van wat de camera’s zien. Het beeld is goed en helder. En dat zou ook bij slecht weer het geval zijn. Het slechte weer had ik niet ten tijde van de testrit. Tevens nemen de camera’s ook gelijk de dodehoek mee. Dus je ziet veel meer dan in vergelijking met de gewone spiegels. Daar naast heeft de Honda-E ook een binnenspiegel met camera-functie. Deze kan naast de klassieke breedhoekspiegel ook worden overgeschakeld naar een cameramodus. Hiermee kan zelfs in het donker duidelijk en ongehinderd naar achteren worden gekeken. En je hoeft niet bang te zijn dat achterliggers je mogelijk verblinden want hij heeft antiverblindingstechnologie. Dat is nog eens handig. Bovendien is m’n testauto ook voorzien van een Multiview-camera. Handig bij het inparkeren. Je kan namelijk voor en- achter de auto zien wat er gebeurd, maar ook wat er naast de auto gebeurd. Enzo kan je deze Honda-E netjes binnen de lijntjes parkeren.

Over de uitrusting gesproken die is ook op een goed niveau. Nou heb ik een demo-model van de Honda-dealer mee gekregen die de luxueuste uitvoering heeft die leverbaar is. En er zijn er maar twee. Meer dan genoeg zou je zeggen. De basisuitvoering van de Honda-E is al aardig rijk uitgerust. Met o.a: Adaptieve snelheidsregelaar met Low Speed Follow: deze bewaart een veilige afstand tot je voorligger. Als een voertuig op een aanpalende rijstrook voor u wil invoegen, voorspelt de Honda dit en past hij automatisch de snelheid aan. De ingestelde snelheid wordt pas hernomen wanneer het gevaar geweken is. De ‘Low Speed Follow’-technologie merkt dat een voorligger stopt en laat de wagen automatisch vertragen en stoppen wanneer de bestuurder niet reageert. Intelligent Speed Limiter: Regelt automatisch de snelheid van uw wagen volgens de snelheid die u zelf hebt ingesteld of volgens de snelheidslimiet die door een verkeersbord wordt aangegeven. Collision Mitigation Brake System: Bij een dreigende aanrijding met een voertuig of voetganger zal het systeem u waarschuwen en tegelijk uw snelheid verlagen om zo de impact van een aanrijding te beperken. Road Departure Mitigation System: Een camera detecteert de grenzen van de weg. Wanneer uw wagen van zijn baan afwijkt, hoort u een geluidssignaal en voert de wagen automatisch subtiele stuurcorrecties uit om de auto op zijn rijstrook te houden. Traffic Sign Recognition System: Dit systeem herkent verkeersborden en geeft ze weer op het scherm. Lane Keeping Assist System: Zorgt voor een minder stresserende rijervaring, met name op snelwegen, door de auto in het midden van zijn rijstrook te houden. Deze functie wordt uitgeschakeld wanneer de bestuurder de richtingaanwijzers activeert.

Veders heeft de Honda-E o.a: Lederen stuurwiel, Automatische airconditioning, Zetelverwarming vooraan, Opbergruimte voor oplaadkabel onder de koffervloer, Sfeerverlichting, Opbergvak voor mobiele telefoon, Achteruitrijcamera, Parkeersensoren (voor- & achteraan), Honda CONNECT met Garmin-navigatie (dubbel 12.3”-aanraakscherm, digitale radio met FM/DAB, Apple CarPlay, Android Auto™, internetradio, integratie van Aha™-app), Handenvrij Bluetooth™-telefoon, 1 HDMI-ingang, 4 USB-poorten (2 vooraan, 2 achteraan), 6 luidsprekers, Infotainmentbediening aan het stuur, Oplaadaansluiting, In de ruit geïntegreerde antenne, Uitklappende deurgrepen, Sky-dak, Getinte ruiten achteraan, Achterspoiler, Automatische led-koplampen, Led-dagrijlichten, Automatische regeling van de koplampintensiteit, 16-inch lichtmetalen velgen, Smart Entry & Start, Sport-modus, Aangedreven koppel: 315 Nm, Vermogen: 136 pk en dat alles voor een prijskaartje van €36.160,-. De Honda-E Advance voegt daar nog het volgende aan toe: Voorruitontdooiing, Honda Parking Pilot, Verwarmd stuurwiel, 230 V-stopcontact, Premium audiosysteem met acht luidsprekers (incl. subwoofer), Afzonderlijke versterker, Multi-view camera, Keuze uit 16" of 17" lichtmetalen velgen, Centraal cameraspiegelsysteem, Dodehoekinformatie, Uitparkeermonitor (Cross Traffic Monitor), Vermogen: 154 pk (rijbereik van 222 km op de Advance 16” en 210 km op de Advance 17”). De Honda-E in deze uitvoering mag voor een bedrag van €39.460,- van eigenaar verwisselen. Een aardig prijskaartje voor zo’n compacte elektrische aangedreven auto.

Maar heel eerlijk gezegd dan heb je ook wel wat. Een prima auto dus voor in stedelijk gebied. Of je nou in Amsterdam woont en werkt. Of in een andere grote stad met milieu-zones. En wat je ook steeds meer ziet zijn de oplaadpunten op verschillende plekken in de stad. Zodat je te allen tijde de Honda-E op kunt laden wanneer dat nodig is.  De Honda Power Charger biedt een laadvermogen tot 22 kW in drie fasen en 7,4 kW in één fase voor sneller thuisladen. Er zijn drie varianten beschikbaar, de Honda Power Charger S en S+, met en zonder sluiter (naargelang de nationale wetgeving). Ook beschikbaar: MID- en M&E-conforme varianten voor factureringsdoeleinden. De Honda Power Charger stelt Honda e-eigenaars in staat om hun batterij in 4,1 uur* volledig op te laden, uitgaande van een voeding van 32 A. Dat is gevoelig sneller dan aan een standaard huishoudstopcontact.

Met dank aan Automotive-centre Van Nieuwkerk Honda-dealer te Amsterdam Zuidoost voor de ter beschikking stelling van de testauto.

Deel deze pagina