Review Suzuki Baleno 1.2 Exclusive

16-inch lichtmetalen velgen zijn standaard als je de Baleno in de Exclusive-uitvoering neemt.
16-inch lichtmetalen velgen zijn standaard als je de Baleno in de Exclusive-uitvoering neemt.
355 liter staat hier tot je beschikking. Daar kan 1085 liter van gemaakt worden als je in delen neerklapbare achterbank helemaal neerklapt.
355 liter staat hier tot je beschikking. Daar kan 1085 liter van gemaakt worden als je in delen neerklapbare achterbank helemaal neerklapt.
90pk aan vermogen staat hier tot je beschikking.
90pk aan vermogen staat hier tot je beschikking.

                                         Baleno, een klasse apart.

Tekst: Raymond Bakker. Foto's: Raymond Bakker. Met medewerking van: Luykx B.V. Suzuki-dealer te Hoofddorp.

Het is mooi om te zien dat sommige automerken bij het introduceren van een nieuwe auto een naam uit het verleden gebruiken om een nieuw model een naam te geven. Zo is dat ook zo bij de nieuwe Baleno. Maar heel ver in de tijd hoeven we niet te gaan om de naam Baleno terug te vinden. In 1995 werd Baleno voor het eerst geintroduceerd. Eerst als 3-deurs hatchback. Later werden er een sedan en een stationwagon aan het programma van de Baleno toegevoegd.

En sinds Mei 2016 doen we het met deze 5-deurs hatchback. En wat ik steeds vaker zeg is dat Japanse auto er qua design er steeds beter uit zien dan vroeger. Van het ''grijze muis'' imago is bij deze nieuwe Baleno geen sprake. Deze Baleno is een strak ogende auto. Maar wat ik me afvraag. In welke klasse hoort hij? In het B-segment? Zou kunnen, maar in die klasse heeft Suzuki ook al de Swift. En die is er vanaf €13.949. Terwijl de nieuwe Baleno te koop is vanaf €14.999. Een klein verschil van zo'n €1.050. Maar de Baleno zou zo een C-segmenter kunnen zijn. Maar om hem nou te vergelijken met een Opel Astra of Volkswagen Golf. Deze 2 auto's zijn leverbaar vanaf €19.995 (Opel Astra) en €21.390 (Volkswagen Golf).

Nee, laten we het maar op een B-segmenter houden die prijstechinsch dan wel €1.000 duurder is dan de Swift. De Baleno is wel een stukje ruimer dan de Swift. In ieder geval voelt dat zo. De nieuwe Baleno is zo'n 3,99 meter lang met een wielbasis van zo'n 2,52 meter lengte. De hoogte van de auto is 1,47 meter. Geen probleem om te zitten voor mij in de auto. Het gewicht van de auto is zo'n 840 kilo. Dat is redelijk licht. Suzuki claimt hiermee de lichtste auto is z'n klasse te hebben. Dat was echter op sommige momenten tijdens het rijden niet te merken. Je zou zeggen dat het pk/gewicht- verhouding zo zou moeten zijn dat de auto vlot van z'n plek komt. Of dat je het in ieder geval merkt bij de tussenacceleratie's. Wil je vanaf een bepaalde snelheid, zeg 80km/h, acceleren dan zou ik toch even terug schakelen. Dat deed ik dus niet altijd waarmee de Baleno me het gevoel gaf of hij even na moest denken. Volgens de cijfers van Suzuki heeft de Baleno 12,3 seconden nodig om vanuit de stilstand naar de 100km/h te komen.

De Baleno heeft uiteindelijk een topsnelheid van 180km/h. Hij springt wel redelijk zuinig met z'n brandstof om. Een gemiddelde van 4,2 liter per 100 kilometer (1:23,8). Op de snelweg enzo is het zelfs 3,6 liter per 100 kilometer (1:27,8). Keurige cijfers Suzuki. Met een CO2-uitstoot van 98 gram per kilometer is dat goed genoeg voor het groene B-energielabel. Dat te bedenken dat er een 1,2 liter viercilinder onder de motorkap ligt. Zonder turbo komt het vermogen uit op 90pk. De versie met turbo is de 1,0 liter viercilinder met een vermogen van 112pk.

Vedere keuze uit andere motoren is er niet. Nee, Suzuki levert de nieuwe Baleno niet met diesel-motoren. In principe zijn de 2 vierpitters zuinig genoeg. Maar een zakelijke rijder die veel kilomters maakt zou toch eerder voor een diesel-motor gaan. De ruimte binnenin is prima. Nou ben ik niet erg lang (1,75) dus veel ruimte heb ik ook niet nodig. Achterin zitten vergaat mij ook goed. Ik kan in ieder geval m'n benen kwijt. Het is niet zo krap dat ik m'n benen in m'n nek zou moeten leggen. Ook de bagageruimte biedt voldoende ruimte. Met 355 liter genoeg voor dagelijks gebruik. Heb je meer ruimte nodig. Met de in delen neerklapbare achterbank volledig neergeklapt heb je 1085 liter bagageruimte tot je beschikking.

Dan even over de uitrusting van de nieuwe Baleno. Die van m'n testauto is goed te noemen. Ik rij in een Exclusive-uitvoering. Dan heb je o.a: ABS met EBD, ESP, mistlampen voor, front-airbags, side-airbags ( in de voorstoelen ), hoofd/gordijn-airbags ( voor & achter ), ISOFIX-bevestigingssysteem kinderzitjes, bandenspanningsindicator, achterruitverwarming, remassistentie, startonderbreker, 5x driepuntsgordels, 16-inch lichtmetalen velgen, grille met chrome accenten, in hoogte verstelbaar stuur, stuurwiel met lederen bekleding, airconditioning, radio/CD/MP3-speler met stuurwielbediening en 4 speakers, USB/AUX-aansluiting in de middenconsole, Bluetooth, automatische verlichting, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare ramen voor, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels. En dat alles voor een bedrag van €16.199. De zelfde versie maar dan met een CVT automatische versnellingsbak kost zo'n €2.000 meer. Is dit dan nog niet luxe genoeg? Dan heb je de Baleno ook in de High Executive-uitvoering. Die is er vanaf €18.699. Aankleden met wat extra's kan natuurlijk. Cruise control met stuurwielbediening op de Baleno 1.2 Exclusive kost €549,- extra. Voor een multimedia-navigatiesysteem met 7'' touchscreen moet €899,- extra betaalt worden. Een comfort-pakket met parkeersensoren achter en een regensensor kost € 599,- extra. De nieuwe Suzuki Baleno is trouwens te leasen met Private Lease. Bij Suzuki heet dat All-inclusive. Dan is de Baleno leverbaar vanaf €279 per maand. Mijn testauto is iets duurder en kost zo'n €302,47 per maand. En dat op basis van een looptijd van 48 maanden ( 4 jaar ), 10.000 kilometer per jaar en 12 schadevrijejaren. Kortom, aardig wat auto voor je geld. Het zou mij benieuwen hoe deze Baleno het gaat doen ten opzichte van z'n concurrenten. Ondanks het feit dat z'n uiterlijk ok is. Moet hij het toch van z'n degelijkheid en z'n betrouwbaarheid hebben. Dat laatste daar staan Japanners natuurlijk bekend om. Betrouwbare auto's bouwen. Nu het uiterlijk, het design, van de auto ook is aangepakt denk ik dat het wel goed komt met deze Suzuki Baleno.

Met dank aan Luykx B.V. Suzuki-dealer te Hoofddorp voor de ter beschikking stelling van de testauto.

Deel deze pagina