Review Hyundai Kona 1.0 T-GDI Premium

                    Tour der Cross-Overs dl.5: Kona by Hyundai.

Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker. M.M.V: Autobedrijf Dirk Barten Hyundai-dealer te Hoofddorp.

In het 5e deel van m’n tour der cross-overs meld ik mij bij de Hyundai-dealer Dirk Barten in Hoofddorp. Om een testrit te maken in de splinternieuwe Kona. In september 2017 was ik in Frankfurt, Duitsland om de nieuwe Hyundai Kona voor het eerst in het echt te zien. Nu was het tijd om eens nader kennis te maken met de nieuwste aanwinst in het leveringsprogramma van Hyundai. De Kona is een welkome aanvulling op een steeds groter wordende markt van SUV’s en Cross-Over’s in Nederland. Want qua SUV’s en Cross-Over’s was Hyundai al bekend met de Santa Fe, de Tucson en de IX35. Waarvan die laatste genoemde tegenwoordig op waterstof rijdt. Dus je kunt wel zeggen dat Hyundai om de toekomst denkt en een schoner milieu. In dat rijtje is de Kona dus de 4e SUV/Cross-Over in het leveringsprogramma van Hyundai. Een ander feitje is dat de naam Hyundai Koreaans is moderniteit. Niet zo raar want Hyundai komt uit Zuid-Korea. Hyundai Motor Company heeft als thuisbasis namelijk Seoel. En modern is de Kona wel. Zo oogt hij wel tenminste. Het bewijst dat Hyundai met de tijd mee gaat. De Kona is een strak en stoer ogende auto. Wie wil daar nou niet mee gezien worden? Nou, ik wel!

Het is ondanks, dat de Kona kleiner is dan bijvoorbeeld de Tucson en de Santa Fe, met een lengte van 4 meter 16 een beste auto. De wielbasis meet een lengte 2 meter 60. Met de dakrails mee gerekend meet de Kona een hoogte van 1 meter 56. De breedte is zo’n 1 meter 80. Daar kan ik wel mee leven. Want met mijn 1 meter 75 is het prima vertoeven in de Kona. Ik beschik over meer dan genoeg been- en hoofdruimte. Achterin zitten in de Kona is dus ook geen probleem voor mij. Achter de bestuurdersstoel sowieso. Want die staat vanwege m’n korte benen iets veder naar voren dan bij de gemiddelde bestuurder in Nederland. En dan kan je ook nog redelijk wat meenemen ook. Want naast de vele opbergvakjes heb je een bagageruimte van 361 liter. Deze is met de, in delen neerklapbare achterbank, zo te vergroten naar zo’n 1143 liter als je de achterbank volledig neerklapt. Zo kan je nog eens gaan shoppen bij een bouwmarkt of een grote woonwinkel. Er zijn trouwens ook bekerhouders aanwezig. Onder het dashboard voor het middenconsole is er zelfs een plekje voor je mobiele telefoon. In m’n testauto was het zelfs mogelijk om m’n mobiel draadloos op te laden. Enig nadeel is dat het draadloos opladen niet bij elke telefoon werkt. De oplaadstatus van je mobiel is waar te nemen met een indicatorlampje.

Iets wat goed z’n werk doet is de 1 liter turbo benzinemotor. Ja, er huist een driepitter in het vooronder van de Kona. De motor levert een vermogen van 88kw/120pk bij 6000tpm en een koppel van 172nm bij 1500tpm. Al dit vermogen en koppel gaat via een handgeschakelde zesversnellingsbak naar de voorwielen. Nou hoor je wel iets geluid als je gas geeft. Maar de 3-cilinder in de Kona is met de turbo niet luidruchtig te noemen. De geluidsproductie blijft dus redelijk binnen de perken. Wel is de Kona vlot van z’n plek. Met deze turbomotor kan hij ook prima mee komen in het verkeer. Vanuit de stilstand is de 100km/h in 12 seconden bereikt. De Kona 1.0 T-GDI zoals hij wordt aangeduid heeft een topsnelheid 181km/h. Bovendien was m’n testauto uitgerust met cruise control en dat rijdt ook wel comfortabel. Zelfs bij een snelheid van 60km/h werkt de cruise control prima. Veders ligt de Kona prima op de weg en heb ik ook over het bochtengedrag niks te klagen. Van overhellen heb ik gedurende de testrit nauwelijks of eigenlijk geen last gehad. En omdat het maximum koppel al bij lage toerentallen beschikbaar is heb je ook geen last van een turbogat. Bij het optrekken pakt hij het meteen op. En ook later bij het opschakelen naar een hogere versnelling. Over de hele linie doen zowel de 3-cilinder turbo benzinemotor als de zesbak het erg goed. De driepitter heeft er duidelijk geen problemen mee om de 1208 kilo wegende Kona van z’n plek te krijgen. Weer een mooi pluspunt gescoord door Hyundai. Daar zou de concurrentie nog wel eens een zware dobber aan hebben. De Kona kan zich in ieder geval wel meten met z’n concurrentie. En dan valt het brandstofverbruik ook nog eens gunstig uit. Gemiddeld verbruikt de Kona 1.0 T-GDI zo’n 5,4 liter per 100 kilometer (1:18,5). Op de grote wegen buiten de stad komt het verbruik zelfs uit op 5 liter per 100 kilometer (1:20,0). Maar op wegen binnenin de stad komt het verbruik dan weer uit op zo’n 6,3 liter per 100 kilometer (1:15,9). En dat valt mij ook erg mee. Ik had een iets hoger verbruik verwacht. Het energielabel die aan de Kona hangt is in ieder geval groen.

Een ander punt waar de Kona op scoort is de uitrusting. Zeker ten opzichte van de prijs van de auto. Nou kreeg ik van de Hyundai-dealer Dirk Barten in Hoofddorp een Kona mee die was uitgerust met de Premium-uitvoering. De meest luxueuze uitvoering leverbaar op de Kona. Je hebt onder andere het volgende: 18-inch lichtmetalen velgen, draadloos opladen mobiele telefoon (geschikt voor bepaalde smartphones), grootlichtassistent, elektrische verstelbare bestuurders- en passagiersstoel, stoelverwarming voor, verwarmd stuurwiel, parkeersensoren voor en achter, achteruitrijcamera met dynamische hulplijnen, Krell Premium-audiosysteem met 8 speakers, bluetooth-carkit, boordcomputer, cruise control, in hoogte verstelbare hoofdsteunen, lichtsensor, AM/FM radio, audiobediening op het stuurwiel, in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel, DAB+, lichtsensor, USB/AUX-aansluiting, volautomatische airconditioning, Apple Carplay, navigatiesysteem met 8-inch screen, centrale deurvergrendeling met smartkey en startknop, regensensor, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, buitenspiegels in carrosseriekleur, buitenspiegels met geïntegreerd knipperlicht LED, dakspoiler met 3e remlicht, getint glas, deurgrepen in carrosseriekleur, mistlampen voor, privacy glass, full-LED verlichting achter, LED hoofdverlichting, elektrische bedienbare ramen voor en achter, head-up display (HUD), ABS, bandenspanning controlesysteem (TPMS), Driver Attention Warning (DAW), Downhill Brake Control (DBC), Hill-start Assist Control (HAC), stabiliteitsprogramma (ESP), Lane Keeping Assist (LKA), Blind-spot Collision Warning (BCW), Forward Collision-avoidance Assist (FCA) en Rear Cross traffic Collision Warning (RCCW). En dat allemaal voor een prijskaartje van €31.895,-. Natuurlijk, er zit nog meer op en aan de nieuwe Kona. Maar zo kan ik nog wel even doorgaan met het noemen van de vele optie’s op de nieuwe Kona. De boodschap is duidelijk. Bij deze Hyundai krijg je veel waar voor je geld.

Mocht nou de kleine €32.000,- van m’n testauto net iets te veel zijn. Er is al een Hyundai Kona vanaf €22.295,-. Wil je Hyundai Kona met de 1.6 T-GDI 177pk benzinemotor, vierwielaandrijving en een 7-traps automaat? Dan moet je minimaal zo’n €36.195,- meenemen naar de Hyundai-dealer. Op moment van schrijven van deze review was bekend geworden dat er ook dieselmotoren komen in de Kona. In de loop van 2018 wordt het motoren-gamma van de Kona uitgebreid dus met dieselmotoren. Dan worden tegen die tijd ook de prijzen bekend gemaakt verwacht ik. In die tussentijd moeten we het doen met de Kona 1.0 T-GDI en de Kona 1.6 T-GDI. De Kona die ik een uurtje mocht uitproberen was me uitermate goed bevallen. Hyundai biedt een auto met veel waar voor je geld. Iets waar menig concurrent nog een puntje aan kan zuigen.  

Met dank aan Autobedrijf Dirk Barten Hyundai-dealer te Hoofddorp voor de ter beschikking stelling van de testauto.       

Deel deze pagina