Review Toyota Yaris 1.5 Hybrid First Edition

           Niet meer de enigste in z’n klasse: de Toyota Yaris.

Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker & Toyota. M.M.V: Louwman Hoofddorp Toyota-dealer te Hoofddorp.

Het is inmiddels 3 jaar geleden. Ja, op het moment van schrijven van dit artikel is het inmiddels 3 jaar geleden. Dat ik heb test gereden in de Toyota Yaris Hybrid. Waarom ga ik dan in hemelsnaam 3 jaar later weer achter het stuur stappen van de Toyota Yaris Hybrid? Heel simpel, er is net een nieuwe generatie Yaris door Toyota op de Nederlandse markt gebracht. Drie jaar geleden reed ik in een facelift van de 3e generatie van de Toyota Yaris. Dit maakt dan generatie nummer 4 waar ik nu in heb gereden. En wat een auto is het. Zeker om te zien. De nieuwe Yaris is een strakke ogende auto. Eéntje die gezien mag worden. Eéntje waarmee je gezien mag worden. Deze nieuwe Yaris ontworpen volgens het Toyota New Global Architecture filosofie (TNGA), de basis van alle nieuwe Toyota modellen. Akio Toyoda, President Toyota Motor Corporation, heeft deze filosofie ingezet onder de noemer ‘’no more boring cars’’. Naast de befaamde Toyota kwaliteit en betrouwbaarheid moest het flair, design en rijplezier brengen. En eerlijk gezegd, dat zijn ze bij Toyota aardig in geslaagd. Want eerlijk gezegd als je naast de nieuwe Yaris staat. Kijk dan eens goed naar het design van de auto. En vergelijk het eens met de Yaris van de 1e generatie zoals hij in 1999 op de markt kwam. In vergelijking is die inderdaad erg saai ten opzichte van de nieuwe Yaris. Het design van de Toyota Yaris is er in al die jaren flink op vooruit gegaan. Want deze nieuwe Yaris mag met recht een blikvanger genoemd worden. En inmiddels is de Toyota Yaris niet meer de enigste in het B-segment met een hybride-aandrijflijn. Inmiddels heeft Renault van de Clio ook een hybride-versie op de markt gebracht. En zo komen er steeds auto’s op de markt met een hybride-aandrijflijn. En Honda heeft van de Jazz nu ook een hybride-versie op de markt gebracht. Aardig wat concurrentie voor de nieuwe Yaris.

Door de komst van de hybride-aandrijflijn in de Yaris is er al een hele tijd geen diesel meer leverbaar in de Yaris. Sinds de facelift van de vorige generatie Yaris op de markt kwam in 2017 staat er geen diesel-versie vermeld in de prijzenlijst. En waarom zou je je eigen afvragen. Nou, volgens mij is het heel simpel. De Yaris Hybride is qua verbruik net zo zuinig als de laatst leverbare Yaris met een dieselmotor. Zeker de nieuwe Yaris Hybrid. De nieuwe Yaris Hybrid is wel een stuk schoner dan de diesel-versie van toen. De nieuwe Yaris Hybrid heeft C02-uitstoot van 64 gram per kilometer. Wat goed is voor een groen energielabel A. Daar waar de dieselmotor die ooit in de Yaris leverbaar was een C02-uitstoot heeft van 99 gram per kilometer. Wat goed is voor een energielabel E. En daarnaast is er vandaag de dag gewoon meer vraag naar auto’s met een hybride-aandrijflijn. Dus reden genoeg voor Toyota om geen diesel meer te leveren in de Yaris. Daar wordt geen geld meer mee verdient. Maar goed, terug naar de nieuwe Yaris. Want inmiddels ligt de 4e generatie hybride-aandrijflijn in de Yaris. Als je in stedelijk gebied rijdt met deze auto is het mogelijk om tot 80% van de tijd volledig elektrisch te rijden. Nou woon ik zelf niet in de grote stad, maar ook in mijn situatie is het mogelijk om zoveel mogelijk volledig elektrisch te rijden. Om zo voldoende brandstof uit te sparen en de C02-uitstoot te verminderen. En zo is het mooie van de Yaris Hybrid dat je hem nooit aan de stekker hoeft te leggen. Want als de batterij leeg dreigt te raken of hij kan geen voldoende vermogen leveren om de auto van z’n plaats te krijgen dan wordt automatisch de benzinemotor in geschakeld. Ik zou dus bij mij thuis op elektriciteit weg kunnen rijden zonder de buurt s ’morgens vroeg wakker te maken. Want ja, ik moet weleens vroeg op om naar m’n werk te gaan.

Maar goed, hoe rijdt de nieuwe Yaris Hybrid. Uitstekend moet eerlijk zeggen. In de directe omgeving van Hoofddorp & Nieuw-Vennep heb ik in korte tijd een aardige indruk gekregen van de rij-kwaliteiten van de nieuwe Yaris. En de wegligging en het bochten gedrag. Auto’s worden na verloop van tijd en met iedere nieuwe generatie steeds groter. Echter de nieuwe Yaris is totale lengte niet gegroeid. Sterker nog, de lengte is met 5mm afgenomen. Waardoor de nieuwe Yaris een lengte meet van 3940mm. De lengte van de wielbasis daarin tegen is wel langer geworden. Met 50mm om precies te zijn. Waardoor de wielbasis dus 2560mm lang is. De wielen zijn meer op de hoeken gezet wat de binnenruimte ten goede komt. Genoeg ruimte dus voor iemand die 1750mm lang is en korte benen heeft. De nieuwe Yaris is ook met 50mm breder geworden. Leeg weegt de Yaris zo’n 1125 kilo schoon aan de haak. En daarmee is hij niet zwaarder dan z’n voorganger. Verschil is dat er nu lithium-ion batterijen in de Yaris liggen. Die zijn wat lichter dan de batterijen in de vorige generatie Yaris Hybrid. Tevens leveren ze meer vermogen. De nieuwe Yaris Hybrid heeft een vermogen 116pk. In plaats van 90pk die z’n voorganger had. De benzinemotor in de nieuwe Yaris Hybrid is trouwens een 3-cilinder en geen 4-cilinder zoals bij z’n voorganger. Het vermogen is met net iets meer dan 25pk toe genomen. Merk je dat meteen tijdens het rijden? Nee, maar dat maakt in principe niet uit vind ik. Want hij rijdt prima. Hij is vlot genoeg van z’n plek te krijgen. De nieuwe Yaris Hybrid heeft 10,5 seconden nodig om van de 0 naar de 100km/h te komen. Daarmee is hij 1,3 seconden sneller dan de Yaris Hybrid waar ik 3 jaar geleden mee reed. De nieuwe Yaris Hybrid heeft een topsnelheid van 175km/h. Gemiddeld verbruik is zo’n 3,6 liter per 100 kilometer (1:27,8). En de C02-uitstoot waar ik het eerder over had is zo’n 64 gram per kilometer. Goed dus voor een groen energielabel A. Wat de Yaris Hybrid 3 jaar geleden ook had.

Prima cijfers dus en een mooie score op dat gebied. Maar scoort de Yaris ook op een ander gebied? Hoe zit het met de uitrusting van de auto ten opzichte van de prijs. Nou, dat zit wel goed. De Yaris Hybrid die ik mee kreeg voor de testrit was uitgerust met de First-Edition uitvoering. De Yaris Hybrid in de First-Edition uitvoering kent een prijskaartje van €24.295. Aardig prijskaartje, maar daar staat dan een rijke uitrusting voor tegenover. Je beschikt bij de Yaris 1.5 Hybrid First-Edition over o.a: met leer bekleed stuurwiel & versnellingspookknop, elektrische handrem, lichte hemelbekleding, automatische airco, startknop, in 2 delen neerklapbare achterbank, elektrische bedienbare ramen vóór & achter, middenarmsteun vóór, in hoogte en in diepte verstelbaar stuurwiel, stuurwielbediening voor audio & telefoon, elektrische stuurbekrachtiging, stuurwiel met voice control bediening, 4,2-inch kleuren instrumentenpaneel, 12V aansluiting vóór, traction control (uitschakelbaar), in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, achterruitverwarming, kleuren multi-informatie display, snelheidswaarschuwing, Toyota Touch® 2 Go navigatiesysteem inclusief 3 jaar gratis kaartupdates, Toyota Touch® 2 multimediasysteem, Bluetooth® handsfree systeem, 4 speakers, DAB+ tuner (Digitale radio ontvangst), 7-inch touchscreen, USB-aansluiting, voice-herkenning, Wi-Fi, Apple CarPlay & Android Auto, stoelen vóór met antiwhiplashsysteem, ISOfix kinderstoelbevestiging achter, waarschuwing vergeten gordels, 3 in hoogte verstelbare hoofsteunen achterin, 16-inch lichtmetalen velgen, portiergrepen & voorbumper in carrosseriekleur, Smart Entry met startknop, elektrische verstelbare buitenspiegels, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, follow me home-verlichting, schemersensor (automatische verlichting), regensensor, achteruitrijcamera, Pre Collision System met voetgangersdetectie en nachtfunctie, Road Sign Assist, Automatic High Beam, Intelligent Full Range Adaptive Cruise control, buitenspiegels met geïntegreerde richtingaanwijzers, LED-koplampen, LED-achterlichten, LED dagrijverlichting, ABS met EBD (elektronische remkrachtverdeling), bandenspanningscontrolesysteem, Lane Trace Assist, noodstop-verlichting, startblokkering, Vehicle Stability Control (VSC), Emergency-call, Hill-start Assist Control (HAC) & Coffee Cup Alert.

Al met al een aardige lijst van zaken die op en aan de Yaris 1.5 Hybrid First-Edition zitten. De kleur van m’n testauto is echter een optie. De kleur genaamd Lava Red is een parelmoer-lak die zo’n €895,- extra kost. En dan heb ik het hier nog net eens over de allerluxe uitvoering die er is. Er zijn naast de First-Edition uitvoering nog 5 andere uitvoeringen leverbaar op de Toyota Yaris. Zo is de nieuwe Toyota Yaris er al vanaf zo’n €17.895,-. Maar het is zeer waarschijnlijk dat de hybride-versie van de nieuwe Yaris het meeste verkocht gaat worden. Die is er vanaf €21.195,-. Wat ook leuk is dat je online op de site van Toyota de nieuwe Yaris naar eigen smaak kan samenstellen met de online-configuratie.

Met dank aan Louwman Hoofddorp Toyota-dealer te Hoofddorp voor de ter beschikking stelling van de testauto.   

Deel deze pagina