Gemaakt door een gepassioneerde autoliefhebber
Niet bepaald met de Franse Slag
Tekst: Raymond Bakker. Foto's: Raymond Bakker. M.M.V: Motorhuis Citroën-dealer te Hoofddorp.
Met de komst van de nieuwe C3 is Citroen een andere pad in geslagen ten opzichte van de vorige generatie. De nieuwe C3 maakt dat de vorige generatie er toch wel oubollig uit ziet. Er staat een hippe auto voor me. Hij heeft veel gemeen met de C4 Cactus. Aan het uiterlijk van de C4 Cactus moest ik wel even wennen. Zo ook bij de nieuwe C3. Maar hij ziet er goed uit en beter dan z'n voorganger. Daar waar bij de concurrentie slechts kleine veranderingen aan het uiterlijk worden toegepast is het bij de nieuwe C3 een heel ander verhaal. Een compleet ander design. Bij deze C3 is het ook mogelijk om de auto te leveren met het Airbump-systeem. Mocht het nou gebeuren dat een onverlaat met z'n boodschappenkarretje tegen je deur aanrijdt. Al met al staat het bij de nieuwe C3 wat beter, die Airbump. Het uiterlijk van deze C3 is in ieder geval ok.
Bij de nieuwe C3 is niet alleen aan het uiterlijk gewerkt door Citroën. Onder de motorkap is ook het nodige verandert. Ten opzichte van z'n voorganger heeft de nieuwe C3 nieuwe benzine en diesel-motoren. Twee BlueHDI-motoren van 75pk en 100pk en drie PureTech-motoren van respectievelijk 68, 82 en 110pk. De auto waarmee ik mocht rijden was voorzien van een 1,2 liter drie-cilinder-motor met het vermogen van 110pk en een koppel van zo'n 205nm bij 1500tpm. Gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Maar er is ook een zestrapsautomaat leverbaar. En of het nou komt door het feit dat het koppel al bij 1500 toeren per minuut beschikbaar is. Of door het gewicht van 1025 kilo. In ieder geval heb ik vooral bij het wegrijden/acceleren niet het idee dat ik met een drie-pitter rij. Ik heb vooral het gevoel alsof er een 1,6 liter viercilinder onder de kap ligt. Maar dat is dus niet het geval. Ondanks het gewicht van 1025 kilo komt de C3 vlot van z'n plek.
10,4 seconden neemt het in beslag om vanuit de stilstand naar de 100km/h te komen. De topsnelheid is zo'n 188km/h. Het brandstofverbruik van de nieuwe C3 is ook netjes te noemen. Gemiddeld geeft Citroën een verbruik op van 4,6 liter per 100 kilometer (1:21,7). In de praktijk kan je makkelijk dus 1:20 rijden. Ten minste dat zegt m'n gevoel. Er gaat 45 liter brandstof in de tank van de nieuwe C3. In combinatie met het gunstige brandstofverbruik moet je dus een eind komen. Zo wordt deze C3 ook ideaal om mee op vakantie te gaan. En er kan ook redelijk wat bagage mee. Met de achterbank rechtop is er zo'n 300 liter bagageruimte tot je beschikking. Genoeg ruimte als je met z'n tweeën op vakantie gaat met deze auto.
De uitrusting van de nieuwe C3 is ook wel goed te noemen. Zeker de uitvoering waar ik mee gereden heb. Ik rij met een C3 in de Shine-uitvoering. De auto zit met deze uitvoering zit goed in z'n spullen. Veiligheid is belangrijk. Dus is deze C3 voorzien van Lane Departure Warning. Een systeem dat je waarschuwt als je onbedoeld van rij-baan dreigt te wisselen. Een ander systeem wat je waarschuwt als het tijd is om even achter het stuur vandaan te komen heet Coffee Break Alert. Mocht je nou twee uur achter het stuur zitten. Qua veiligheid beschik je ook over 6 airbags, ABS met elektronische remkrachtverdeling (EBD) en remassistent (BAS). Veders is de nieuwe C3 voorzien van Hill Start Assist, automatische inschakelende verlichting, automatische airconditioning, parkeersensoren, regensensor, LED dagrijverlichting, cruise control, bandenspanningscontrole, digitale DAB+ radio, 17-inch lichtmetalen velgen, keyless entry & start, mistlampen voor en een USB-aansluiting. In deze C3 heb ik zelfs navigatie-systeem. De C3 heeft zelfs smartphone-integratie door middel van Apple Carplay en Mirrorlink.
Aan dat alles hangt wel een prijskaartje. De C3 waar ik over beschikte kent een prijskaartje van €20.500. Maar er is al een C3 vanaf €14.980. Dieselen met de C3 kan vanaf €18.800. Al met al een aardig prijskaartje. Maar de nieuwe C3 beschikt standaard al over aardig wat spullen. Kortom, de nieuwe C3 mag er wezen. Citroën heeft deze auto niet bepaald met de Franse slag ontwikkeld. Ten opzichte van z'n voorganger is de nieuwe C3 echt een hippe auto geworden. Een auto waarmee je gezien mag worden.
Met dank aan Citroën-dealer Motorhuis te Hoofddorp voor de ter beschikking stelling van de testauto.