Review Renault Koleos 2.0 dCi Initiale Paris

Tour der Cross-Overs dl.1: Van een lelijk eendje naar een mooie zwaan.

Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker. M.M.V: Autobedrijf Nieuwendijk B.V. Renault-dealer te Aalsmeer.

 

In de serie van Tour der Cross-Overs is de eerste kandidaat de nieuwe Renault Koleos. En wie kent het zich niet de vorige Koleos nog herinneren. De introductie van de Renault Koleos op de Autosalon van Parijs in 2006. Het was één van de 1e compacte SUV’s die Renault op de markt bracht. Echter in Nederland was de Koleos geen verkoopsucces. Daarom haalde de importeur deze auto dan ook uit het leveringsprogramma. Dat gebeurde in 2010. Persoonlijk kan ik me wel voorstellen dat de Koleos geen verkoopsucces was. Zo’n waanzinnige mooie auto was het ook niet. Maar wat een plaatje is het nu. Of zeg maar gerust een flinke plaat. Want de nieuwe Koleos is een kolos van een auto geworden. En door de frisse wind die er waait op de design-afdeling van Renault oogt deze nieuwe Koleos veel mooier dan z’n voorganger. Ik denk dan ook dat deze nieuwe Koleos een groot succes gaat worden. Aan z’n uiterlijk kan het in ieder geval niet liggen. Want daar scoort de nieuwe Koleos beter op dan z’n voorganger. Met alle respect voor z’n voorganger.

Qua formaat lijkt hij wel groter. Echter erg veel verschilt het niet. De nieuwe Koleos meet een lengte van 4,67 meter. Daar waar z’n voorganger slechts 4,52 meter lang was. Daar zit een verschil van 15 centimeter in. Qua breedte scheelt het één centimeter. De nieuwe Koleos is 1,84 meter breed en de oude Koleos is 1,85 meter breed. De nieuwe Koleos is ook wat lager dan z’n voorganger. Het is 1,67 meter hoogte van de nieuwe tegen de 1,71 meter hoogte van de oude Koleos. De wielbasis van de nieuwe Koleos is één centimeter langer dan z’n voorganger. De oude Koleos had namelijk een wielbasis van 2,69 meter lengte. Bij de nieuwe Koleos is dat 2,70 meter. Qua totaalgewicht is de nieuwe Koleos ook niet erg aangekomen ten opzichte z’n voorganger. De nieuwe Koleos weegt 1635 kilo schoon aan de haak. En dat terwijl de oude Koleos zo’n 1630 kilo woog. Vijf kilootjes verschil maar. Dan moet ik er wel bij zeggen dat ik een Koleos tot m’n beschikking had met de zwaarste en sterkste dieselmotor leverbaar in deze auto.

Want daarover gesproken. De nieuwe Koleos wordt voorlopig alleen geleverd met dieselmotoren. Het is voor nu te duur voor Renault om de Koleos met goeie benzinemotoren uit te rusten. Dus doen we het voorlopig met dieselmotoren. En dat zijn er dan 2. De ene is een 1,6 liter viercilinder met een vermogen van 96kw/130pk. De andere, de motor die in de testauto ligt, is een 2 liter viercilinder met een vermogen van 130kw/175pk. En koppel is zo’n 380nm bij 2000tpm. De motor is gekoppeld aan een X-Tronic CVT-automaat met 7 versnellingen. En daar kan deze auto prima mee uit de voeten. En vlot ook vind ik. In 9,5 seconden verplaatst de Koleos zich vanuit de stilstand naar 100km/h. De topsnelheid van m’n testauto ligt op de 201km/h. Het verbruik blijft op een lekker laag niveau. Gemiddeld verbruikt de 2 liter dieselmotor in de Koleos zo’n 5,5 liter per 100 kilometer (1:18,2). En ondanks dat stoot de dieselmotor 146 gram per kilometer aan C02 uit. Goed voor een energielabel G. Een rood energielabel en geen groene. Dit neemt niet weg dat de Koleos uitermate heerlijk rijdt. En daarnaast ook lekker op de weg ligt. Veders vind ik het bochtengedrag van de Koleos ook wel op een goed niveau zit. Nee, die Koleos is een heerlijke auto om mee te rijden. Ook voor de lange afstand. Mede dankzij het feit dat de auto voorzien is van cruise control.

En als je dan op vakantie gaat met de nieuwe Koleos dan ben je verzekerd dat je genoeg bagage kan meenemen. Met de achterbank in normale positie kan je achterin de Koleos zo’n 441 liter aan bagage kwijt. Dat lijkt niet zoveel voor zo’n grote auto, maar daar heb je ruimte genoeg mee. En anders kan je altijd nog de achterbank volledig neerklappen en dan heb je 2035 liter aan bagageruimte tot je beschikking. En met de handsfree achterklep maakt het je lekker makkelijk je de toegang verschaffen tot de bagageruimte. Echter deze functie is alleen leverbaar op de Koleos met de Initiale Paris-uitvoering. Ik vind het wel lekker makkelijk zo. Ook als je boodschappen gedaan hebt en je loopt met een volle krat met boodschappen naar je Koleos toe. Eén kleine beweging met de voet onder de achterbumper en de achterklep opent zich. Als alles geladen is in de bagageruimte dan kan de achterklep met één simpele druk op de knop weer gesloten worden. Overigens kon ik bij m’n testauto de contactsleutel in m’n zak houden. Want m’n testauto was voorzien van het Keyless-entry systeem. Bij een aanraking van de portierhendel ontgrendelde de Koleos zich volledig. Ook om de auto te kunnen starten kon ik de sleutel in m’n zak houden. Met een druk op de knop en de dieselmotor in de Koleos komt tot leven.

Ok, dus voorlopig alleen maar twee diesels in de nieuwe Koleos. Maar hoe zit dat dan met de uitrustingsniveau’s van de Koleos. Dat zijn er ook maar 2. Dat zijn de Intens en de Initiale Paris. Nou is die eerste genoemde is al redelijk goed uitgerust. Met bijvoorbeeld: adaptieve frontairbags, zijairbags vóór, gordijnairbags vóór en achter, elektronische stabiliteits controle met tractiecontrole, Hill-start assist, Active Emergency Braking System, Lane Departure Warning, grootlichtassistent en verkeersbordenherkenning. Tot zo ver een kleine greep uit de veiligheids-voorzieningen van de Koleos Intens. Veders is de auto voorzien van o.a: airco met 2 klimaatzones en luchtkwaliteitssensor, regen en lichtsensor, parkeersensoren voor en achter met achteruitrijcamera, Renault Handsfree card voor openen, sluiten en starten zonder sleutel, bluetooth handsfree telefoonbediening en audiostreaming, 18-inch lichtmetalen velgen, privacy-glass zijruiten achter en achterruit, Renault R-Link 2 multimedia- en navigatiesysteem met 8,7-inch touchscreen en voice control inclusief ondersteuning  Apple Car Play en Android Auto, R Plug & Radio DAB+, stuurkolombediening, TomTom® Live navigatie en kaart Europa. En dat alles en nog veel meer voor een bedrag vanaf €42.790. Bij de Koleos Initiale Paris wordt daar nog onder andere aan toegevoegd: een Handsfree achterklep, een Bose Surround premium audio systeem met Centerpoint 2-technologie met 11 speakers en 2 subwoofers, 19-inch lichtmetalen velgen Initiale Paris, metallic lak, instaplijsten ‘’Initiale Paris’’, lederen bekleding en in hoogte verstelbare bestuurders- en passagiersstoel. In dat geval is de Koleos Initiale Paris leverbaar vanaf €53.290.

Een aardig prijskaartje. Maar ik moet eerlijk zijn de nieuwe Koleos is ook een aardige grote auto. Eéntje die lekker rijdt, maar ook ééntje die er beter en mooier uit ziet dan z’n voorganger. En ik denk dat met deze Koleos Renault meer succes gaat hebben dan z’n voorganger. Aan z’n uiterlijk en rijkwaliteiten kan het niet liggen. Dat is dik in orde.

Met dank aan Autobedrijf Nieuwendijk B.V. Renault-dealer te Aalsmeer voor de ter beschikking stelling van de testauto.

 

Deel deze pagina