Review Honda Jazz 1.5 e:HEV Executive

             Een naam waar muziek in zit: Honda Jazz.

 

Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker & Honda. M.M.V: Automotive-Centre Van Nieuwkerk Honda-dealer te Amsterdam Zuidoost.

 

 

In de jaren ’80 gebruikte Honda de naam Jazz al zijn 3-deurs hatchback. Deze auto werd verkocht in Nederland van 1983 tot 1987. Daarna verdween de naam Jazz uit het leveringsprogramma van Honda in Nederland. Om in 2002 terug te komen. Honda blies toen de naam Jazz nieuw leven in met de huidige (1e) generatie. Deze onderging in 2005 facelift. En sinds dit jaar (2020) is de Jazz er als hybride. Een auto waar de focus, zeker in de grote stad, op het elektrisch rijden ligt. De benzinemotor in de Jazz fungeert dan als een range-extender. Dat wil zeggen dat je zoveel mogelijk op elektriciteit weg rijdt en de brandstofmotor zo nu en dan wordt ingeschakeld om de batterij op te laden. Ten opzichte van een elektrische aangedreven auto hoef je de Jazz Hybrid nooit aan een stekker te leggen om hem op te laden. Bij hogere snelheden, zoals bijvoorbeeld op de snelweg, wordt er wel gekoppeld tussen de 1,5 liter viercilinder benzinemotor en de voorwielen. Deze vierpitter levert een vermogen van 97pk. Het systeemvermogen komt uit op 109pk. Hoe dan ook, tijdens het rijden is er nauwelijks wat van te merken. De Jazz Hybrid komt prima van z’n plek. De testauto waarmee ik mocht rijden heeft op papier 9,5 seconden nodig om vanuit de stilstand naar de 100km/h te komen. Met een topsnelheid van zo’n 175km/h. En dat met een gewicht van 1246 kilo die de auto weegt. Ondanks dat is het brandstofverbruik aardig laag. Gemiddeld komt het verbruik uit op zo’n 3,7 liter per 100 kilometer (1:27,0). De C02-uitstoot is zo laag dat de Jazz e:HEV een groen energielabel A heeft gekregen. De uitstoot is namelijk 84 gram per kilometer. Op dat punt scoort de Honda Jazz mooie cijfers. Hoe zit het met de rest?

Nou moet ik eerlijk zijn dat Japanse auto’s bij mij toch een streepje voor hebben. Oké, het imago was in het verre verleden anders dan dat het nu is. De Jazz is alles behalve een saaie auto. En Japanse auto’s hebben de reputatie nogal betrouwbaar te zijn. Dat zijn ze altijd geweest. Al hadden ze vroeger niet altijd een spetterend uiterlijk. Dat is bij Honda niet het geval. Ze maken tegenwoordig auto’s die niet alleen kwalitatief goed in elkaar zitten, maar ook betrouwbaar zijn. Daarnaast zien de auto’s er gewoon goed uit. Genoeg voorbeelden in het leveringsprogramma van Honda. En deze Jazz is daar geen uitzondering op. Het is een prima ogende auto. Een aardige concurrent voor de rest in het B-segment. En eerlijk gezegd de laatste jaren komen er steeds meer auto’s op de markt in het B-segment met een hybride-aandrijflijn. De Toyota Yaris die ik eerder getest hebt is er al jaren als Hybrid. En in Mei 2020 kwam Renault met de Clio Hybrid. Steeds meer hybride’s dus en meer concurrentie voor de Honda Jazz e:HEV. Maar goed, Japanse auto’s hebben dus een streepje voor bij mij zoals al eerder gezegd. Met m’n 1 meter 75 is het prima uit te houden in de Jazz. De auto ken een lengte van net iets meer dan 4 meter. De wielbasis kent een lengte van 2,51 meter. Als mede hierdoor is het wel goed gesteld met de binnenruimte. Zeker voor iemand van mijn lengte. De auto is 1,69 meter breed en 1,52 meter hoog. Er is meer dan voldoende hoofdruimte voor mij en als ik achterin ga zitten heb ik ook voldoende beenruimte. Kortom, voor iemand zoals ik, valt er weinig te klagen.

Voor het gebruik van woon-werk verkeer is de Jazz een prima auto. Maar voor de wekelijkse boodschappen is de auto ook prima te gebruiken. Zelfs als je een dagje Ikea aan doet kan dat ook. Met vijf zitplaatsen biedt de Jazz altijd nog zo’n 304 liter. Maar als je met z’n tweeën een dagje gaat shoppen bij de Ikea lijkt dat niet genoeg. Maar dat is heel simpel op te lossen. De, in delen neerklapbare achterbank, is volledig neer te klappen en zo ontstaat er een bagageruimte die zo’n 1205 liter groot is. Zo is de Jazz ook prima te gebruiken als vakantieauto.

Maar laten het ook eens hebben over prijzen en uitrusting. De Honda Jazz is in vier uitrusting-niveau’s te verkrijgen. Namelijk Comfort, Elegance, Executive en Crosstar. Die laatst genoemde is voorzien van andere bumpers en staat wat hoger op z’n poten. Alsof je met een SUV of een 4x4 op pad bent. Maar de Jazz Crosstar is gewoon een voorwielaandrijver net zoals bij de andere uitvoeringen. Nee, m’n testauto is uitgerust met de Executive-uitvoering. En deze is met een prijskaartje van €29.405,- niet de duurste, maar ook niet de goedkoopste uitvoering. Nou is er al een Jazz vanaf zo’n €25.620,-. Wat ook een aardig prijskaartje is, maar je betaalt ook een klein beetje voor de naam denk ik zo. Maar goed, ik ben op pad met de Jazz Executive. En die uitvoering is best aardig uitgerust. Zeg maar, best wel luxe. Kortom, het ontbreekt mij aan niks. Ik beschik o.a over: ABS, een dozijn aan airbags, Dode hoek waarschuwingssysteem incl. uitparkeermonitor, Remassistentie, Botsing- en letselbeperkend remsysteem (Collision Mitigation Braking System), Adaptieve Cruise Control, Bandenspanningswaarschuwingssysteem (DWS), e-call, Emergency Stop Signal (ESS), Waarschuwingssysteem frontale botsing (FCW), Intelligente snelheidsbegrenzer, ISOFIX, Waarschuwingssysteem verlaten rijbaan (LDW), Rijstrookassistentie (LKAS), Rijwegassistentie (Road Departure Mitigation), Verkeersbordenherkenning (TSR), Antidiefstalsysteem, Alarmsysteem, Smart Entry & Start, Lederen stuurwiel, Lederen knop versnellingspook, Agile Handling Assist (AHA), Elektrische handrem, Elektrische stuurbekrachtiging met variabele ratio, Hill Start Assist (HSA), Multi Info Display, Start/stop, Airco, Regensensor (automatisch in- en uitschakelen van de ruitenwissers), Elektrisch verstelbare, verwarmbare en inklapbare buitenspiegels, Kanteling van de buitenspiegel bij achteruitrijden, Elektrische ramen voor- en achteraan, Bestuurdersstoel in de hoogte verstelbaar, Stoelverwarming vooraan, Verwarmd stuurwiel, Elektrisch bedienbare ramen en inklapbare spiegels met sleutel, Parkeersensoren (voor- & achteraan), Achteruitrijcamera, Digital Audio Broadcast (DAB), Honda CONNECT met navi (9" touchscreen, AM/FM/DAB, Apple Carplay en Android Auto), 4 luidsprekers, 180W audiosysteem, Audiobediening aan het stuur, 2 USB-aansluitingen (achteraan), Wireless Apple Carplay, Bluetooth® handsfree-systeem, Haaievinantenne, e:HEV embleem, Deurhandgrepen in carrosseriekleur, Buitenspiegels in chroomkleur, Privacy glass, Automatische koplampen, LED-dagrijlichten, LED-mistlichten vooraan, LED-koplampen, Automatische regeling lichtsterkte koplampen (Highbeam Support System), LED-achterlichten & 16" lichtmetalen velgen.

Kortom, aardig wat auto voor een prijs van net geen €30.000,-. Ik heb me prima vermaakt in de Jazz. Hij reed heel lekker. Zat ook prima. En voor m’n persoonlijke situatie een prima auto. Maar met concurrentie zoals de Renault Clio E-Tech Hybrid en de Toyota Yaris Hybrid is er wel meer keus in het B-segment. En om eerlijk te zijn vindt ik die keus aan de ene kant lastig. Want die twee genoemde concurrenten zijn ook niet verkeerd. Maar aan de andere kant is de keus ook weer niet lastig. Want als je een betrouwbare en luxe hybride auto zoekt zoals de Honda Jazz ben je bij Renault of Toyota niet veel goedkoper uit. Want als je de luxe uitvoeringen van de Clio en de Yaris met de Jazz vergelijkt is het prijsverschil echt niet zo groot. In ieder geval scoort deze Honda Jazz e:HEV Executive een plaats op m’n shortlist.

 

 

Met dank aan Automotive-Centre Van Nieuwkerk Honda-dealer te Amsterdam Zuidoost voor de ter beschikkingstelling van de testauto.

Deel deze pagina