Gemaakt door een gepassioneerde autoliefhebber
Tour der Cross-Overs dl.2: de nieuwe Seat Arona.
Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker. M.M.V: Auto Maas Seat-dealer te Aalsmeer.
De 1e SUV die Seat op de markt bracht was de Ateca. Op 10 februari 2016 werd deze auto officieel aan de pers voorgesteld. De Seat Ateca maakte zijn debuut op de autosalon van Geneve. Hij staat op het MQB-platform waarop ook de 3e generatie Seat Leon op staat. Maar automerk doe je niet mee als je niet meerdere SUV’s/Cross-Overs in je leveringsprogramma opneemt. Nou moet ik zeggen dat binnen de Volkswagen-groep de keuze al aardig reuze begint te worden. En daarom kon er nog wel 1 bij. En dat is de nieuwe Seat Arona. Een mini-SUV van Seat die onlangs in de Nederlandse showrooms is gearriveerd. Tijd dus voor een kennismaking met deze auto. De Seat Arona maakt net zoals de Seat Ibiza gebruik van het MQB A0-platform. Kenmerkend is de X die in de C-stijl gegraveerd is. Tijd dus om me te melden bij Auto Maas in Aalsmeer om niet alleen de auto grondig te bekijken. Maar ook om de Arona meteen mee uit te nemen voor een testrit. Nou had ik een keer over de telefoon een goed gesprek met één van de verkopers bij Auto Maas. Waarom ik überhaupt de Arona wilde testen. Ik had immers ook al eerder met de Ibiza mogen rijden. En aangezien de Arona zo goed en wel op de Ibiza is gebaseerd was de vraag waarom dan in de Arona te rijden. Heel simpel! De Seat Arona is toch een ander slag auto dan de Ibiza.
Wat is er dan anders aan de Arona ten opzichte van de Ibiza? Nou, ten eerste de zitpositie is wat hoger. Daar door is het zicht voor je op de weg gewoon wat beter is. Niet dat het in de Ibiza zo slecht gesteld is. Nee, daar zit het ook wel goed. Maar in de Arona voelt het net wat anders aan. Als mede door de hogere zitpositie. En daarmee ook beter dan de zitpositie in de Ibiza ST. De stationwagon versie van de Ibiza die de Arona opvolgt. Vraag is veder bied de Arona meer ruimte dan de Seat Ibiza ST. De Arona meet een lengte van 4 meter 13. De Ibiza ST is met 4 meter 23 wel wat langer. Dat is een verschil van 10 centimeter. Qua wielbasis meet de Arona zo’n 2 meter 56 aan lengte. Bij de Ibiza ST is dat 2 meter 46. Dus de Arona biedt door de langere wielbasis meer binnenruimte. De Arona is ook wat hoger dan de Ibiza ST. De Arona is zo’n 1 meter 55 hoog. Bij de Ibiza ST kom je niet veder dan 1 meter 44 hoogte. Schoon aan de haak weegt de Arona zo’n 1087 kilo. En daarmee is hij wel wat zwaarder ten opzichte van de Ibiza ST die ongeveer zo’n 1055 kilo weegt. Dat scheelt overigens maar 32 kilo. Erg veel is dat dus niet. En tijdens het rijden met de Arona is daar weinig van te merken. Wat bagage kan er ook wat mee. De bagageruimte van de Arona meet een inhoud van 400 liter. Dat met de achterbank in de normale positie. Rechtop dus!!! Met de, in delen neerklapbare, achterbank helemaal plat meet de bagageruimte zelfs 1280 liter inhoud. Bij de Ibiza ST is dat 430 liter en 1164 liter. Qua ruimte scheelt het dus niet heel veel.
Zoals ik al zei is het niet te merken dat de nieuwe Arona veel zwaarder is dan de Ibiza ST die hij opvolgt. Tijdens het rijden in ieder geval niet. Dit komt mede dankzij de 1 liter 3-cilinder TSI-motor waarmee de Arona wordt aangedreven. Dat geldt in ieder geval voor de testauto die ik tot m’n beschikking had. Tijdens de showroom introductie bij Seat-dealer Auto Maas in Aalsmeer was er namelijk ook een gelegenheid voor een testrit. Er waren 2 demoauto’s beschikbaar voor een testrit. De Arona die ik voor een uurtje mocht meenemen was dus voorzien van een 1 liter 3-cilinder turbo benzinemotor. Deze levert het vermogen van 85kw/115pk bij 5000tpm. De motor levert een maximum koppel van 200nm bij 2000tpm. Al dat vermogen en koppel gaat via een handgeschakelde zesversnellingsbak naar de voorwielen. De motor in m’n testauto is zelfs te koppelen aan een 7-traps DSG automatische versnellingsbak. Naast deze driepitter van 115pk is er ook nog een 1 liter 3-cilinder turbo benzinemotor van 95pk. Halverwege 2018 komt er ook nog een 1 liter turbomotor van 90pk die op CNG (aardgas) loopt. Dan komen er ook nog 2 diesels leverbaar in de Arona. Beide betreft het een 1,6 liter TDI. Eéntje van 95pk en één van 115pk. De eerste genoemde is gekoppeld aan een vijfbak. De andere wordt geleverd met een zesbak en optioneel met een 7-traps DSG automaat. Er komt dus nog wel aan voor de nieuwe Arona. Voor nu blijft de keuze beperkt.
Maar even terug naar die motor in m’n testauto. Wat een heerlijke motor is dat. Die doet in redelijke stilte z’n werk. Schakelen met de zesbak gaat ook soepel en zonder problemen. Met de schakelindicator wordt je op tijd gewezen dat je door moet schakelen naar de volgende versnelling. Daardoor rij je bij zo’n 50km/h al in z’n 5. Bij 80km/h rij je dus al in z’n zes. Dat maakt het niet alleen comfortabel en vooral zuinig rijden op de snelweg, maar ook op een provinciale weg. Ook op de lokale wegen gedraagt de Arona zich goed. Bij de testrit reed ik een stukje door het Amsterdamse Bos. Bij snelheden van tussen de 50km/h en de 60km/h helt de auto niet over. Hij laat zich prima door de bochten sturen. Ook komt de Arona lekker van z’n plek. De driepitter in de Arona heeft duidelijk geen problemen om de 1087 kilo wegende auto van z’n plek te krijgen. In 11,9 seconden zit m’n testauto vanuit de stilstand op de 100km/h. De Arona 1.0 TSI 115pk heeft een topsnelheid van 182km/h. Wat mij ook mee valt is het brandstofverbruik. Gemiddeld verbruikt de 1 liter 3-cilinder in de Arona zo’n 4,9 liter per 100 kilometer (1:20,4). Op buitenwegen zoals provinciale wegen en snelwegen gaat het verbruik nog veder naar beneden. Dan wordt er een gemiddelde gescoord van 4,3 liter per 100 kilometer (1:23,3). Dit kan natuurlijk alleen gerealiseerd worden door regelmatig gebruik van de adaptieve cruise control waarmee m’n testauto is uitgerust. Die je overigens ook netjes en automatisch op afstand houdt van je voorligger. Qua CO2-uitstoot blijft alles ook binnen de perken. M’n testauto kent een CO2-uitstoot van 113 gram per kilometer. Toch goed voor een groen energielabel B.
Qua uitrusting heb ik ook niks te klagen. Ter ere van de introductie van de Arona op de Nederlandse automarkt is de auto uit te rusten met een aantal launch-edition’s. Het begint bij de Arona Style Launch Edition. Die is er vanaf €22.290. Dan heb je zaken zoals bijvoorbeeld: 16-inch lichtmetalen velgen, halogeen koplampen met LED-dagrijverlichting, media-systeem Colour met 5-inch scherm, parkeersensoren achter, cruise control en vermoeidheidsherkenning, airco, achterlichten met LED-verlichting, mistlampen vóór met cornering functie, dakrailing en C-stijl met X-logo in mat zwart. Ik mocht op pad met de Arona Xcellence Launch Edition. Die is er vanaf €25.290. Dan beschik je onder andere over zaken zoals: media-systeem Navi met 8-inch glazen touchscreen in kleur, parkeersensoren voor en achter, park assist (automatische parkeerhulp), draadloze telefoonoplader, achteruitrijcamera, Keyless entry/go, licht- en regensensor, volautomatische airconditioning met 2 zones, zwarte dakhemel, chromen raamlijsten, dakrailing en C-stijl met X-logo in chroom. Voor een meerprijs van €550,- was m’n testauto voorzien van Mystic Magenta metallic-lak. Met andere woorden zalmroze gekleurd. In combinatie met het zwarte dak maakt dat de Arona helemaal compleet. En als dat nog niet genoeg is voor jou dan kan je altijd nog voor de Arona FR Launch Edition gaan. Die mag met een vanafprijs van €26.790 de deur uit. Dan beschik je over o.a: 17-inch lichtmetalen velgen, media-system Navi met 8-inch glazen touchscreen in kleur, parkeersensoren voor en achter, park assist (automatische parkeerhulp), draadloze telefoonoplader, licht- en regensensor, Seat Drive Profile, sportstoelen vóór, chromen raamlijsten, donker getinte ruiten achter, dakrailing en C-stijl met X-logo in chroom, zwarte dakhemel en een diffusor met chromen sierstukken. Als dat geen complete uitgeruste Arona oplevert dan weet ik het ook niet meer.
Conclusie: de nieuwe Seat Arona is een goeie en welkome aanvulling op het leveringsprogramma van Seat. De auto zit lekker en gedraagt zich prima in het gewone stadsverkeer. Met de komst van deze Arona wordt de keuze voor consument al maar groter. En de concurrentie was natuurlijk al moordend in de klasse van de SUV’s en de Cross-Overs. Zelfs binnen de Volkswagen-groep waar Seat onderdeel vanuit maakt. Laat staan daar buiten wat de concurrentie betreft. Maar daar kan de nieuwe Seat Arona zich prima mee meten. En met deze auto is het een goeie opvolger van de Ibiza ST.
Met dank aan Auto Maas Seat-dealer te Aalsmeer voor de ter beschikking stelling van de testauto.