Gemaakt door een gepassioneerde autoliefhebber
En dat is nr.4: de nieuwe Q2
Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker. M.M.V: Lexpoint B.V. Audi-dealer te Hoofddorp.
Met de komst van de nieuwe Q2 van Audi heeft dit merk een 4e SUV/Cross-over in het leveringsprogramma zitten. Van het merk Audi konden we al de Q3, de Q5 en de grote Q7. Met de Q2 erbij maakt dat tot een Q-kwartet in het leveringsprogramma van Audi. Het merk uit Ingolstadt maakt sinds 1965 deel uit van de Volkswagen Groep. Daar waar merken zoals Volkswagen, Seat en Skoda ook bij horen. Audi is het Latijns voor Horch, de achternaam van de oprichter van het merk Audi, August Horch. Het merk vindt z’n oorsprong in 1899 onder de naam Horch Automobielwerke. In het verre verleden van Audi is het bedrijf achter Audi meerdere malen van naam verandert. In de jaren “30 fuseerde Audi, DKW, Horch en Wanderer tot één holding: Auto-Union. De vier in elkaar gehaakte ringen symboliseren de samenwerking tussen de merken waaruit het hedendaagse Audi is ontstaan. De inspiratie hiervoor komt voort uit de Olympische Spelen die in 1936 naar Duitsland zouden komen.
Maar nu terug naar het hedendaagse met deze Audi Q2. Naast het feit dat cross-overs en SUV’s de laatste tijd ontzettend aan populariteit hebben gewonnen is ook de kleur wit erg in bij de meeste automerken. Vroeger had je zo iets als “met een witte blijf je zitten”. Wat sloeg op het feit dat wit gekleurde auto’s niet te verkopen waren. Met deze Q2 is dat wel anders. En wat die witte kleur betreft heb je bij deze Audi Q2 de keus uit Ibis-wit en Gletsjer-wit metallic. En eerlijk gezegd dat staat de Q2 erg goed. Zeker in combinatie met de 19-inch lichtmetalen velgen die onder de testauto zitten. Uitgevoerd in antraciet-zwart met een 5-arm rotordesign. Ook de neus van de Q2 oogt goed. Een grote grille met aan beide kanten koplampen met LED-verlichting. Met daaronder een voorbumper met wat lijkt op een grote luchthapper. Het geeft de Q2 een brede glimlach. Aan de achterzijde siert een mooie dubbele verchroomde uitlaatpijp. Wat uiterlijk betreft scoort de Q2 een dikke voldoende.
Dan maar eens verder gekeken hoe het aan de binnenkant gesteld is met de Q2. De zit is in ieder geval prima. De stoel is in hoogte verstelbaar. Het stuur is in hoogte en in diepte verstelbaar. Nou ben ik maar 1.75 meter lang en ik heb vrij korte benen. Met andere woorden veel ruimte heb ik niet nodig. De bagageruimte biedt met 405 liter al aardig wat ruimte. Maar wil je meer dan kan de, in delen neerklapbare, achterbank in z’n geheel neergeklapt worden. Dan heb je 1050 liter aan bagageruimte tot je beschikking. De Audi Q2 heeft een laadvermogen van 585 kilo. Leeg weegt de Q2 zo’n 1255 kilo. De Q2 kan geremd zo’n 1500 kilo trekken. Genoeg voor een redelijk formaat caravan. De Q2 is 4,19 meter lang en hij heeft een wielbasis 2,60 meter lengte. Dan is hij 1,79 meter breed en 1,50 meter hoog.
De prestaties van de Audi Q2 zijn prima te noemen. Ik rij in een Q2 die voorzien is van 1,4 liter viercilinder turbo benzinemotor. Deze levert een vermogen van 110kw (150pk) bij 5000tpm en een koppel van 250nm bij 1500tpm. De auto wordt op de voorwielen aangedreven. De motor in m’n testauto is gekoppeld aan een 7-traps automaat. Een DSG-bak met dubbele koppeling. En dat rijdt best wel comfortabel. Deze Audi Q2 kan indien gewenst ook met een handgeschakelde zes versnellingsbak geleverd worden. De Q2 1.4 TFSI kan een topsnelheid behalen van 212km/h. Vanuit de stilstand accelereert de Q2 dan in 8,5 seconden naar de 100km/h. Het verbruik valt mij ook enigszins mee. Gemiddeld weet de Q2 1.4 TFSI een verbruik te scoren van 5,2 liter per 100 kilometer (1:19,2). Op de snelweg, met de cruise control aan, gaat het verbruik nog veder naar beneden. Dan verbruikt de Q2 1.4 TFSI zo’n 4,6 liter per 100 kilometer (1:21,7). Met een CO2 uitstoot van 129 gram per kilometer is deze Q2 1.4 TFSI goed voor een energielabel D. Naast deze motor is de Audi Q2 ook leverbaar met 2 andere benzinemotoren. Een 1 liter 3-cilinder van 116pk en een 2 liter 4-cilinder van 190pk. Dan zijn er ook nog 3 TDI-dieselmotoren leverbaar in de Q2. Dat zijn de 1,6 liter 4-cilinder van 116pk en de 2 liter 4-cilinder van 150pk en 190pk.
Over de uitrusting van de Audi Q2 kan ik zeggen dat hij wel goed zit. Ik rij met een Q2 in de Sport uitvoering. Ik beschik onder andere over: ABS, remkrachtverdeling, noodremassistentie, stabiliteitsregeling, tractiecontrole, sperdifferentieel, 2 front-airbags, side-airbags (voor), hoofd/gordijn-airbags (voor & achter), bandenspanningsensor, centrale portiervergrendeling, keyless start/entry, elektrische bedienbare ramen (voor), stuurbekrachtiging, airconditioning, elektrische parkeerrem, start/stop systeem, hoogteverstelling stoel (bestuurder & passagier), sportstoelen, met leer bekleed stuurwiel, verstelbaar stuur (hoogte & diepte), hoofdsteunen achter, in delen neerklapbare achterbank, leeslampje (voor), regelbare dashboardverlichting, toerenteller, dagteller, boardcomputer, audioinstallatie, stuurwielbediening, bluetooth, lichtmetalen velgen, meegespoten bumpers, getint glas, elektrische en verwarmbare spiegels, richtingaanwijzer in buitenspiegels en dagrijverlichting. Dat is al heel wat.
Maar voor €1.400 is m’n testauto voorzien van een S-line pakket. Die omvat o.a: 17-inch lichtmetalen velgen, S-line logo’s op de voorspatborden en op de instaplijsten, sportstoelen voor, een driespaaks multifunctioneel in leer bekleed sportstuur met S-line logo, roestvrijstalen pedalen en voetsteun, schakelpookknop in zwart geperforeerd leder, S-line bekleding, interieur, dashboard en hemelbekleding in zwart. M’n testauto is ook voorzien van een schuif/kantel-dak ook wel een panorama-dak genaamd. Deze is elektrische bedienbaar. Een kleine “maar” is dat hij op deze Q2 een optie is van €1.387. Metallic lak is ook een optie en die kent een meerprijs van €868. De Audi Q2 is er vanaf €31.145 voor een versie met een benzinemotor. Dieselen met de Audi Q2 kan vanaf zo’n €35.565. De Audi Q2 1.4 TFSI Sport S-Tronic 7 waar ik mee reed staat in de prijslijst voor zo’n €34.975. Wil je deze auto liever met een handgeschakelde zesbak. De Audi Q2 1.4 TFSI Sport met 6-bak kost zo’n €33.345. En eerlijk gezegd dat is aardig wat geld, maar daar krijg je aardig wat Audi voor terug. De Audi Q2 is dus een welkome aanvulling aan het leveringsprogramma van SUV’s/Cross-overs van Audi.
Met dank aan Lexpoint B.V. Audi-dealer te Hoofddorp voor de ter beschikking stelling van de testauto.