Gemaakt door een gepassioneerde autoliefhebber
Tour der Cross-Overs dl.10: de Lexus UX250h.
Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker & Lexus Nederland. M.M.V: Lexus Amsterdam.
In de serie Tour der Cross-Overs zijn we inmiddels aangekomen bij deel 10. In deze 10e aflevering van deze serie speelt de nieuwe UX250h van Lexus een hoofdrol. Na de RX & de NX is de UX de 3e SUV/Cross-Over in het leveringsprogramma van het luxe-merk in Nederland. Sinds 1989 maakt Lexus onderdeel uit van het Toyota-concern. Het is zo gezegd de luxedivisie van de Japanse autofabrikant. En op die manier maakt Lexus dus gebruik van de hybride-aandrijflijn die Toyota ontwikkeld heeft. Steeds meer modellen bij zowel Toyota als bij Lexus worden van deze aandrijflijn voorzien. En omdat auto’s met deze aandrijflijn zo zuinig en schoon zijn wordt bij Toyota en Lexus bijna geen enkel model meer geleverd met een dieselmotor. Enkele uitzondering bij Toyota in de vorm van de Land Cruiser, de HiLux en de Pro-Ace. Die laatste 2 zijn uiteraard bedrijfswagens van Toyota. Bij Lexus zijn er dus helemaal geen diesels leverbaar. Als je in dit geval de UX wilt kopen moet je het doen met de UX250h. Maar waarom zou je anders willen. Diesel gaan rijden i.p.v. hybride. Nee, hoor! Er niks mis daarmee. En dan krijg je ook standaard een auto met traploze automaat. Net zoals de Toyota Rav4 die ik eerder aan de tand mocht voelen. Dus ging ik op pad met luxe UX250h.
Wat een strakke ogende auto is die UX. De tijd dat Japanse auto’s er saai uit zagen en het dus van hun betrouwbaarheid moesten hebben ligt ver achter ons. Deze UX is dus niet alleen harstikke betrouwbaar. Bekijk de uitslag van het JD-Power betrouwbaarheidsonderzoek van 2019 maar eens. Lexus scoort daarin heel erg hoog en laat zelfs moederbedrijf Toyota achter zich die samen met Porsche op een gedeelde 2e plaats staat achter Lexus. Maar de UX ziet er ook gewoon strak uit. Het is naar mijn mening een auto waarmee je gezien kan worden. De hybride-techniek en de traploze automaat maken de UX tot een prima auto om lange afstanden te rijden. Nou kon ik niet helaas de hele dag op pad met de UX. Maar ik mocht wel even een paar uur op pad met UX. Dus ik melde me bij Lexus Amsterdam om daar met de UX250h te gaan rijden. En daar stond me een mooie spierwitte UX op te wachten. Een auto van 4 meter 49 lang en 1 meter 84 breed. De UX weegt schoon aan de haak zo’n 1675 kilo. Als je, net zoals ik, beschikt over vierwielaandrijving. De UX250h met twee-wielaandrijving is met een gewicht van 1615 kilo zo’n 60 kilo lichter dan de UX250h met vierwielaandrijving. Voor de aandrijving zorgen 1 benzinemotor en 2 elektromotoren. In het voor onder huist een 2 4-cilinder benzinemotor met een maximum vermogen van 152pk. Naast deze 4-pitter huist ook een elektromotor die het maximum vermogen 109pk kan leveren. De 2e elektromotor ligt achterin en kan echter een maximum vermogen leveren van slechts 7pk. Het gecombineerde vermogen komt uit op zo’n 184pk.
Hoeveel vermogen er echter in de UX250h ligt maakt niet uit. Tijdens het rijden zou je niet zeggen dat er een 4-cilinder met 2 elektromotoren voor de aandrijving. De UX presteert alsof je met een 6-cilinder op stap pad. De auto is bij het wegrijden hartstikke stil. Ook als je de auto start. En in het geval van een hybrideauto zoals de UX start je hem niet. Je zet hem aan. Logisch, want op lage snelheden rij je volledig elektrisch. Als je, door gas te geven, meer vermogen vraagt wordt de benzinemotor erbij gehaald. Als er dan geremd wordt dan wordt die energie die daarbij vrij komt gebruikt om de elektromotoren op te laden. Zo doende hoeft de UX250h nooit via een stekker opgeladen te worden. Want als er te weinig energie zit in de elektromotoren neemt de benzinemotor automatisch het werk over. Van dat hele proces heb als je bestuurder weinig omkijken naar. Gewoon lekker relax cruisen met de UX250h is wat je als bestuurder moet doen. Maar hoe presteert de UX veder? Nou, prima als je het mij vraagt. De auto is lekker vlot van z’n plek voor mijn gevoel. De acceleratie van 0 naar de 100km/h neemt in 8,7 seconden in beslag. De UX250h heeft een topsnelheid van 177km/h. En dat met de vierwielaandrijving. De UX250h met voorwielaandrijving doet de sprint van de 0 naar de 100km/h in 8,5 seconden. Ondanks het feit dat er maar slechts 43 liter benzine in de brandstoftank gaat de UX heel zuinig met de brandstof om. Gemiddeld verbruikt de UX250h zo’n 4,5 liter per 100 kilometer (1:22,2). Qua uitstoot scoort de UX250h ook prima. CO2-uitstoot is zo’n 103 gram per kilometer. Dat zou dus goed genoeg zijn voor een energielabel A. Een groen energielabel dus. En dat is een nette score. Dat maakt de UX250h ook erg interessant voor zakelijke rijders.
Of het voor mij interessant is om een UX250h te rijden als particulier. Als je voor de aanschaf van de UX250h een goed gevulde portemonnee mee neemt wel ja. De prijzen beginnen bij €44.495,-. Volgens Lexus zou dan al beschikken over een zeer uitgebreide standaarduitrusting met zaken zoals: 17-inch 5-spaaks zilverkleurige lichtmetalen velgen, een L-mesh grille, Bi-LED koplampen, Lexus Safety System+, stoffen bekleding, 7-inch Lexus Media Display en een Panasonic audiosysteem met 6 luidsprekers. Ik ben echter niet op pad gestuurd met de basisuitvoering van de UX250h. Nee, ik beschik in m’n testauto over de F Sport Premium-uitvoering. Deze heeft o.a: Adaptive Variable Suspension (AVS), draadloze smartphone lader, een Smart Entry & Start System, parkeersensoren met ICS (Intelligent Clearance Sonar), Rear Cross Traffic Alert met Auto Brake, Blindspotmonitor, Creditcard sleutel, elektrische bedienbare achterklep met voetsensor, Drive Mode Selector (Eco, Normal, Sport & Sport+), instapverlichting in de deurgrepen, lederen bekleding, Lexus Premium navigatie met een 10,3-inch display, 8 speakers met subwoofer, stuurkolom elektrisch verstelbaar, Triple LED koplampen, Adaptive High Beam, LED mistlampen met bochtenverlichting en LED richtingaanwijzer. En dat allemaal voor het bedrag van €58.995. Ook is m’n testauto voorzien van het President Pack. Een optie die normaal €2.950,- kost, maar ter introductie van de UX tijdelijk (lees t/m 1 augustus 2019) niks extra kost als de UX250h Executive Line of de UX250h F Sport Premium wordt gekocht. In dit geval beschikt uw over zaken zoals: automatische inklapbare buitenspiegels, een Mark Levinson Premium Surround System met een audiosysteem met 13 speakers en Clari-Fi 2.0 technologie, Panoramic View Monitor, stoelkoeling op beide voorstoelen, stoelgeheugen op bestuurdersstoel en stuurwielverwarming. Met andere woorden super-de-luxe aangekleed dus die UX250h.
Mocht je nou lekker op vakantie willen gaan met de UX dan is het handig om te weten dat voor zo’n 283 liter aan bagage in de bagageruimte kan van de UX. Mocht je nou heel veel mee willen nemen dan kan de achterbank ook volledig neergeklapt worden. Dan heb je een bagageruimte van zo’n 1194 liter tot je beschikking. Met de rijkwaliteiten en het rijgedrag is de nieuwe UX250h natuurlijk een prima auto voor de lange afstand. Maar ook voor dagelijks gebruik is de UX uitermate geschikt. Voor woon-werk verkeer bijvoorbeeld. De nieuwe UX250h is na m’n uitgebreide testrit zeker één van m’n favoriete in z’n klasse. Betrouwbaarheid, luxe & uitgebreide standaard uitrusting gecombineerd met goeie rijkwaliteiten scoren bij hoog. De nieuwe UX250h geniet dan bij mij de voorkeur ten opzichte z’n concurrentie.
Met dank aan Lexus Amsterdam Lexus-dealer te Amsterdam voor de ter beschikking stelling van de testauto.