Review Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Tekna

            Tour der Cross-Overs dl.7: de Nissan Qashqai.

Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker. M.M.V: Autobedrijf Hoeke Nissan-dealer te Hoofddorp.

In de serie van Tour der Cross-Overs ben ik aanbeland bij Nissan. In dit geval bij de nieuwe Qashqai. Een auto die zeker niet mag ontbreken in deze serie. Een auto die in 2007 werd geïntroduceerd als opvolger van de Nissan Terrano II. In die zelfde periode verdween de Nissan Almera van het toneel. En daarmee vulde de Qashqai het gat wat de Nissan Almera achter liet. De Qashqai wordt gebouwd in het Engelse Sunderland. In 2013 werd de 2e generatie van de Qashqai geïntroduceerd. Dat was op 7 november om precies te zijn. In januari 2014 tijdens de autosalon van Brussel kon het grote publiek kennismaken met de Nissan Qashqai. Vrijwel gelijk daarna stond de Nissan Qashqai bij de Nissan-dealers. En met de steeds maar toe nemende populariteit van de SUV’s en Cross-Overs was toch eens tijd voor mij om de ook eens kennis te maken met de Qashqai. Ik melde me daarom ook bij de Nissan-dealer in Hoofddorp. Daar bij autobedrijf Hoeke stond een demomodel van de Qashqai op me te wachten. In het prachtige Vivid-blue mocht ik een uurtje op pad met deze stoer ogende auto. Want laat ik eerlijk zijn. In z’n huidige vorm is de Qashqai een prachtige auto om te zien. Hij heeft qua design veel overeenkomsten met andere Nissan-modellen. En die prachtige blauwe metallic-lak van m’n testauto geeft hem een stoere en dynamische uiterlijk. Deze Nissan Qashqai is hiermee een goeie concurrent voor de gevestigde orde. Tja, in dit segment is de concurrentie moordend. En daarin houdt de Qashqai zich prima staande.    

Motorisch gezien zit het bij Qashqai ook wel goed. Ok, de keuze in motoren is wel beperkt tot 2 benzinemotoren en 2 dieselmotoren. Maar dat is goed genoeg. De dieselmotoren hebben een inhoud van 1,5 en 1,6 liter en goed voor een vermogen van 110 en 130pk. Dan heb je de 2 benzinemotoren. Waarvan de sterkste een inhoud heeft van 1,6 liter en dankzij een turbo goed is voor een vermogen van 163pk. De auto waarmee ik op pad mocht had echter een 1,2 liter viercilinder onder de kap liggen. En ja, om eerlijk te zijn vindt ik die motor qua inhoud wat aan de kleine kant voor de Qashqai. Want vergis je niet die Qashqai is met een lengte van 4 meter 37 en een gewicht van 1250 kilo een flinke auto. De 1.2 vierpitter levert door middel van een turbo het vermogen van 85kw/115pk. Het koppel is zo’n 190nm bij 2000tpm. Deze motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Maar de Qashqai is met deze motor ook leverbaar met een 7-traps CVT automaat. Maar goed, ik ben op stap met de Qashqai die is voorzien van een zesbak. En die rijdt best wel lekker. Het schakelen gaat uitstekend en met de schakelindicator wordt je erop gewezen wanneer het verstandig is om door te schakelen naar een volgende versnelling. Veders presteert de Qashqai met de 1.2 vierpitter turbo uitstekend. In 10,6 seconden is vanuit de stilstand de 100km/h bereikt. De Qashqai 1.2 DIG-T kan een topsnelheid behalen van 185km/h. In het dagelijks verkeer is daar prima mee te leven.

Ook valt het brandstofverbruik mij erg mee. Gemiddeld verbruikt de 1.2 DIG-T benzinemotor in de Qashqai zo’n 5,6 liter per 100 kilometer (1:17,9). Op de langere afstand als je veel op provinciale wegen en/of snelwegen rijdt dan kan het verbruik nog veel veder naar beneden. Dan hebben we het over 5,1 liter per 100 kilometer (1:19,6). De CO2-uitstoot van m’n testauto ligt op zo’n 129 gram per kilometer. Goed voor een energielabel C. Met andere woorden de Qashqai scoort dus een ruime voldoende op dat gebied. Te samen met het feit dat m’n testauto prima op de weg ligt en zich ook goed gedraagt in het bochtenwerk. Het stuur ligt ook lekker in de hand. Met de nodige knopjes erop voor de bediening van de radio en de telefoon. En uiteraard de cruise control. En met die cruisecontrol is uitermate comfortabel rijden op de snelweg. Helaas was de testauto niet voorzien ProPilot. Dit systeem gaat veder daar waar het bij de gewone cruise control op houdt. Naast dat het systeem de auto op snelheid houdt, bewaakt het ook de afstand tussen jou en de auto voor je. En past desnoods de snelheid van de auto aan om je op veilige afstand te houden van je voorligger. Ook stuurt het systeem je auto bij als je onbedoeld de rijbaan dreigt te verlaten. Enzo blijf je op die manier op je eigen rijbaan. Het systeem ondersteund ook bij het filerijden. Of in ieder geval bij druk verkeer. Het kan de Qashqai volledig tot stilstand brengen en weer automatisch op de ingestelde snelheid brengen, zodra het verkeer weer op gang komt. Helaas is dit mooie systeem alleen leverbaar op de Qashqai 1.6 dCi 130 motor in combinatie met de CVT-automaat.

Nou is het niet het geval dat m’n testauto karig is uitgerust. Alles behalve dat. De Qashqai 1.2 DIG-T Tekna is voor een bedrag van €32.890 ruim voorzien van spullen. Zo is m’n testauto voorzien van o.a: Bi-LED koplampen, LED dagrijverlichting met geïntegreerde knipperlichten, 19-inch lichtmetalen velgen, half lederen stoelbekleding, zilverkleurige dakrails, Intelligent Park Assist, elektrische verstelbare bestuurdersstoel, verwarmbare voorstoelen, verwarmbare voorruit,  Adaptive Front Lighting System en het Nissan Safety Shield Plus bestaande uit: Rear Cross Traffic Alert, Intelligent Driver Alert en Blind Spot Warning. En dat komt bovenop o.a: ABS, EBD, ESP, bandenspanningscontrolesysteem, automatisch dimmende binnenspiegel, Start/Stop-knop, Intelligent Key, Nissan-Connect navigatiesysteem,  5" TFT kleurendisplay instrumentenpaneel en zo kan ik nog wel even doorgaan. De Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Tekna staat in de prijzenlijst voor een bedrag van €32.890. Er is al een Nissan Qashqai vanaf zo’n €26.690. Dieselen met de Qashqai kan vanaf 29.740. Al met al een aardig uitgeruste auto voor z’n prijs. Maar ook qua rijden is de Qashqai een heerlijke auto. Al was het maar een uurtje dat ik hem mee mocht nemen van Autobedrijf Hoeke. Ik heb ervan genoten. En mocht ik ooit in de markt zijn voor een SUV/Cross-Over dan staat de Nissan Qashqai zeker op m’n lijstje.

Met dank aan Autobedrijf Hoeke Nissan-dealer te Hoofddorp voor de ter beschikking stelling van de testauto.

Deel deze pagina