Gemaakt door een gepassioneerde autoliefhebber
Op eigen koers met de Mazda CX-5
Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker. M.M.V: Hartgerink en Klomp B.V. Mazda-dealer te Hoofddorp.
Daar waar menig autofabrikant hun SUV’s/Cross-overs uitrust met kleine benzinemotoren. Kijk bijvoorbeeld naar de Peugeot 3008 waar ik eerder mee gereden heb. Dat zelfde geldt ook voor de Audi Q2. De 3008 waar ik in reed had een 1.2 turbo benzinemotor van 130pk. De Audi Q2 waar ik mee gereden had heeft een 1.4 turbo benzinemotor van 150pk. Mazda echter vaart z’n eigen koers op dat vlak en is heilig overtuigt van hun SkyActive-technologie. Oké, ze kunnen er natuurlijk er niet onderuit dat SUV’s en Cross-overs nou eenmaal zo goed verkopen. Als automerk doe je niet mee als je geen SUV’s en/of Cross-overs in je leveringsprogramma hebt zitten. Gelukkig vaart Mazda dan wel mee in de trend van de SUV’s en Cross-overs. Mazda is vertegenwoordigd met de CX-3 en de CX-5. Met de laatste genoemde kreeg ik de gelegenheid van Autobedrijf Hartgerink & Klomp B.V. om hem uit te proberen. De CX-5 is sinds 2012 in productie en werd onlangs vernieuwd. Tijd dus om eens kennis te maken met de CX-5 van Mazda.
De CX-5 is een mid-size SUV. Maar als ik er naast sta en de auto van alle kanten bekijk vind ik het toch een best grote auto. De CX-5 is 4,55 meter lang en de wielbasis is precies 2,70 meter lang. De hoogte van de auto is zo’n 1,67 meter. Ik moet er met m’n 1 meter 75 dus prima uit de voeten kunnen met deze auto. De CX-5 is, met de zomervakantie voor de deur, een uitstekende auto om mee te rijden naar je vakantiebestemming. De bagageruimte biedt met de achterbank rechtop ruimte aan zo’n 477 liter. Met een hendeltje in de bagageruimte is de, in delen neerklapbare achterbank, in drie delen volledig neer te klappen. Dan wordt de bagageruimte gigantisch, namelijk zo’n 1620 liter. Qua laadvermogen kan de CX-5 685 kilo meenemen. Bij het laden hoef je niet te rotzooien met hoedeplank. Deze zit vast met 2 bevestigingspunten vast aan de achterklep van de auto. Hoef je niet iedere keer dat ding op te rollen om zo makkelijk de CX-5 te kunnen laden. Uiteraard kan je deze oprolbare hoedeplank ook volledig verwijderen mocht dat nodig zijn. Over gewicht gesproken. De CX-5 weegt schoon aan de haak zo’n 1335 kilo. En mocht je op vakantie gaan met de CX-5 en de caravan mee willen nemen dan is het handig om te weten dat je geremd maximaal zo’n 1800 kilo achter de CX-5 kan hangen.
Dan is ook een beetje power wel handig. Nou dat zit bij Mazda wel goed. Dankzij hun SkyActive technologie. Die met een 14.0:1 de hoogste compressieverhouding heeft van alle benzinemotoren. Dat zorgt ervoor dat je vermogen kan combineren met goeie prestaties. De CX-5 die ik heb mee gekregen is voorzien van een 2 liter viercilinder benzinemotor. Hij levert het vermogen van 121kw/165pk bij 6000tpm. Het koppel is zo’n 210nm bij 4000tpm. De motor is in m’n testauto gekoppeld aan een handgeschakelde zes versnellingsbak. Een klein schattig pookje die in een redelijk bereikbaarheid zit op het middenconsole. Alle het vermogen en koppel gaat naar de voorwielen. De CX-5 is wel degelijk te leveren met vierwielaandrijving. Maar laat ik eerlijk zijn. De CX-5 is niet echt een auto waarmee je echt heel ruig offroad gaat rijden. De meeste mensen die deze auto zullen aanschaffen gaan nauwelijks of niet offroad. Zo ook een beetje zonde zijn dat zo’n strak ogende auto als deze CX-5 vies wordt.
Zoals al eerder gezegd is de benzinemotor die in de CX-5 ligt er ééntje die vermogen combineert met goeie prestaties. Onder goeie prestaties versta je niet alleen een gunstig brandstofverbruik maar ook een vlotte acceleratie. De CX-5 2.0 SkyActive-G heeft 10,4 seconden nodig om vanuit de stilstand de 100km/h te bereiken. De CX-5 heeft met deze benzinemotor een topsnelheid van 201km/h. Het gemiddelde brandstofverbruik ligt dan op zo’n 6,4 liter per 100 kilometer (1:15,6). En daarmee wijkt de CX-5 nauwelijks af van wat de auto in de praktijk verbruikt. Dan ligt het verbruik op 6,9 liter per 100 kilometer (1:14,5). Netjes gedaan Mazda! Op de snelweg en/of provinciale weg zou het verbruik zo’n 5,6 liter per 100 kilometer (1:17,9). Met een CO2-uitstoot van 149 gram per kilometer is de CX-5 2.0 SkyActive-G goed voor een energielabel D.
Over de uitrusting van de CX-5 heb ik ook weinig aan te merken. Met de Skylease GT-uitvoering is de zakelijke rijder zeker bedient. Maar ik kan mij er ook in vinden. Met een prijskaartje van €35.990 kan je het volgende verwachten. Qua veiligheid heb je o.a: Dodehoeksignalering, Stabiliteitscontrole, Tractiecontrole, Hill Launch Assist, Smart City Brake Support en Parkeersensoren. Veders is de CX-5 Skylease GT voorzien van licht & regensensor, LED-koplampen met bochtenverlichting, LED-dagrijverlichting, mistlampen voor, Advance Foward Lighting System, 17-inch lichtmetalen velgen, automatische airconditioning met twee zones (links/rechts), geïntegreerd navigatiesysteem, digitale radio, cruise control, lederen bekleding, stoelverwarming, automatische verstelling bestuurdersstoel, privacy glass en inklapbare buitenspiegels. De Mazda CX-5 is er al vanaf €30.990. Ter vergelijking de Peugeot 3008 die ik eerder getest heb is er voor €35.760. Je kan dus zeggen dat Mazda de CX-5 lekker scherp geprijsd heeft. Combineer dat met de goeie rijeigenschappen en dan heb je een mooi recept voor een goeie auto. O,ja en de betrouwbaarheid waar Mazda om bekend staat. Dat mag je niet vergeten. Zo vaar je, je eigen koers met de Mazda CX-5.
Met dank aan Hartgerink en Klomp B.V. Mazda-dealer te Hoofddorp voor de ter beschikking stelling van de testauto.