Review Opel Grandland X 1.2 Turbo Online Edition

   Tour der Cross-Overs dl.4: de nieuwe Opel Grandland X.

Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker & Opel. M.M.V: Van Kouwen Aalsmeer Opel-dealer te Aalsmeer, Rijvaardigheids-Centrum Lelystad, Prodrive Training, Autoweek en Opel Nederland.

We hadden al een keer kennis gemaakt met de Opel Crossland X. Maar nu de Grandland X op de Nederlandse markt is gekomen was het wederom tijd voor een nadere kennismaking. Allereerst via een testdrive-event. Eerder had het autoblad Autoweek in samenwerking met Prodrive Training B.V. en een importeur van een willekeurig automerk al eens eerder zo iets georganiseerd in Rosmalen en Lelystad. Laatste keer dat ik daar bij was met het merk Infiniti. Dit keer was het in samenwerking met Opel. En heel toevallig vond zo’n testdrive-event plaats rond de tijd dat de Grandland X in de Nederlandse showrooms zou verschijnen. Dus gaf ik mij opnieuw op voor dit evenement en nadat ik de uitnodiging ontving reisde ik af naar het Rijvaardigheids-Centrum in Lelystad om voor het eerst achter het stuur te klimmen van de Grandland X. Maar naast de Grandland X had Opel Nederland ook de Mokka X en de Crossland X klaar staan voor deze Opel-Xperience. Het moest een kennismaking zijn met de X-modellen van Opel. Immers SUV’s en Cross-overs verkopen als zoete broodjes en dat had Opel ook wel door. Vandaar dat de importeur van Opel in Nederland een enorme blik aan auto’s van de Mokka X, de Crossland X en de Grandland X had open getrokken voor deze gelegenheid.

Onder begeleiding van mensen van Prodrive Training B.V. kon men zowel op de openbare weg als op de slipbaan kennismaken met de X-modellen Opel. Er kon in auto’s worden gereden met een handbak. Maar er waren ook auto’s beschikbaar met een automatische versnellingsbak. Er werd ook continu van auto’s gewisseld waardoor ieder model wel geprobeerd kon worden. Maar mij ging het voornamelijk om de Grandland X. Met als bonus dat ik ook even achter het stuur van de Mokka X en de Crossland X mocht plaats nemen. Die laatst genoemde had ik al eens aan de tand mogen voelen. Met dank aan Opel-dealer Van Kouwen in Amsterdam Zuid-Oost. Met de vele oefeningen die men kon doen op het terrein van het Rijvaardigheids-Centrum was het mogelijk om de vele elektronische hulpmiddelen te testen. Bijvoorbeeld heuvel op met glad wegdek. Gas geven hoor ik de instructeur van Prodrive tegen mij zeggen. En laat de auto het werk doen werd er vervolgens gezegd. En uiteindelijk kwam ik de heuvel op met de Grandland X. Maar ook een bocht maken op gladde ondergrond was niet bepaald gemakkelijk. Bij lage snelheid ging het nog wel. Dat was bij plusminus zo’n 30km/h. Later nam ik die bocht ook met 60km/h op de klok. Toen dreigde de auto wel uit te breken, maar de elektronische hulpmiddelen op de Grandland X hielden hem in het goeie spoor. Een andere leuke oefening was een oefening waarbij de auto bewust in een slip gegooid werd.

Kunst was natuurlijk om van punt A naar punt B te rijden zonder ervoor te zorgen dat de auto achterstevoren kwam te staan. Het lukte me een paar keer niet, maar een andere keer dan weer wel. Maar dat kwam omdat ik in diverse auto’s de zelfde oefening deed. Daarbij reed ik de ene keer in een auto met een handbak en de andere keer reed ik in een auto met automaat. Kortom, het was een leuke ervaring op de slipbaan te rijden met de X-modellen van Opel. Van te voren werd er ook keurig vertelt door een vertegenwoordiger van Opel Nederland wat het rijden met de X-modellen in hield. Daarna werd door een instructeur van Prodrive Training B.V. haarfijn uitgelegd hoe, die paar uur dat wij bezig waren, er uit zouden zien en wat we gingen doen. Deelnemers werden opgevangen met een kop koffie of thee met een koekje of een stukje gebak. Na afloop waren er ook diverse broodjes klaar gemaakt en kon je een glaasje fris drinken. En toen was het afgelopen met de Opel-Xperience in Lelystad. Het was een leuke en leerzame dag. Ik heb er zeker wat van opgestoken.

Maar ik wou nog wat beter kennismaken met de Opel Grandland X. Dus zocht ik contact met Opel-dealer Van Kouwen. En ja, ik mocht langs komen voor een testrit. Daarvoor moest ik dit keer afreizen naar de vestiging in Aalsmeer waar een demo-model klaar stond werd mij verteld door Van Kouwen. Daar stond een Opel Grandland X 1.2 Turbo Online Edition voor me klaar. Een auto van 4 meter 47 lang en 1 meter 85 breed. De wielbasis van de Grandland X meet een lengte van 2 meter 67. Schoon aan de haak weegt de Grandland X zo’n 1250 kilo. En dan mag je er geremd nog zo’n 1350 kilo achter hangen. Het is dan goed dat er een turbomotor in het voor onder ligt van de Grandland X. In dit geval een 1,2 liter 3-cilinder turbo benzinemotor. Deze levert het vermogen van 96kw/130pk bij 5500tpm en een koppel van 230nm bij 1750tpm. In de testauto die ik tot m’n beschikking had was deze motor gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Maar de Grandland X is des gewenst ook te leveren met een 6-traps automatische versnellingsbak. Maar ik had de handbak tot m’n beschikking. En wilde die auto nog een beetje voorruit. Nou, ja zeker! Tijdens het rijden is niet te merken dat je met een vrij grote auto met een kleine driepitter op stap bent. De Grandland X 1.2 Turbo accelereert in 11,1 seconden vanuit de stilstand naar de 100km/h. Met deze SUV/Cross-Over is een topsnelheid te bereiken van 188km/h. En dat is snel genoeg. Stoplicht-sprintjes zou je niet zo gauw winnen met deze auto. Afhankelijk van tegen welke auto je het op neemt. Veders doet de Grandland X het prima op de weg. Hij kan prima mee komen in het verkeer. En hij gaat ook goed de bocht door. Van overhellen is er tijdens m’n testrit geen sprake geweest. Zelfs niet eens de neiging daar toe. Prima en lekker rijdende auto dus.

En een auto die ook best gunstig met de brandstof om gaat. Gemiddeld verbruikt de Grandland X met de 1.2 turbomotor zo’n 5,1 liter per 100 kilometer. Op de buitenwegen ligt het verbruik gemiddeld op 4,5 liter per 100 kilometer. Op de wegen binnen de grote stad heeft de Grandland X zo’n 6 liter per 100 kilometer gemiddeld nodig. Gunstig dus al zou het voor menig bestuurder in de praktijk anders uit kunnen vallen. En met een CO2-uitstoot van 117 gram per kilometer is deze Grandland X goed voor een groen energielabel B.

Met de Grandland X heeft men de keus uit vier verschillende uitvoeringen. Waarvan 1 er zeer aantrekkelijk is voor zakelijke rijders. Dat is de Business Executive-uitvoering. Veders heb je de keus uit de Online Edition-uitvoering, de Innovation-uitvoering en de Ultimate-uitvoering. M’n testauto was voorzien van de Online Edition-uitvoering. En deze is al redelijk goed uitgerust. Er zit meer dan genoeg op en aan de Grandland X in het geval van de Online-Edition. Je beschikt over o.a: 3-spaaks lederen stuurwiel met stuurwielbediening, Airconditioning, Elektrisch bedienbare ramen voor en achter, Geluidswerende voorruit, In hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel, In hoogte verstelbare bestuurdersstoel, Verstelbare middenarmsteun voor, Elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels in carrosseriekleur, Getinte zijruiten en achterruit, Halogeen koplampen met LED dagrijverlichting, LED achterlichten, 12 Volt-aansluitingen tweede zitrij en bagageruimte, Airbag bestuurder en passagier, zijairbags voor, gordijnairbags voor en achter, Automatisch dimmende binnenspiegel, Bandenspanningscontrolesysteem, Boordcomputer met 3,5" kleuren-infodisplay, Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, Cruise control met snelheidsbegrenzer,  Elektronisch Stabiliteits Programma (ESP®) met Hill Start Assist (HSA), Elektronische handrem, ISOFIX-bevestigingspunten op de buitenste zitplaatsen achter, Lane Departure Warning, Licht- en regensensor, Parkeersensoren achter, Uitschakelbare passagiersairbag, Verkeersbordherkenning, Waarschuwingssignaal veiligheidsgordels voor & achter, Radio R 4.0 IntelliLink, incl. 7" Kleuren touchscreen, 6 luidsprekers, IntelliLink audiostreaming en bluetooth telefoonverbinding, Stuurwielbediening, USB, Apple CarPlay ondersteuning en digitale radio DAB+, OnStar: Uw persoonlijke online & service-assistent* Automatic Crash Response, 24-uurs Noodoproep, Pechhulp, Wi-Fi Hotspot (4G), Hulp bij gestolen voertuig, Voertuigdiagnose, OnStar geïntegreerd in myOpel app, 17" Lichtmetalen velgen, 5-dubbelspaaks (RSB) en een bandenreparatieset.

En of dat nog niet genoeg is kan je de Grandland X nog lekker veder aankleden met diverse optie’s. Een blik in de optielijst laat mij zien dat vele mogelijkheden zijn. Zo is er het Edition+ pakket. Voor zo’n €799,- extra beschik je over: Donker getinte ramen achter, Electronic Climate Control, Dual zone, In ongelijke delen (40/60) neerklapbare achterbank, FlexFold, Middenarmsteun achter en verstelbare laadvloer bagageruimte. Veders heb je voor €499,- extra de Opel Eye Assistentiesystemen met Active Lane Keep Assist, Forward Collision Alert met Voetgangersherkenning, All-speed Emergency Braking en vermoeidheidswaarschuwing. Toch wel handig om te hebben. Een glazen panorama-dak met elektrisch bedienbare zonwering kost €699,- extra. Een afneembare trekhaak kent een prijskaartje van €799,-. Metallic lak kost ook €799,- extra. Maar wil je trend lak dan kost het €999,- extra. En dan zijn er nog veel meer mogelijkheden om de Grandland X naar je persoonlijke smaak aan te kleden. De Opel Grandland X 1.2 Turbo Online Edition staat in de prijzenlijst voor zo’n €30.799,-. Dat is voor de versie met de handbak. De versie met automaat kost €32.799,-. Dieselen met de Opel Grandland X kan vanaf €34.749,-.

M.M.V: Rijvaardigheids-Centrum Lelystad, Prodrive Training, Autoweek en Opel Nederland. En dank aan Van Kouwen Aalsmeer Opel-dealer te Aalsmeer voor de ter beschikking stelling van de testauto.

Deel deze pagina