Gemaakt door een gepassioneerde autoliefhebber
Fullback: Het Italiaanse werkpaard
Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker. M.M.V: Frank Vaneman Automotive Fiat Professional-dealer te Amsterdam Zuid-Oost.
Ook in de bedrijfswagenbranche lijkt er een trend gaande in Nederland. Een trend die uiteraard is overgewaaid van de VS. In Amerika worden namelijk de pick-up trucks als zoete broodjes verkocht. In Nederland gaat dat misschien ook weleens een keer gebeuren. Er zijn namelijk steeds meer automerken die er één opnemen in hun leveringsprogramma. Zo kennen we van Toyota de Hi-Lux al jaren. Nissan heeft al jaren de Navara in hun leveringsprogramma zitten. En Mitsubishi heeft de L200. Van Ford kennen we de Ranger. Volkswagen levert de Amarok. Die mocht ik een keer uitproberen toen men bij Lexpoint B.V. de 2e generatie van die auto had staan. En zelfs Mercedes-Benz komt in het najaar van 2017 met een pick-up truck, genaamd de X-klasse. Fiat Professional, de bedrijfswagen-tak van het merk Fiat, kon dus niet achterblijven en kwam dus ook met een pick-up truck op de markt. Deze auto luistert naar de naam Fullback. In juni 2016 kwam deze auto op de markt. De Fullback is het resultaat van een samenwerking tussen Fiat en Mitsubishi. Niet zo gek dus dat de Fullback praktisch identiek is aan de 5e generatie Mitsubishi L200. Tijd dus om deze Fullback aan de tand te voelen. Voor de 3e keer in het bestaan van RFG Autoblog melde ik me bij Frank Vaneman Automotive en voor de 2e keer bij hun vestiging in Amsterdam Zuid-Oost om de Fullback op te halen.
En ik moet eerlijk zeggen dat de Fullback een uit de kluit gewassen auto is. Een beste grote auto. Met een hoge instap. Dat is wel even wat anders dan de vele personenauto’s die de laatste tijd getest heb. Ik dacht hier voor de afwisseling weer eens een bedrijfsauto. De hoge instap is mede dankzij het feit dat de Fiat Fullback hoog op z’n wielen staat. De Fiat Fullback heeft namelijk een bodemvrijheid van 205 mm. De pick-up truck meet een lengte van 5 meter 27 met een wielbasis van 3 meter lengte. De Fullback is 1 meter 78 hoog en 1 meter 81 breed. De Fiat Fullback is ook een aardige zware jongen. Schoon aan de haak weegt deze bedrijfsauto 1825 kilo. In dat geval is het maar goed dat er een sterke dieselmotor huist in deze auto. Er zijn 2 diesels leverbaar in de Fullback en van die twee rij ik de sterkste. Het betreft een 2,4 liter 4-cilinder dieselmotor die een vermogen heeft van 133kw/180pk bij 3500tpm en een koppel van 430nm bij 2500tpm. Door middel van een draaiknop op de middenconsole kan je kiezen tussen tweewiel-aandrijving of vierwiel-aandrijving. Je kan er zelfs mee switchen tussen hoge en lage gearing. Wat handig is voor het geval je echt offroad gaat rijden met de Fullback. Geen obstakel is te groot dan voor deze auto.
Ondanks het feit dat de Fullback best een zware auto is weet de 2,4 liter 4-cilinder dieselmotor wel raad met al dat gewicht. Dat is wel te merken aan hoe vlot de Fullback van z’n plek komt. Topsnelheid van de pick-up truck ligt op 179km/h. Het brandstofverbruik vind ik ook nog wel mee vallen. Een gemiddelde score van 6,9 liter per 100 kilometer (1:14,5) is lang niet slecht voor dit italiaanse werkpaard. Met een C02-uitstoot van 180 gram per kilometer krijgt de Fullback een energielabel G. Geen groen, maar een rood energielabel. Dat doet in ieder geval geen afbreuk aan het rij-plezier met deze auto. De auto komt redelijk vlot van z’n plek. Maar een stoplichtsprintje is echter niet aan te raden. Als je een auto hebt die vrij of redelijk licht schakelt dan moet je even wennen aan het feit dat het schakelen in de Fullback enigszins wat zwaarder is. Maar veders gaat het schakelen uitstekend. De handgeschakelde versnellingsbak in de Fullback kent 6 verzetten. En dat is ook op de snelweg prima te doen. Dat geldt ook in iedere andere situatie. Nee, wat het rijden betreft vermaak ik me wel in de Fullback. In het Amsterdamse Bos kan ik ook op de lokale wegen prima uit de voeten met deze grote pick-up truck. Die overigens gewoon met rijbewijs B te besturen is. De laadbak biedt een zee aan ruimte. In de auto die ik mee kreeg meet de laadbak een lengte van 1 meter 85. Er kan dan tot zo’n 1025 kilo achterin de Fullback geladen worden. De Fullback is ook een aardig trekpaard. Er kan namelijk een aardige aanhanger achter de auto. Geremd mag de Fiat Fullback tot zo’n 3000 kilo trekken.
De Fiat Fullback kent in principe 2 uitvoeringen. Namelijk de SX en de LX. Die laatst genoemde kan ook geleverd worden in combinatie met een automatische versnellingsbak. Maar goed, de Fullback SX is standaard voorzien van o.a: inschakelbare 4WD met selectieknop en 3 instelbare rijeigenschappen, airconditioning, 16-inch lichtmetalen velgen, cruise control en snelheidsbegrenzer, mistlampen vóór, bumpers in carrosseriekleur, keyless-entry met 2 zenders, elektrische bedienbare ramen, radio-CD/MP3/DAB+ speler met 4 speakers, bluetooth en USB aansluiting, handsfree telefonie systeem geïntegreerd, stuurwielbediening en lederen stuurwiel en pookknop. De Fullback kent dan een prijskaartje van €24.990,-. De Fullback SX is overigens alleen te bestellen in combinatie met de 150pk sterke dieselmotor. De Fullback LX en LX Automaat zijn wel leverbaar met de 180pk sterke dieselmotor. Ten opzichte van de SX-uitvoering heeft de LX-uitvoering onder meer: automatische airconditioning, two-tone 16-inch lichtmetalen velgen (aluminium/zwart), sidebar met opstap, achteruitrijcamera, mistlampen afgewerkt met chrome sierlijst, elektrische bedienbare buitenspiegels, spatbordverbreders in carrosseriekleur, achterbumper met opstap, chromen deurgrepen en spiegelkappen en een radio-CD/MP3/DAB+ speler met 6,1-inch touchscreen en 6 speakers. De LX Automaat voegt daar nog aan toe: lederen bekleding, two-tone 17-inch lichtmetalen velgen, schakelflippers achter het stuur, Lane Departure Warning systeem, elektrische inklapbare buitenspiegels en een radio-CD/MP3/DAB+ speler met navigatie, 7-inch touchscreen en 6 speakers.
De Fullback LX is er vanaf zo’n €26.990,-. En de Fullback LX Automaat staat in de prijzenlijst voor een bedrag van €31.990,-. De metallic lak is een optie die €390,- kost. Maar een blik in de lijst met accessoires leert dat je de Fiat Fullback naar eigen persoonlijke smaak kan kleden. Zo is er een hardtop te bestellen voorop de laadbak. Een versie met schuifzijruiten en dakrails kost €2.689,- extra. Een volledige gesloten versie kost €2.529,-. Je kan zelfs een dakkoffer bestellen bij de Fullback. Een dakkoffer van 360 liter kent een prijskaartje van €268,- en die van 490 liter kost zo’n €394,-. Een trekhaak is voor menig ondernemer natuurlijk ook handig. In de prijzenlijst staat er 1 voor €320,-. En zo kan ik nog wel even door gaan. Als je als ondernemer in de markt bent voor een auto zoals de Fiat Fullback informeer bij uw dichtstbijzijnde Fiat Professional-dealer. Je koopt in ieder geval een auto die zich kan meten met de concurrentie. De Fiat Fullback is met recht een Italiaans werkpaard.
Met dank aan Frank Vaneman Automotive Fiat Professional-dealer te Amsterdam Zuid-Oost voor de ter beschikking stelling van de testauto.