Beursverslag: I.A.A. 2017 Frankfurt

M’n hoogtepunten van de I.A.A. 2017 in Frankfurt dl.1.

 

Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker en Paul Lubbers Fotografie.

Het Congress Center Messe Frankfurt vormt iedere oneven jaar in september het toneel van de grootste autobeurs van Europa namelijk de I.A.A. De Internationale Automobil Ausstellung oftewel de internationale automobiel tentoonstelling. De Messe Frankfurt is het op twee na grootste beurs- en expositiecomplex ter wereld. Goed voor een vloeroppervlak van 578.000m2. Van 14 september t/m 24 september stond het beursgebouw dan ook bol van het laatste autonieuws. Ondanks het feit dat menig automerk de I.A.A. 2017 heeft gelaten voor wat het is. Automerken zoals Peugeot, DS, Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Nissan, Infiniti, Mitsubishi en Volvo schitterde door afwezigheid. Ondanks dat viel er genoeg te zien en was er genoeg nieuws te melden. En uiteraard pakken de Duitse automerken zoals Audi, Mercedes-Benz, BMW en Volkswagen in Frankfurt flink uit. Maar bij andere merken was er genoeg te zien. Genoeg reden dus om voor het eerst in het bestaan van RFG Autoblog naar de Duitse stad Frankfurt af te reizen om hier m’n hoogtepunten van de I.A.A. 2017 op een rijtje te zetten.

Concept-cars: een autobeurs zoals de I.A.A. kan natuurlijk niet plaats vinden zonder concept-cars. Hiermee laten de autofabrikanten hun visie op de toekomst zien. Vaak worden die auto’s ook gebruikt om bij het publiek te kijken hoe er gereageerd wordt. Vaak komt het voor dat bepaalde stijlkenmerken die bij de concept-cars te zien zijn terug komen in het design van het uiteindelijk productiemodel. Deze editie van de I.A.A. werd er door de automerken veel ingezet op elektrisch rijden. Maar ook op het autonoom rijden. Mercedes-Benz stond dan ook met een handje vol concept-cars op de I.A.A. Waaronder de EQA Concept. Een compacte elektrische aangedreven auto die qua formaat te vergelijken is met de A-klasse. Veders staat er ook de EQ Concept. Die meer weg heeft van een SUV/Cross-over. Op het gebied van ultieme luxe staat er ook de Mercedes-Maybach Vision Concept. Op sportief gebied hebben ze de Mercedes-AMG GT Concept staan. Een elegante vierdeurs coupé waar een 4 liter V8 in ligt die samen met een elektromotor een vermogen van 805pk genereert. Vanuit de stilstand zou deze auto binnen 3 seconden naar de 100 kunnen. Ook bij Audi mikt men ook op elektrisch en autonoom rijden. Bij Audi stonden de Aicon en de Elaine concept. Ook BMW had een handje vol concept-cars mee genomen naar Frankfurt. Eén van die concept’s waar mijn aandacht naar uit ging was de Z4 Concept. Een mooi strak gelijnde roadster die best wel eens in productie zou kunnen gaan als de opvolger van de BMW Z4 zoals we hem al jaren kennen. Bij Volkswagen trof ik de I.D. Crozz II aan. Een concept van een elektrisch aangedreven cross-over. Vermogen van 306pk komt eruit de elektromotor en daarmee kan een actieradius gehaald worden van 500 kilometer volgens de NEDC-cyclus. Daarnaast stond de I.D. Buzz te pronken. Een elektrisch aangedreven busje die me sterk doet denken aan de 1e generatie Volkswagen Transporter (T1). Ook wel een hippie bus genoemd.

Hyper-cars, super-cars & sportwagens: Een andere categorie zijn de sportwagens. Natuurlijk zijn het auto’s die we ook niet altijd en zeker niet iedere dag zien. Logisch dat ze veel bekijks trekken. Bij Mercedes-Benz is dringen geblazen voor een blik op hun visie van een hyper-car. De Mercedes-AMG Project-One. Een auto die moet concurreren met bijvoorbeeld de Bugatti Chiron. In tegenstelling tot die auto ligt er in de Mercedes-AMG Project-One een 1,6 liter V6 turbo hybridemotor uit de formule 1-auto van het formule 1-team van Mercedes-AMG. De motor zou dankzij 4 elektromotoren een vermogen van 1.000pk hebben. Hiermee kan de auto een topsnelheid behalen 350km/h. In net geen 6 seconden zou de Mercedes-AMG Project-One vanuit de stilstand naar de 200km/h kunnen. Mercedes-Benz bouwt er 275 van deze auto. De Mercedes-AMG Project-One kent een prijskaartje van 2,3 miljoen euro. De top van de hyper-cars is natuurlijk de Bugatti Chiron. Deze auto heeft een 16-cilinder motor met 4 turbo’s. Het vermogen is dan 1.500pk. In 2,2 seconden gaat de Chiron van de 0 naar de 100km/h. Onlangs heeft deze auto een nieuw wereldrecord gevestigd. In 41,96 seconden wist de Chiron vanuit de stilstand naar de 400km/h te gaan en meteen terug te gaan naar een volledige stilstand. Er was een afstand van 3,11 kilometer nodig voor deze sprint-en-remsessie. Maar ook bij deze auto was het even geduld hebben om er een paar mooie foto’s van te maken. Van de Bugatti Chiron worden er 500 auto’s gebouwd met een prijskaartje van 2,4 miljoen euro zeker geen koopje. Bij Porsche kon ik de 911 GT2 RS aanschouwen. Ook een leuke auto om te zien. Een vermogen van 700pk zorgt voor een topsnelheid van 340km/h en een sprint van de 0 naar de 100km/h in 2,8 seconden. Daarnaast was er bij Porsche ook de 911 GT3 met Touring Package te zien. In feite een 911 GT3 RS maar dan zonder de enorme achtervleugel. De 6-cilinder boxermotor heeft een vermogen van 500pk en is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Bij Ferrari vergaapte ik me aan de nieuwe Ferrari Portofino. Deze auto wordt gezien als de opvolger van de Ferrari California T. De Ferrari Portofino heeft een V8-motor onder de kap liggen die 600pk aan vermogen levert. In 3,2 seconden gaat deze Coupé-Cabriolet van de 0 naar de 100km/h en hij heeft een topsnelheid van boven de 320km/h.

PK-kanonnen & hot hatches: Er stond veel nieuw pk-geweld op de I.A.A. 2017 in Frankfurt. Van klein tot groot. Voor ieder wat wils. Op het gebied van compacte hot-hatches stond er bij Ford de nieuwe Fiesta ST te pronken. Deze auto moet concurreren met auto’s zoals de Renault Clio RS en de Volkswagen GTi. Nou, dat gaat wel lukken. Aan de motor kan het niet liggen. De Fiesta ST is voorzien van een 1,5 liter Ecoboost-motor met een vermogen van 200pk en een koppel van 290nm. Deze 3-cilinder is bovendien voorzien van cilinderuitschakeling. Een sprint van de 0 naar de 100km/h is met deze Fiesta ST in 6,7 seconden gedaan. Een ander klein pk-kanonnetje stond bij Suzuki. Daar maakte de Suzuki Swift Sport z’n debuut voor het grote publiek. Met 970 kilo is deze Swift Sport 80 kilo lichter dan z’n voorganger. Combineer dat met de 1,4 liter Boosterjet benzinemotor die in het vooronder ligt en de 140pk aan vermogen die de motor geeft en het ultieme rijplezier is gegarandeerd. Naast dat er in het B-segment een soort van pk-wedloop aan de gang is. Dat geldt ook voor het C-segment. Een wereldprimeur bij Renault was de Mégane RS. De 1,8 liter 4-cilinder turbomotor die in deze auto ligt levert het vermogen van 280pk. De Trophy-uitvoering van de Mégane RS schopt het zelfs tot 300pk. Een directe concurrent stond bij Hyundai te pronken. De i30N is de hot-hatch van Hyundai voorzien van een 2.0 T-GDI benzinemotor met een vermogen van 250pk en een koppel van 353nm. Als je de i30N bestelt met een performance pack dan gaat het vermogen naar 275pk en het koppel naar 378nm. Binnen de 6,5 seconden zit je sowieso van de 0 naar de 100km/h.

Bij Opel kon ik me lekker maken met de Insignia GSi. Na jaren de aanduiding OPC te hebben gebruikt is de aanduiding GSi weer terug. De Opel Insignia GSi is voorzien van een 2 liter 4-cilinder met een vermogen van 260pk en een koppel 400nm. De Insignia GSi is voorzien van vierwielaandrijving. Een auto die ook aardig wat publiek trok is de nieuwe Audi RS4 Avant. Een power stationcar die is voorzien van een 2,9 liter V6 bi-turbo die we al kennen uit de Audi RS5. Deze levert een vermogen van 450pk en een koppel van 600nm. De RS4 Avant is voorzien van Quattro vierwielaandrijving. In 4,1 seconden gaat de RS4 Avant van de 0 naar de 100km/h. Met een begrensde topsnelheid 250km/h. Schakelen in de RS4 Avant gaat met een 8-traps automatische versnellingsbak. Begin 2018 komt de RS4 Avant naar Nederland. Een ander pk-kanon is natuurlijk de BMW M5. De ultieme powersedan als je het mij vraagt. Ooit werd de BMW M5 voorzien van een 5 liter V10 die een vermogen van 373kw/507pk bij 7750tpm leverde. Daar kwam in 2012 verandering in. In dat jaar kwam BMW met een M5 die was voorzien van een 4,4 liter V8-motor met 2 turbo’s. Het vermogen steeg naar 412kw/560pk bij 6000tpm. De nieuwe BMW M5 heeft nog steeds een 4,4 liter V8-motor met 2 turbo’s. Alleen levert deze motor in de nieuwe M5 een vermogen van 602pk en een koppel van 750nm. Een klap meer dan z’n voorganger. De V8 in deze M5 is gekoppeld aan een 8-traps automatische versnellingsbak. De nieuwe M5 beschikt over vierwielaandrijving, maar met het xDrive-systeem is het ook mogelijk om met twee-wielaandrijving te rijden. Met andere woorden, het is dus gewoon mogelijk met de nieuwe M5 om met achterwiel aandrijving te rijden. Zoals het bij een BMW hoort.   

Voor meer van m’n hoogtepunten van de I.A.A. 2017 lees het 2e deel van m’n beursverslag.        

Deel deze pagina