Gemaakt door een gepassioneerde autoliefhebber
Hippe SUV/Coupé op z’n Japans.
Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker. M.M.V: Toyota-dealer Louwman Hoofddorp.
SUV’s oftewel Sports Utility Vehicle’s is een trend die uit Amerika is over gewaaid. Als automerk tel je niet mee als je op z’n minst 1 SUV model in je leveringsprogramma hebt. Nou zijn die auto’s ook hier in Nederland een groot succes. Mede dankzij merken zoals Kia en Hyundai. Maar nou is er een nieuwe trend gaande. En daar wil Toyota een graantje van mee pikken. Vandaar de komst van de Toyota C-HR. En met de C-HR gaat Toyota mee in de nieuwste trend. Namelijk die van crossovers. En met name natuurlijk die van de Coupé-versie’s onder deze auto’s. Wat ze bij merken zoals Mercedes-Benz en BMW kunnen moeten wij ook kunnen moeten ze bij Toyota gedacht hebben. De letters C-HR staan voor Coupé High Rider. En een auto met een hoge zit is het zeker. Dat vindt ik wel lekker. Je hebt zo het overzicht op het verkeer voor je. Dus de naam is wel passend bij deze Toyota. En voor iemand als mezelf een mooie auto voor alledaags gebruik.
Met deze testauto heb ik de beschikking over de hybride versie van de C-HR. Deze is voorzien van een 1,8 liter viercilinder benzinemotor met een vermogen van 95pk. Dan heb je ook nog een elektromotor met een vermogen van 72pk. Er is dus genoeg vermogen voor handen. Maar mocht dit nog te veel zijn. Er is naast de hybride versie ook nog een C-HR leverbaar met een 1,2 liter turbo viercilinder benzinemotor met een vermogen van 116pk. Maar ik rij dus in de C-HR Hybrid. En het is niet de eerste keer dat ik in een hybride-auto van Toyota rij. Een paar jaar geleden mocht ik ooit eens achter het stuur kruipen van de auto van m’n zwager. Die reed destijds een Toyota Prius Wagon Hybrid. Wat een hele andere slag auto is dan de C-HR. Neemt niet weg dat ik toen een goeie eerste indruk kreeg van de hybride-aandrijflijn van Toyota. Met de Toyota C-HR Hybrid is dit dus m’n tweede keer in een auto met een hybride-aandrijflijn.
Zoals ik al zei is er genoeg vermogen voor handen. Bij de Toyota-dealer Louwman in Hoofddorp haal ik dus de testauto op. Na te zijn ingestapt rij ik rustig weg. En hij is behoorlijk stil. Dat komt omdat ik het eerste stukje puur en alleen elektrisch rij. Nadat ik het terrein van de Toyota-dealer Louwman in Hoofddorp verlaten heb en ik de weg op draai begint de benzinemotor ook te werken. Na verloop van tijd schakelt het systeem van de auto ook de benzinemotor erbij in. Dit gebeurd wanneer je vlotter gaat acceleren of harder gaat rijden. En wanneer de elektromotor niet voldoende energie levert om het werk alleen te doen. Dan komt de benzinemotor ook helpen. Zelfs wanneer de benzinemotor aan het werk is blijft het binnenin de C-HR Hybrid redelijk stil. Ligt dat aan het feit dat de benzinemotor zo stil is? Of dat de Toyota C-HR zo goed geïsoleerd is. Het zal wel een combinatie van beide zijn. Een auto die gewoon redelijk goed geïsoleerd is en een aandrijflijn die gewoon in alle stilte z’n werk doet. Het mooie is dat de elektromotor wordt opgeladen op een paar manieren. Tijdens het rijden wanneer de benzinemotor aan het werk is. Maar ook wanneer er bijvoorbeeld geremd wordt. De energie die dan vrij komt wordt ook gebruikt om de elektromotor op te laden.
Behalve dan dat de C-HR Hybrid lekker stil is verplaatst hij zich ook lekker vlot door het verkeer. Vanuit de stilstand zit je in 11,0 seconden op de 100km/h. Uiteindelijk kan de C-HR Hybrid een topsnelheid behalen van 170km/h. Netjes voor een auto die 1355 kilo weegt. De CVT-automaat waarmee de C-HR Hybrid is uitgerust doet ook prima z’n werk. Alles verloopt lekker soepel en comfortabel. De aandrijving zit trouwens op de voorwielen. De C-HR Hybrid is niet leverbaar in combinatie met vierwiel-aandrijving. Dat is alleen mogelijk bij de C-HR 1.2T. Eerlijk gezegd zal deze auto eigenlijk niet eens het onverhard zien. De meeste mensen die deze auto rijden, rijden alleen op verharde wegen.
Dus test ik de C-HR Hybrid dan ook niet op z’n terrein-kwaliteiten. Mede dankzij de hybride-aandrijflijn springt de C-HR ook gunstig met de brandstof om. Gemiddeld verbruikt de C-HR Hybrid zo’n 3,8 liter per 100 kilometer (1:26,3). Keurig, ik kan niks anders zeggen. De C02-uitstoot is met 86 gram per kilometer ook op een goed niveau. Net goed genoeg voor 22% bijtelling. Mocht je de C-HR Hybrid zakelijk rijden. Betekend niet dat de C-HR Hybrid voor de particuliere autorijder niet interessant zou zijn. Voor wie een hippe cross-over of een gewoon een Coupé/SUV zoekt dan ben je bij Toyota aan het goede adres.
Wat betaalt je er dan voor en wat krijg je ervoor terug. Er zijn vijf uitvoeringen leverbaar op de C-HR Hybrid. Namelijk: Dynamic, Executive, Premium, Bi-Tone & Bi-Tone Plus. De C-HR is al leverbaar vanaf €24.495. De prijzen van de C-HR Hybrid beginnen bij €29.495. Ik reed in een Toyota C-HR Hybrid in Executive-uitvoering. Die staat te koop voor €31.995. Dan beschik je onder ander over: ABS, remkrachtverdeling, remassistent, stabiliteitsregeling, tractiecontrole, 2 frontairbags, sideairbags voor, hoofd/gordijnairbags voor & achter, knieairbag bestuurder, hill assist, lane assist, bandenspanningsensor, precrash systeem, grootlicht assistent, verkeersbordenherkenning, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, keyless start/stop, startknop, elektrische bedienbare ramen voor & achter, stuurbekrachtiging, cruise control (dynamisch), airco (automatisch), links/rechts gescheiden temperatuurregeling, parkeersensoren voor & achter, achteruitrijcamera, inparkeerautomaat, start/stopsysteem, verstelbare bestuurdersstoel, verwarmbare zitplaatsen, sportstoelen, met leer bekleed stuur, verstelbaar stuur, leren bekleding, hoofdsteunen achter, in delen neerklapbare achterbank, boardcomputer, audioinstallatie met stuurwielbediening, digitale radio (DAB), AUX/USB-aansluiting, navigatiesysteem met kleurenscherm, bluetooth, regensensor, lichtmetalen velgen, privacy glas achter, elektrische bedienbare & verwarmbare buitenspiegels, mistlampen voor, automatische inschakelende verlichting en dagrijverlichting. Dat is al een aardige waslijst aan optie’s voor een kleine €32.000. En dan ben ik vast nog wel wat vergeten op te noemen.
Conclusie: met deze C-HR Hybrid heeft Toyota een geduchte concurrent in handen voor de gevestigde orde. De auto zit lekker. Hij rijdt lekker. En de hybride-aandrijflijn doet in alle stilte z’n werk. De benzinemotor en de elektromotor doen in combinatie met de CVT-automaat prima hun werk. Weinig op aan te merken. Ook is de uitrusting van de C-HR Hybrid Executive in goede verhouding met het prijskaartje. Als ik €32.000 te besteden had aan een auto zoals de Toyota C-HR Hybrid zou ik het wel weten. Want dan staat de C-HR Hybrid zeker op m’n lijstje.
Met dank aan Toyota-dealer Louwman Hoofddorp voor de ter beschikking stelling van de testauto.