Gemaakt door een gepassioneerde autoliefhebber
Ontworpen voor het leven: de nieuwe Renault Clio.
Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker & Renault. M.M.V: Autobedrijf Nieuwendijk B.V. Renault-dealer te Aalsmeer.
Als er in het B-segment een auto is waar ik al jaren een zwak voor heb dan is het wel de Renault Clio. Op het moment dat ik dit artikel schrijf gaat de Renault Clio al bijna 30 jaar mee, 29 jaar om precies te zijn. Het was namelijk het 1990 dat Renault de opvolger van de Renault 5. Meteen viel de Clio op door z’n vele comfort, rijke uitrusting en een luxe afwerking. Dat leverde in 1991 de titel Auto van het jaar op. Volkomen terecht als je het mij vraagt. Nou was ik in 1990 nog te jong om auto te rijden. Maar toen ik m’n autorijbewijs nog niet zo erg lang had maar wel een auto kon huren. Heb ik bij een paar aangelegenheden een keer een auto gehuurd. Dat was bij Budget autoverhuur. En wat kreeg ik die paar keer mee? Een Renault Clio. Prima auto was dat. Heel comfortabel zoals een Fransoos betaamt. De generatie zoals we hem de afgelopen jaren kennen was één van de eerste Renaults die werd ontworpen onder de leiding van Laurens van den Acker. Met deze nieuwe Clio maken we kennis met generatie nummer 5. Op wat kleine details na lijkt de nieuwe Clio nog erg sterk op z’n voorganger. Het nieuws ligt onderhuids. Nieuwe motoren die zuiniger en vooral stiller zouden moeten zijn. Daar zal ik door middel van deze testrit achter komen. Mij zal het benieuwen of die Clio de verwachting kan waar maken.
Nou valt me het op na een tijdje gereden te hebben dat de nieuwe Clio inderdaad wat stiller is. Het lijkt erop dat de nieuwe Clio beter geïsoleerd is. Naast dat uiterlijk iet wat is opgefrist is ook het interieur aangepakt. Een mooi stuur met de nodige knopjes voor de bediening van bijvoorbeeld de radio en de cruise control. De nieuwe Clio is gebouwd op CMF-B platform. Het zelfde platform waar ook de nieuwe Captur op is gebouwd. Het platform is ontwikkeld door de Alliantie van Renault, Nissan & Mitsubishi. CMF staat voor Common Module Family. Er zijn al de nodige auto’s van Renault en Nissan die al gebruik maken het CMF-platform. En er komt nog het nodige aan modellen van de Alliantie. Maar voor nu beperk ik me tot de nieuwe Clio. Motorisch gezien gaat de nieuwe Clio met z’n tijd mee. De nieuwste benzine en- dieselmotoren voldoen aan de nieuwste eisen die worden gesteld op het gebied van milieu. De motor waar m’n testauto van voorzien is een 1 liter 3-cilinder turbo benzinemotor. Eéntje die het vermogen levert van 100pk en een koppel van 160nm bij 2750tpm. Via een handgeschakelde versnellingsbak met 5 versnellingen gaat al dit vermogen en koppel naar de voorwielen. Het schakelen gaat lekker soepel en comfortabel. En met de schakelindicator wordt je als bestuurder erop gewezen wanneer het gunstigste moment is om door te schakelen naar de volgende versnelling. Naast de 1 liter 3-pitter is er ook een 4-cilinder benzinemotor leverbaar in de nieuwe Clio. Deze heeft een inhoud van 1,3 liter en met een turbo levert die een vermogen van 130pk. Veders is er dan ook nog een Blue-dCi dieselmotor leverbaar in de nieuwe Clio. Deze 1,5 liter 4-cilinder levert het vermogen van 85pk en een koppel van 220nm bij 1750tpm. Uiteindelijk komt Renault ook met een hybride-aandrijflijn voor de nieuwe Clio. Deze verschijnt medio 2020 in de nieuwe Clio.
Mij benieuwen hoe die rijdt, de hybride Clio. Tot die tijd moeten we het dus doen met de 2 benzinemotoren en 1 dieselmotor. Maar tijdens m’n testrit beschik over de 1 liter 3-cilinder met 100pk. Een prima motor voor de nieuwe Clio. Zoals al gezegd doet hij in redelijke stilte z’n werk. Tuurlijk als je veel gas geeft in één keer laat de 3-pitter wel degelijk weten dat hij er is. Veders hoor je hem nauwelijks. Bovendien presteert hij alsof je met een 1,6 liter 4-cilinder op pad bent. Oké, de nieuwe Clio weegt schoon aan de haak zo’n 1065 kilo (ledig gewicht). Je zou zeggen wat een zwaargewicht maar dat valt best wel mee. Aan het acceleratie vermogen ligt niet. Ja, de nieuwe Clio is in het geval m’n testauto niet de aangewezen auto om stoplicht sprintjes mee te winnen. Maar toch accelereert de Clio 1.0 TCe vanuit de stilstand in 11,8 seconden naar de 100km/h. De topsnelheid van deze Fransoos is 187 km/h. Daar houdt het op met de pret. Het verbruik is ook nog eens van een prima niveau. Volgens de gegevens van Renault verbruikt m’n testauto gemiddeld zo’n 4,3 liter per 100 kilometer (1:23,3). Buiten bebouwde kom op provinciale wegen en snelwegen ligt het zelfs op 3,6 liter per 100 kilometer (1:27,8). Het gemiddelde verbruik in de stad zou met 5,6 liter per 100 kilometer (1:17,9) een beetje tegen kunnen vallen. Maar daar kan ik wel mee leven. Met een CO2-uitstoot van 99 gram per kilometer scoort de Clio met deze benzinemotor een groen energielabel B. Niet slecht voor een auto die compact en toch ruim is.
De Clio meet een lengte van 4 meter 05. De wielbasis is zo’n 2 meter 58 lang. De Clio is 1 meter 79 breed en 1 meter 44 hoog. Geen probleem dus voor iemand die 1 meter 75 is zoals ik. Het is prima zitten voor mij in de Clio. Zowel voorin als achterin. En als je langer bent dan 1 meter 75 dan vraag ik me wel af of het achterin zitten wel zo prettig is. Achter de bestuurdersstoel was het prima te doen voor mij. Maar ja, die bestuurdersstoel stond dan ook op mijn lengte afgesteld. Het was even etteren maar naar enige tijd kreeg ik de achterklep open. Met de achterbank in normale stand herbergt de bagageruimte van de Clio zo’n 284 liter. De achterbank in delen neer te klappen om zo nog meer bagageruimte te hebben. Hoeveel je dan precies tot je beschikking weet ik niet. Die cijfers vermeld Renault ook nergens. Blijkbaar gaan ze er niet vanuit dat je de Ikea een keer met een bezoek vereert. Maar veders is prima vertoeven in de nieuwe Clio. Hij heeft genoeg aanboort om je reis zo comfortabel mogelijk te maken. De nieuwe Clio is leverbaar in 5 verschillende uitvoeringen. Te weten: Life, Zen, Intens, R.S. Line en Initiale Paris. Je kunt in de basis de Clio zo luxe maken als je wil. Vanaf zo’n €17.290 beschik al over zaken zoals: Active Emergency Brake System met voetgangers- en fietserdetectie, Lane Departure Warning met Lane Keep Assist, Safe Distance Warning, Traffic Sign Recognition, LED Pure Vision koplampen, LED dagrijverlichting, LED achterlichten, Airbags voor bestuurder (adaptief) en passagier vóór (uitschakelbare passagiersairbag), zijairbags vóór, gordijnairbags vóór & achter, elektronische stabiliteitscontrole (ESC) met tractiecontrole (ASR), bandenspanningscontrolesysteem, schakelindicator, cruise control met snelheidsbegrenzer, Hill-start Assist, airconditioning, elektrisch verstelbare buitenspiegels met geïntegreerd knipperlicht, lichtsensor, centrale portiervergrendeling, R-Plug & Radio met 2 speakers en stuurkolombediening, Bluetooth® handsfree telefoonbediening en audiostreaming (A2DP) en zo kan ik nog wel even doorgaan. Prima en rijke standaard uitrusting dus voor de Clio.
De Zen-uitvoering waarmee m’n testauto was uitgerust voegt daar nog aan toe o.a: elektrische verwarmbare buitenspiegels, Easy-Link multimediasysteem met 7-inch touchscreen, ondersteuning Apple-CarPlay en Android-Auto, R-Plug & Radio DAB+ met 4 speakers en stuurkolombediening, 16-inch stalen velgen, buitenspiegelkappen en portierhandgrepen in carrosseriekleur, bovenzijde grille in hoogglans zwart met chrome sierstrip, zijstootlijsten in zwart met chrome sierstrip, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, omlijsting versnellingspookknop in chroomkleur, bekleding stof ‘Zen’ antraciet, met leder bekleed stuurwiel, inleg stuurwiel met chromen accenten en decoratie ventilatieroosters in chroomkleur. Daar betaal je uiteindelijk zo’n €18.790 voor. En dan is er nog een uitgebreide accessoirelijst om de Clio naar persoonlijke smaak aan te kleden. M’n testauto was voorzien van het Pack RS-Line. Voor een meerprijs van slechts €995,- krijg o.a: 16-inch lichtmetalen velgen, RS-Line voorbumper met F1-blade, RS-Line achterbumper met diffuser, ovale uitlaat, LED koplampen met hoog vermogen en LED achterlichten met C-shape, grootlichtassistent, buitenspiegelkappen in carrosseriekleur, zijstootlijsten in Gun Metal Gris en badge RS-Line op flanken en achterklep. Zo doende kan je de nieuwe Clio naar je eigen smaak aankleden. Voor ieder is er wel een Clio te vinden. Oké, qua motoren is er niet veel keus. Maar qua uitvoeringen, optie’s en accessoires des te meer. Als ik nou op zoek was naar een leuke auto in het B-segment dan staat de nieuwe Clio van Renault zeker op m’n lijstje. Een goeie concurrent is het zeker in het B-segment.
Met dank aan Autobedrijf Nieuwendijk B.V. Renault-dealer te Aalsmeer voor de ter beschikking stelling van de testauto.