Gemaakt door een gepassioneerde autoliefhebber
Simply Clever: op stap met de nieuwe Skoda Fabia
Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker. M.M.V: A-Point Skoda de Skoda-dealer te Amsterdam-Zuidoost.
Het is September 2021 als de Skoda Fabia in z’n nieuwe gedaante op de Nederlandse markt verschijnt. De Fabia wordt al sinds 2000 geproduceerd door Skoda. Skoda van oorsprong een Tsjechische automerk is sinds een hele tijd al onderdeel van de Volkswagen-Groep. Het is dan ook niet zo raar dat de nieuwe Fabia op het zelfde MQB AO-platform staat zoals de Volkswagen Polo. Ook de Seat Ibiza en Audi A1 staan op het zelfde platform. Enzo werd het voor mij dus eens tijd om die nieuwe Fabia aan de tand te voelen. Jammerlijk genoeg werkte het weer niet echt mee. Op de dag van de testrit regende het regelmatig. Maar ja, een beetje regen heeft mij nooit echt tegen gehouden. Dus ging ik in een regenachtig Amsterdam op stap met een brandweerwagen-rode Skoda Fabia. En die kleur staat hem goed. De auto valt lekker op in die kleur. Velvet Red heet die kleur. Naast deze kleur is de nieuwe Fabia ook te leveren in ieder geval 8 andere kleuren. Maar deze is by far m’n absolute favoriete kleur. En het design van de auto spreekt mij zeer aan. De nieuwe Fabia oogt zeker niet als een saaie grijze muis. Alles behalve dat. Nee, hij ziet er zeer goed. Hij kan er zeker een tijdje tegen aan.
Maar vooral ook hoe zit hij en hoeveel ruimte biedt de Fabia mij. Nou ben ik zelf 1 meter 75 en heb vrij korte benen. Heel veel ruimte heb ik dus niet nodig. Zo kan ik achter het stuur een prima positie creëren. Daardoor is achter de bestuurdersstoel ook meer dan voldoende ruimte. Zeker voor iemand van mijn lengte heb je dan weinig te klagen over de beenruimte achterin de nieuwe Fabia. Daarnaast beschik persoonlijk over meer dan voldoende hoofdruimte achterin. Kortom, voor mij was het prima vertoeven in de nieuwe Fabia. De auto is dan ook in ruimte gegroeid. Zo meet m’n testauto een lengte van 4 meter 10. Daar waar de vorige Fabia zeker 10 centimeter korter was met een lengte van 3 meter 99. Ook is de wielbasis in lengte toe genomen. De wielbasis van de vorige model Fabia was zo’n 2 meter 47. De wielbasis van de nieuwe Fabia meet zo’n 2 meter 56. In hoogte lijkt de nieuwe Fabia niet gegroeid te zijn. Sterker nog, hij is een heel klein beetje gekrompen. De hoogte van m’n testauto meet zo’n 1 meter 45. Terwijl de vorige Fabia een hoogte meet van zo’n 1 meter 46. Scheelt een centimeter, maar daar was vrij weinig van te merken. Zoals ik al zei is het voor mij prima uit te houden in de Fabia.
Daarnaast vindt ik de nieuwe Fabia ook geen zwaar gewicht. Schoon aan de haak weegt de nieuwe Fabia zo’n 1042 kilo. En daarmee is hij niet veel zwaarder dan z’n concern-genoten zoals de Volkswagen Polo en de Seat Ibiza. Die respectievelijk zo’n 1072 kilo en zo’n 1045. Hij scheelt dus maar een paar kilo met de Ibiza en iets meer met de Polo. Alhoewel, daar merk ik niks van tijdens het rijden met de nieuwe Fabia. Onder de kap ligt een 1 liter 3-cilinder turbo benzinemotor. Deze levert het vermogen van 95pk en een koppel van 175 nm bij 1600tpm. Bij dus vrij lage toerentallen beschik je dus over het maximum koppel. Al dit vermogen en koppel gaan naar de voorwielen. M’n testauto was voorzien van een handgeschakelde 5-versnellingsbak. Maar de nieuwe Fabia is ook te leveren met een 7-traps automatische versnellingsbak. Deze automaat is alleen leverbaar in combinatie met de 1 liter 3-cilinder turbo benzinemotor die een vermogen heeft van 110pk. Oké, dus ik heb iets 15pk minder vermogen in m’n testauto liggen. Maar daar is weinig van te merken tijdens het rijden. De Fabia kan prima mee komen in het verkeer en komt daarnaast ook redelijk goed van z’n plek. M’n testauto heeft een topsnelheid van 195km/h. In 10,6 seconden komt hij vanuit de stilstand naar de 100km/h. Ondanks de stijgende brandstofprijzen van de laatste tijd vind ik het brandstofverbruik wel meevallen. De 3-pitter in de Fabia heeft gemiddeld voor iedere 100 kilometer zo’n 5 liter nodig. Dat is een redelijke 1:20,0.
Van de uitrusting ben ik ook zeer te spreken. Vooral als het op veiligheid aan komt dan is de Fabia met van alles te leveren. Zo is de Fabia te leveren met Adaptive Cruise Control. Een systeem dat niet alleen je auto op de ingestelde snelheid houdt, maar ook automatisch de snelheid van de auto kan aanpassen op het verkeer voor je. Het systeem werkt tot een snelheid van 210km/h. Nou ja, zo hard ging m’n testauto niet. Ook is er Adaptive Lane Assist leverbaar op de Fabia. Dit systeem houdt je auto binnen de lijnen en waarschuwt indien nodig. Het kan daarnaast ook de controle van de auto overnemen in het geval van rijstrookverandering bij wegwerkzaamheden. Dan heb je ook Side-Assist. Met behulp van sensoren in de achterbumper houdt dit systeem het gebied achter de auto in de gaten. Het Side-Assist systeem herkent auto’s, maar ook andere objecten zoals motoren. En dat op een afstand van 70 meter. Dan wordt ook de onderlinge snelheidsverschil gemeten. Indien noodzakelijk brandt er een waarschuwingslampje en is er een geluidssignaal te horen. Mede dankzij de sensoren in de achterbumper kan het Rear Traffic Alert-systeem je helpen om bij slecht zicht veilig achteruit te rijden van je parkeerplaats. Bij direct gevaar kan het systeem meteen ingrijpen door automatisch te remmen. De parkeersensoren zullen je helpen de Fabia makkelijk en veilig te parkeren zonder eventuele obstakels te raken. Light Assist zorgt ervoor dat grootlicht automatisch ingeschakeld kan worden. Daarnaast omvat het ook een regensensor en een automatische dimmende binnenspiegel en de functies tunnelverlichting en 'coming/leaving home’. Met Multi Collision Brake worden de remmen geactiveerd bij een ongeval. Daardoor wordt het risico op doorschieten en een vervolgongeval verminderd. Nog zo’n mooi systeem is verkeerstekenherkenning. Alle verkeerstekens zowel links als rechts van de weg worden waargenomen door een camera in de binnenspiegel en informeert de bestuurder hierover. En zeker niet te vergeten zitten er in de nieuwe Fabia een dozijn aan airbags als je het mij vraagt. Waaronder een knie-airbag, die bescherming biedt voor de knieën en de onderbenen van de bestuurder.
Met andere woorden qua veiligheid zit je goed in de Fabia. En goed beschermd ook. Maar hoe zit dat met de rest? Hoe is het met de uitrusting gesteld op andere vlakken bij de Fabia. Er zijn 3 uitrustingsniveau’s leverbaar op de Fabia. Te weten: de Active, de Ambition en de Business Edition. Die laatst genoemde is de meest rijk uitgeruste uitvoering op de Fabia. Deze zal waarschijnlijk bij veel lease/zakelijke rijders in trek zijn. De auto waarmee ik op pad was mag ook op een aardige uitrusting rekenen. De Fabia Ambition is namelijk ten opzichte van de Active voorzien van o.a: 2-spaaks lederen multifunctioneel stuurwiel, in delen neerklapbare achterbank (60:40), Bluetooth Telefoonvoorbereiding, Cruise Control, Boordcomputer met multifunctioneel display (MaxiDOT), Chrome accenten op o.a. instrumentenpaneel, pookknop en deurhendels, Interieur Ambition Stof "Kota Grey" met interieurlijst "Anodized Cross Line", Middenarmsteun vóór met opbergvak en bekerhouder en ventilatieroosters achter, Parkeersensoren achter, Radio "SWING" met 6,5" kleuren touchscreen, 2x USB aansluitingen en 6 speakers met ŠKODA surround sound, Smartlink (Smartphone Integratie met Apple Carplay / Android Auto voor o.a. Navigatie), Telefoon opbergvakken in zijkant voorstoelen & Ventilatieroosters met chrome accenten vóór. De mooie rode kleur op m’n testauto is een optie. Maar wel een optie met een prijskaartje van € 830,-. Ook de 16-inch lichtmetalen velgen waren niet standaard op m’n testauto. De 16-inch Proxima Aero lichtmetalen velgen kosten zo’n € 990,- extra.
Wat kost die Fabia dan en krijg je een beetje waar voor je geld? Prijzen beginnen bij €20.290,- voor de Fabia 1.0 TSI Greentech Active. De Fabia 1.0 TSI Greentech Ambition, waar ik mee reed, gaat voor een prijskaartje van €21.890,- de showroom uit. Wil je de Fabia 1.0 TSI Greentech Business Edition? Die begint met een prijskaartje van €23.190,-. Wil je de Fabia Ambition of de Fabia Business Edition met de 110pk 3-pitter met automaat? In dat geval betaal je voor de Fabia Ambition zo’n €24.390,- en voor de Fabia Business Edition zo’n €25.690,-. Al met al een aardig prijskaartje voor een aardige auto. De nieuwe Skoda Fabia kan er weer even tijdje tegen. Qua uiterlijk als je het mij vraagt ziet de Fabia er prima uit en kan hij zich prima meten met z’n concurrentie. De nieuwe Skoda Fabia is een auto die, als ik in de markt was voor een nieuwe auto, zeker op mijn shortlist komt te staan.
Met dank aan A-Point Skoda de Skoda-dealer te Amsterdam-Zuidoost voor de ter beschikking stelling van de testauto.