Review VW Amarok V6 TDI Highline

                    Duits werkpaard met sportieve allure's.

Tekst: Raymond Bakker. Foto's: Raymond Bakker. M.M.V: VW/Audi-dealer Lexpoint.

Op gebied van bedrijfswagens is de markt voor pick-up trucks in Nederland nog al aan de kleine kant. Toch is er een trend merkbaar. Je schijnt er als fabrikant er niet meer bij te horen als je een pick-up truck in je leveringsprogramma hebt. Van Toyota kennen we de Hilux. Nissan heeft de Navara. Ford levert al enige tijd de Ranger in Nederland. Fiat kwam onlangs met de Fullback. En zelfs Renault schijnt in 2017 met een pick-up truck op de markt te komen genaamd de Alaskan. En Volkswagen? Die heeft de Amarok.

Bij het uiterlijk van de nieuwe Amarok moet je misschien toch goed kijken. Maar hij is wel degelijk anders. Andere bumpers, andere lichtunit´s met LED-verlichting en een andere grille. Maar het grootste nieuws huist onder de motorkap. Daar waar je bij de vorige Amarok een beschikte over een 2 liter vier-cilinder dieselmotor met vermogens van 122pk, 140pk, 163pk en 180pk. Beschik je nu over een V6 TDI-motor met een vermogen van 165kw/224pk. Die het met een overboost-functie zelfs schopt tot zo'n 180kw/240pk. En een koppel van zo'n 550nm. Daarmee is het aardig voorruit te komen. De V6 in deze Amarok is ook afkomstig uit de stal van Audi. Auto's zoals de A6, de Q5 en de Q7 worden bijvoorbeeld met deze zescilinder uitgerust. En dat is wel goed te merken aan het rij-gedrag van deze Amarok.

Hij is erg vlot van z'n plek te krijgen. En dat te bedenken dat de auto zo'n 2023 kilo weegt. De V6 TDI-motor is beter tot z'n taak berekend dan de 4-cilinder in z'n voorganger. In 7,9 seconden accelereert de Amarok V6 TDI vanuit de stilstand naar de 100km/h. Om uiteindelijk te eindigen bij een topsnelheid van maximaal 193km/h. De V6 TDI-motor in de Amarok is overigens sterk genoeg om een aanhanger van bijna 3300 kilo te trekken. Dat zijn beste cijfers. Het brandstofverbruik is redelijk met zo'n 7,8 liter per 100 kilometer (1:12,8). Misschien lijkt het wel veel, maar dan vergeet je het wagengewicht mee te rekenen. En het feit dat deze Amarok wel een 3 liter zescilinder-motor onder de kap heeft liggen.

Maximaal mag er in deze Amarok zo'n 940 kilo worden mee genomen. Tenminste dat is het laadvermogen. De V6 TDI-motor in de Amarok is gekoppeld aan een 8-traps automatische versnellingsbak. De aandrijving gaat uiteraart over de vier wielen via het 4-Motion principe. Voorlopig blijft deze nieuwe Amarok alleen leverbaar met vierwiel-aandrijving. De Amarok met deze V6 TDI-motor is alleen leverbaar als Highline-uitvoering. Als je voor de Comfortline-uitvoering kiest dan heb je de wat minder sterke V6 tot je beschikking. Ik reed echter met de Amarok V6 TDI Highline. Dan is hij al aardig uitgerust. De testauto had daarnaast nog wat andere optie's.

De Highline-uitvoering omvat onder meer: 18-inch lichtmetalen velgen, Bi-Xenon koplampen met LED-dagrijverlichting, Mistlampen met een verchroomd frame, In carrosseriekleur gespoten buitenspiegels, deels verchroomd, elektrisch verstelbaar en verwarmbaar, Getint glas, Getinte achterlichten, Achterbumper, deels verchroomd, met geintegreerde instaptrede, In hoogte verstelbare bestuurders/bijrijdersstoel, Multifunctioneel lederen stuurwiel, Cruise control, Elektrische bedienbare ramen, Centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, Climatronic airco-systeem, Vier 12V-aansluitingen, Parkeerhulp voor en achter en een Rearview achteruitrijcamera. En op gebied van veiligheid kan natuurlijk een automatische multi-collision remsysteem niet ontbreken.

En wat mag dat geintje gaan kosten? Nou, er zit nog verschil in of je de Amarok V6 TDI op geel kenteken (personenauto) of grijs kenteken (bedrijfswagen) gaat rijden. Er is al een Amarok vanaf €34.000 (Netto cat. prijs). Maar de Amarok V6 TDI Highline zoals ik hem reed kost dan €42.350 (Netto cat. prijs). Inclusief BTW en BPM komt de prijs van de testauto uit op €67.482. Veel geld, dat wel! Maar de ''geel-kenteken'' uitvoering kost dezelfde Amarok zo'n €85.855. Dat is een heel verschil met de bedrijfswagen-versie van de testauto. Aan de andere kant, dan krijg je voor die prijs wel een luxe uitgeruste auto. Een geduchte concurrent voor de andere pick-up trucks. 

 

Met dank aan Lexpoint B.V. VW/Audi-dealer te Hoofddorp voor de ter beschikking stelling van de testauto.

 

 

Deel deze pagina