Gemaakt door een gepassioneerde autoliefhebber
Anders dan anders: de nieuwe VW Crafter
Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker. M.M.V: Lexpoint B.V. dealer Volkswagen Bedrijfswagens te Hoofddorp.
Anders dan dat we wellicht van Volkswagen de laatste jaren gewend zijn komt het merk met een volledige nieuwe bedrijfswagen. Ja, de Crafter was al jaren onderdeel van het bedrijfswagen programma van Volkswagen. Maar de vorige generatie Crafter werd onder restricties gebouwd bij Mercedes-Benz. Geen wonder dat hij veel gelijkenissen vertoonde met de Mercedes-Benz Sprinter. Maar bij Volkswagen waren we toch de laatste jaren gewend dat veranderingen slechts subtiel bleven. Want waarom zou je iets compleet veranderen wat goed is. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de Volkswagen Transporter. Al jaren nog steeds de zelfde bedrijfswagen. In de basis dan. Bij de nieuwe Transporter (T6) zijn er wel degelijk zichtbare veranderingen aangebracht. Bij de nieuwe Crafter gaat dat anders. Deze nieuwe bedrijfswagen van Volkswagen is in eigen huis ontworpen en ontwikkeld. En oogt compleet anders dan de vorige generatie Crafter. Veel is er mogelijk voor de ondernemer. De VW Crafter is leverbaar in de gesloten bestelwagen uitvoering. Daarnaast is er ook een pick-up uitvoering leverbaar. Met een enkele of dubbele cabine. De gesloten bestelwagen versie waarmee ik op pad ben is in 3 lengte’s te leveren. De L3 van 5,98 meter lang. De versie waar ik mee rij. Dan heb je nog de Crafter L4 met een lengte van 6,83 meter. De langste is de Crafter L5 met een lengte van 7,39 meter. In de basis komt er dus iedere keer een meter bij. Dan is de Crafter in de gesloten bestelwagen-versie leverbaar in 3 dakhoogte’s. Het begint bij 2,35 meter hoog (H2). Dan heb je ook een versie van 2,59 meter hoog (H3). Als laatste heb je de versie van 2,79 meter hoog (H4).
Ik ben op stap met de Crafter in de L3H3-versie voorzien van een 2 liter 4-cilinder turbo dieselmotor met een vermogen van 140pk en een koppel van 340nm. Deze motor is in m’n testauto gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak. Maar met de komst van deze Crafter is het ook mogelijk om hem met een automaat te bestellen. Maar tijdens deze testrit beschik ik over een Crafter met een handbak. Met 140pk onder de kap rij ik niet de sterkste versie van de 2.0 TDI-motor. Dat is namelijk de versie met een vermogen van 177pk en een koppel van 410nm. Als deze 2 te sterk voor je smaak zijn dan is er ook een versie met een vermogen van 102pk en een koppel van 300nm. Met de versie in de testauto kom ik prima uit de voeten. De Crafter heeft een topsnelheid van 158km/h. Het brandstofverbruik mag er ook best wezen. Voor z’n formaat vindt ik de Crafter redelijk goed scoren. Het gemiddelde ligt bij 7,4 liter per 100 kilometer (1:13,5). En dat te bedenken dat de Crafter zo’n 2152 kilo weegt. De CO2-uitstoot is 193 gram per kilometer. De Crafter voldoet daarmee aan de Euro-6 norm.
De zit achter het stuur van de Crafter is erg comfortabel te noemen. Er zit een soort van luchtvering in de bestuurdersstoel. Het doet je het idee geven dat je in een vrachtwagen rijdt. Op de Aalsmeerderweg in Rijsenhout ga je bij iedere drempel lichtjes op en neer. Lekker comfortabel, vooral als je ook net iets te hard een drempel neemt. Achter het stuur van de nieuwe Crafter is het dus prima vertoeven. Als je achter het stuur zit en naar het dashboard kijkt van de Crafter heb je het idee of je achter stuur van een personenwagen van Volkswagen ben gaan zitten. In de testauto zit namelijk een audio-installatie met DAB+-radio, USB/AUX-aansluiting en stuurwielbediening. De grote touchscreen biedt ook de mogelijkheid voor een navigatie-systeem. En als de achteruit staat ingeschakeld dan zie je het beeld van de achteruit-camera in die beeldscherm. De Crafter is tevens voorzien van parkeersensoren. Met Park Assist kan de Crafter bijna volledig autonoom in lengterichting ingeparkeerd worden. M’n testauto heeft zelfs Trailer Assist. Inparkeren met een aanhanger achter de Crafter moet dus ook geen probleem wezen.
De Volkswagen Crafter is ook voorzien van Adaptive Cruise Control (ACC). Dit systeem wordt in combinatie geleverd met Front Assist. Door middel van een radarsensor wordt de afstand tussen je voorligger en de Crafter in de gaten gehouden. Rij je bijvoorbeeld op de snelweg en dreig je op je voorligger te rijden dan remt het systeem de Crafter af tot de snelheid van de auto voor je. Krijg je daarna weer de ruimte dan versnelt de Crafter naar weer naar de ingestelde snelheid. Het Front Assist kan zelfs ervoor zorgen dat de Crafter tot een volledige stand komt om een aanrijding te voorkomen. Ook is de Crafter voorzien van Side Protection. Dit systeem houdt de zijkanten in de gaten en geeft visuele of audiowaarschuwingen indien je te dichtbij komt van bijvoorbeeld paaltjes, muren en zelfs voetgangers. Dan heb je ook nog Lane Assist. Dit systeem waarschuwt door middel van geluidsignaal als je onbedoeld de rijbaan dreigt te verlaten en zelfs tegen stuurt. De nieuwe Volkswagen Crafter is voorzien van LED-verlichting met Light Assist. Een grootlichtassistent, die er automatisch voor zorgt dat het grootlicht wordt uitgeschakeld als er voor- of tegenliggers zijn, om te voorkomen dat deze verblind worden. Boven de 60km/h en bij volledige duisternis schakelt het systeem automatisch in. De lichtschakelaar dient daarvoor wel in de stand “automatisch” te staan. Veel indrukwekkende innovaties op de nieuwe Crafter.
De nieuwe Crafter is in 3 uitrustingsniveaus te krijgen. Te weten: Trendline, Comfortline en Highline. De Crafter die ik mee kreeg van Volkswagen Bedrijfswagen-dealer Lexpoint in Hoofddorp was uitgerust met de Highline-uitvoering. De nieuwe Volkswagen Crafter is leverbaar vanaf €21.950. Een prima bedrijfswagen voor een mooie degelijke prijs. Een bedrijfswagen die daarnaast ook lekker rijdt. Zeker met de 2.0 TDI 140pk dieselmotor. De Crafter die voor alles ingezet kan worden omdat bij Volkswagen met deze Crafter veel keuzemogelijkheid is. Over het algemeen scoort de Crafter een dikke voldoende.
Met dank aan Lexpoint Volkswagen Bedrijfswagen-dealer te Hoofddorp voor de ter beschikking stelling van de testauto.