MAN TGE 3.140 Pickup

                     M.A.N TGE: de nieuwe generatie bedrijfsauto.

Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker, de hr. Gerrit Schrage. M.M.V: Jdb-groep & BTS-Hoofddorp M.A.N-dealer te Hoofddorp.

Naast het feit dat ik in m’n vrije tijd een blog bij hou ben ook beroepschauffeur bij Jdb-groep in Hoofddorp. Als beroepschauffeur/koerier voorzie ik m’n collega’s van machines en/of bouwmaterialen. Zo kom ik dus bij heel veel projecten waar de Jdb-groep bij betrokken is. Maar vooral waar de Jdb-groep aan de basis ligt van vele bouwprojecten. De slogan van de Jdb-groep is dan ook: de basis voor bouwprojecten. Maar een bedrijf zoals Jdb-groep kan wel aan de basis staan van veel bouwprojecten. Maar dat gaat niet zonder goed materieel. De Jdb-groep beschikt over kranen/graafmachines groot en klein, grote en kleine shovels, een groot bedrijfswagen-park van trekkers met kieptrailers, 10x8 kippers, diepladers en ga zo maar door. En ik beschik dan over een bedrijfswagen met een enkele cabine met openlaadbak oftewel een pick-up. Om over goed materieel te beschikken en dat te blijven doen worden machines/bedrijfswagens om bepaalde tijd vervangen. Een bedrijfswagen waar ik in rij moet dus minimaal 10 jaar meegaan en/of minimaal 350.000 kilometer gelopen hebben. Nou beschikte de Jdb-groep over 2 pick-up’s. Een Volkswagen Transporter (m’n oude dienstauto) en een Renault Master. Die laatst genoemde werd eerder dit jaar verkocht omdat die te oud werd en feitelijk niet meer door de keuring zou komen. Er werd besloten om in plaats van die Renault Master een nieuwe auto te bestellen.

Aangezien het feit dat de nieuwe bedrijfswagen m’n nieuwe dienstauto zou worden werd ik bij het proces betrokken. Naast dat ik uit 2 keuzes moest kiezen werd mij gevraagd wat ik zoal op en/of aan de auto wilde hebben aan accessoires. M’n keuze bestond uit een nieuwe Renault Master of een nieuwe M.A.N TGE. Allebei als bedrijfswagen met enkele cabine met openlaadbak oftewel een pick-up. In de offertes allebei voorzien van een turbodiesel. Bij Renault een motor met een vermogen van 145pk en bij MAN een motor met een vermogen van 140pk. Het werd uiteindelijk de M.A.N TGE 3.140 Pick-up. Waarom? Nou, heel simpel. In de basis deelt de TGE veel techniek met de Volkswagen Crafter. Wat eigenlijk de enigste is wat anders is aan de auto is de naam die op de auto prijkt. M.A.N TGE in plaats van Volkswagen Crafter. Voor de rest is die volledig identiek aan de Volkswagen. Carrosserie, chassis en de volledige aandrijflijn komen allemaal bij Volkswagen vandaan. En dat is niet zo gek omdat Volkswagen sinds 31 maart 2014 zo’n 75 procent van de aandelen M.A.N in handen had. Oké, sindsdien maakt M.A.N dus onderdeel uit van de Volkswagen-groep en kan het dus profiteren van de voordelen die dat heeft. De VW Crafter hoefde dus alleen maar omgebagdge te worden. En zo heb je een M.A.N TGE. Geen verkeerde bedrijfswagen.

Die TGE is een beste bus. In de uitvoering zoals hij in gebruik is genomen meet hij een lengte van 6 meter 20. De wielbasis meet een lengte van 3 meter 64. Dat is de lengte van de standaard TGE. Er zijn ook langere TGE’s verkrijgbaar. Twee om precies te zijn. De TGE Lang meet precies 7 meter lengte. De TGE Extra Lang meet zelfs een lengte van 7 meter 40. Leeg weegt hij schoon aan de haak zo’n 1982 kilo. Dat maakt hem best wel zwaar. Daarnaast kan er voor zo’n 1500 kilo maximaal geladen worden op de TGE. De openlaadbak biedt meer dan genoeg ruimte voor. De openlaadbak van m’n vaste bedrijfswagen meet een lengte van 3 meter 50 en een breedte van 2 meter. Ruimte genoeg dus om machine’s en/of materialen te vervoeren. En als er nog meer mee zou moeten dan kan de TGE maximaal zo’n 3000 kilo trekken. Belangrijk dus dat er genoeg power voor handen is. Nou, dat zit wel goed. Want de 2 liter viercilinder TDI-dieselmotor doet dus ook dienst in de VW Crafter. Als je onder de motorkap kijkt van de TGE dan zou je niet zeggen dat er een 2 liter vierpitter in ligt. Ook onder de motorkap is er voldoende ruimte. Dus lijkt de motor erg klein, maar het is toch wel degelijk een 4-cilinder. Bij Volkswagen is die TDI-motor leverbaar in 3 vermogens-niveau’s. Te weten 100pk, 140pk en 180pk. In de TGE beschik ik over de versie die een vermogen heeft 140pk. De vierpitter heeft een koppel van 340nm bij 1600tpm. Het vermogen gaat via een 8-traps automaat naar de voorwielen bij deze TGE. Maar als ondernemer kan je ook kiezen voor een TGE met achterwielaandrijving of zelfs vierwielaandrijving. Mocht je nou veel offroad rijden met de TGE is dat wel handig. In mijn geval is dat niet altijd van toepassing. Omdat ik als chauffeur van de Jdb-Groep vaak op plekken kom die meestal wel begaanbaar zijn. Het komt slechts zelden voor dat ik wilde dat over vierwielaandrijving beschikte. Ik heb namelijk een keer vast gestaan met de TGE. Geluk had ik toen dat een collega kraanmachinist me los kon trekken uit de prut.

Bij de uitrusting van de TGE kan aan alles gehoor gegeven worden. In mijn persoonlijke geval betekende dat de TGE was uitgerust met o.a: een lucht geveerde bestuurdersstoel met twee armsteunen, een multimedia-systeem met: Bluetooth, navigatie, 4 speakers, spraakbediening en smartlink koppeling. Veders heb ik de beschikking over o.a: adaptieve cruise control, LED-koplampen, multifunctioneel stuurwiel, dagrijverlichting, LED richtingaanwijzers in de zij-spiegels, meerdere opbergmogelijkheden en opbergvakken in dashboard en portieren, 2x 12volts aansluiting, elektrische bedienbare ramen, airconditioning, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, 3-spaaks stuurwiel in hoogte en lengte verstelbaar, 4 bekerhouders in dashboard, Emergency Brake Assist, bergwegrijhulp (Hill Hold Assist), zijwind-assistent (Side Wind Assist), elektronische stabiliseringscontrole (ESC), antiblokkeersysteem (ABS), elektrische verstelbare en verwarmbare buitenspiegels en een achteruitrijcamera. Dat is al een redelijke uitrusting. En dan zijn er een aantal dingen op de TGE gebouwd die ervoor zorgen dat de machine’s en materialen veilig en stevig vast gezet kunnen worden. Zo is de vloer van de laadbak voorzien van 10 sjorringen. Veders is aan de rechterzijde van de TGE onder de laadbak aan het chassis een kunstofkist gemonteerd om sjorbanden en ratels in op te bergen. Achter de cabine is beugel met een rek geplaatst zodat eventuele lading, bij een noodstop, niet meteen door de cabine heen komt. Daarnaast is de auto ook voorzien van een oranje zwaailamp. Mocht het nou zo zijn dat ik ergens op de openbare weg moet blijven staan. Dan vindt ik het gebruik van alarmverlichting niet voldoende.

Het mag de Jdb-Groep wel wat gekost hebben. Maar dankzij dat het goed gaat in Nederland met vele bedrijven zoals de Jdb-Groep kon er dus in nieuwe voertuigen geïnvesteerd worden. De nieuwe M.A.N TGE is daar een mooi voorbeeld van. Na een paar maanden inmiddels de TGE te hebben gebruikt kan ik wel zeggen dat de aanschaf een zinvolle investering is geweest. De auto presteert naar behoren. Of hij nou geladen is of nog leeg is. Het valt namelijk op dat de TGE beladen en met gewicht achter de auto altijd nog redelijk van z’n plek komt. De TGE heeft met de TDI-motor van 140pk minder moeite met al dat gewicht dan m’n vorige dienstauto. Veders is het comfortabel zitten in de TGE. De hoge zit levert een prima overzicht op de weg voor je. Het stuur ligt prima in de hand. Kortom, een prima bedrijfswagen en een welkome aanvulling op het bedrijfswagen-park van de Jdb-Groep die M.A.N TGE. Met recht een nieuwe generatie bedrijfswagen.

 

Met dank aan de Jdb-Groep & BTS-Hoofddorp M.A.N-dealer te Hoofddorp voor de medewerking.

 

Deel deze pagina