Gemaakt door een gepassioneerde autoliefhebber
Tour der Cross-Overs dl.14: Citroën C4.
Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker. M.M.V: Motorhuis Hoofddorp Citroën-dealer te Hoofddorp.
In de serie Tour der Cross-Overs zijn we in middels aanbeland bij episode 14. Met opnieuw een hoofdrol voor het Franse automerk Citroën. Dit keer met de nieuwe C4. De vorige keer dat een Citroën een hoofdrol vervulde in een episode van de serie Tour der Cross-Overs was in deel 6 met de C3 Aircross. Tijd om maar eens weer een Citroën aan de tand te voelen. Zo melde ik me weer bij Motorhuis Hoofddorp Citroën-dealer te Hoofddorp. Waar ik de gelegenheid kreeg om, korter dan normaal gesproken, de nieuwe C4 aan de tand te voelen. Maar lang genoeg om een redelijk indruk te krijgen van hoe de auto rijdt en stuurt. De C4 werd in de Herfst van 2004 gepresenteerd als de opvolger van de Xsara. Toen nog als hatchback in het C-segment waar het de concurrentie was van o.a de Opel Astra & de Volkswagen Golf. De C4 was er toen als 3-deurs & als 5-deurs. Toen de 2e generatie C4 in eind 2010 op de markt kwam werd het alleen verkocht als 5-deurs hatchback. Tien jaar later in 2020 introduceerde Citroën de 3e generatie C4. Naast de oude C4 verving hij ook de C4 Cactus. Maar echt een traditionele hatchback zoals de C4 toen was is hij nu niet meer. Nee, het is meer een Cross-Over die aan een SUV doet denken. En daarmee past de nieuwe C4 uitstekend in deze serie van Tour der Cross-Overs. Met de introductie van de 3e generatie C4 kwam Citroën ook met een volledige elektrisch aangedreven versie van de nieuwe C4, de ë-C4.
Maar daar ben ik niet kortstondig mee op stap mee geweest. Ik moet eerlijk zijn dat Motorhuis Hoofddorp het goed had geregeld. De oorspronkelijke demo-model waarmee de proefritten mee kon worden was net verkocht toen ik langs kwam voor m’n testrit met de nieuwe C4. Er was gelukkig een andere auto geregeld, maar daar kon ik niet al te lang op pad anders kon die auto niet meer als nieuw verkocht worden werd mij vertelt door Motorhuis Hoofddorp. Geen probleem, dan maar een wat korter testrit gemaakt. Maar net lang genoeg om een 1e indruk van de nieuwe C4 te krijgen en op locatie mooie foto’s te maken. En het was me weer gelukt. Niet al te lang en te ver weg geweest en ook nog eens mooie foto’s gemaakt. En wat voor een mooie auto is de nieuwe C4. Ja, dat kan je wel aan Citroën overlaten. De design-afdeling van het Franse automerk weet wel hoe ze nieuwe auto’s moeten ontwerpen. De nieuwe C4 heeft een elegante en luxe uitstraling met een vleugje sportiviteit. Een auto die gezien mag worden en moet concurreren met auto’s zoals de Peugeot 2008 en de DS3 Crossback.
Ook in deze C4 is het prima vertoeven. Hij zit lekker comfortabel zowel voorin als achterin. Zeker voor iemand zoals ik met een lengte van 1 meter 75. Achterin beschik ik over voldoende been- en hoofdruimte. De C4 is dan ook 4 meter 36 lang en de wielbasis meet een lengte van 2 meter 67. De auto is 1 meter 80 breed en 1 meter 52 hoog. Echter de aflopende daklijn kan ook bij deze C4 een uitdaging worden voor langere mensen. Ik had in ieder geval geen problemen qua hoofd- en beenruimte in m’n testauto. De 3e generatie C4 is wel iets zwaarder dan z’n voorganger. Deze C4 weegt schoon aan de haak 1253 kilo. Daar waar de vorige generatie C4 zo’n 1215 kilo woog. Toch zo’n 38 kilo verschil. Maar voel je niks van tijdens het rijden. De auto die ik mee had was voorzien van een 1,2 liter 3-cilinder benzinemotor met een vermogen van 130pk bij 5500tpm. Het koppel is zo’n 230nm bij 1750tpm. In m’n testauto was de driepitter gekoppeld aan een 8-traps automatische versnellingsbak. En dat was comfortabel rijden. De motor hoor je nauwelijks. Alleen een heel klein beetje misschien als je het gaspedaal bij het optrekken iets te diep intrapt. Maar voor de rest gaat het goed. Ook het overschakelen naar hogere versnellingen doet de automaat in de C4 comfortabel. Je hebt niet in de gaten dat je met een driepitter op stap bent. Zo heerlijk rijdt de C4. Hij trekt ook redelijk vlot op. De acceleratie vanuit de stilstand naar de 100km/h neemt slechts 10,2 seconden in beslag en de topsnelheid van m’n testauto is zo’n 200km/h. Ook het verbruik en de CO2-uitstoot is van acceptabel niveau. Gemiddeld verbruikt de C4 PureTech 130 S&S EAT8 zo’n 5,8 liter per 100 kilometer (1:17,2). Met zo’n 132 gram per kilometer is de CO2-uitstoot van de C4 goed voor een groene energielabel B.
Ook qua uitrusting heb ik ook niks te klagen. M’n testauto is voorzien van de Feel-uitvoering. En die zit aardig in z’n jasje. Nou moet ik eerlijk zijn dat de Live-uitvoering ook een aardige lijst heeft aan toeters en bellen wat standaard dan op de C4 zit. Echter de Feel-uitvoering voegt daar nog het volgende aan toe, o.a: 3 instelbare rijmodus: Sport, Normal & Eco (alleen i.c.m. EAT8), elektronische bedienbare handrem, Full LED-koplampen, regensensor, schakelflippers achter het stuur (alleen i.c.m. EAT8), parkeersensoren achter, middenarmsteun vóór, stuurwiel met leer bekleed en voorzien van ‘Chrome Satin’ accenten, automatische airconditioning met actief carbonfilter, ventilatie uitstroomopeningen 2de zitrij, centraal opbergvak inclusief schuifsluiting in middenconsole en 2 bekerhouders, opbergvak (afsluitbaar) in centrale console, opbergvak in vóór en achterportieren, opbergvak onder middenarmsteun, 6 speakers (4 voorin, 2 achterin), USB-aansluitingen (vóór), in hoogte verstelbare passagiersstoel, lendensteunverstelling bestuurdersstoel, LED mistlampen met actieve bochtverlichting, Pack Color Glossy Black: ‘Glossy Black’ inserts rond de mistlampen vóór en op de Airbump®, 18’’ stalen velgen met wieldop ‘Aerotech’ & Veersysteem met Citroën Progressive Hydraulic Cushions®. En dat alles kent een prijskaartje van zo’n €30.140,- voor de C4 PureTech 130 S&S met automaat die ik heb test gereden. De C4 PureTech 130 S&S met de handbak staat in de prijzenlijst voor een bedrag van €28.640,-. Dieselen met de C4 kan vanaf zo’n €34.040,-. Wil je elektrisch rijden met de C4? Dan moet je minstens een bedrag van €33.990,- mee nemen naar de Citroën-dealer.
Ondanks dat het een kortere testrit was dan normaal heb ik toch een aardige 1e indruk kunnen krijgen van de rijkwaliteiten van de nieuwe Citroën C4. Hij ligt lekker op de weg en hij rijdt erg comfortabel. Ik ben ook niks anders gewend van Citroën. Het Franse automerk heeft comfort altijd heel hoog in het vandaal staan. Ook was het heerlijk rijden met de automaat. Die schakelt comfortabel door de versnellingen heen zonder dat je er eigenlijk wat van merkt. Kortom, de nieuwe Citroën C4 scoort een dikke voldoende.
Met dank aan Motorhuis Hoofddorp Citroën-dealer te Hoofddorp voor de ter beschikkingstelling van de testauto.