Gemaakt door een gepassioneerde autoliefhebber
De kracht van dromen: de 10e generatie Honda Civic.
Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker. M.M.V: Automotive-Centre: Van Nieuwkerk Honda-dealer te Amsterdam Zuid-Oost.
Voordat ik vaak een verhaal ga schrijven over een auto duik ik nog weleens de geschiedenis in van een bepaald model auto. Zo deed ik dat ook bij de Honda Civic. Het is namelijk alweer 45 jaar geleden dat de Civic voor het eerst op de markt kwam. Om precies te zijn dat was in 1972. En nu zijn we naast 45 jaar ook 10 generaties veder. Deze Civic ziet er anders uit dan z’n voorganger. Andere koplampen, andere bumperpartij en andere achterlichtunits. Aan de achterzijde van de auto loopt een mooie lijn van de achterlichtunits over de achterklep naar elkaar toe. Het ziet er mooi en strak uit. Hier in lijkt een 2e achterspoiler verwerkt te zijn. Een 2e achterspoiler zeg ik niet zomaar namelijk bovenop de achterklep zit er nog één. Klein en subtiel van formaat. Het staat goed op de Civic. De Civic oogt ook erg sportief. De uitstraling van deze auto doet je het idee geven dat je met de snelle Type-R opstap bent. Maar dat is in het geval van m’n testauto niet zo. Niet dat de Civic niet rap is. Dat is niet het geval. M’n testauto komt goed van z’n plek af.
Als je dan op een gegeven moment de motorkap opent en kijkt wat achter het sportieve uiterlijk schuilt gaat dan verbaas ik me dat er een 1 liter 3-cilinder VTEC-turbo motor onder de kap ligt. Deze levert het vermogen van 95kw/129pk bij 6500tpm. Het koppel is zo’n 200nm bij 2250tpm. Al deze krachten gaan via een handgeschakelde zesversnellingsbak naar de voorwielen. De Civic 1.0 i-VTEC is ook leverbaar met een CVT-automatische versnellingsbak. De Civic heeft met deze driepitter onder de kap een topsnelheid van 203km/h. In 10,9 seconden gaat m’n testauto vanuit de stilstand naar de 100km/h. Met een geluidsproductie van 64,5 decibel is het ook redelijk stil binnenin de Honda Civic. De motor is alleen iets te horen als je een dot gas geeft. Maar zelfs dan vind ik het nog wel meevallen. Ook het verbruik van de Civic valt mee. Gemiddeld verbruikt de driepitter zo’n 5,1 liter per 100 kilometer (1:19,6). Als je regelmatig op de snelweg rijdt dan is het gemiddeld verbruik zelfs 4,4 liter per 100 kilometer (1:22,7). En met een CO2-uitstoot 117 gram per kilometer is m’n testauto goed voor een groen energielabel B.
Qua veiligheid is de Honda Civic er ook aardig op voorruit gegaan. De basis-uitvoering heeft op dat vlak al aardig wat. Naast de gebruikelijke airbags voor (waarvan die van de passagier is uit te schakelen), de side-airbags voor, de gordijn-airbags (voor & achter), de anti-whiplash hoofdsteunen voor, het anti-blokkeringssysteem (ABS), de elektronische remkrachtverdeling (EBD), remassistentie, stabiliteitssysteem en hill start assist, heeft de Honda Civic ook een botsing en letselbeperkend remsysteem. Een waarschuwingssysteem voor het geval er een frontale botsing dreigt. Dan heb je ook rijstrookassistentie en natuurlijk een waarschuwingssysteem wanneer je onbedoeld de rijbaan dreigt te verlaten. Er zit zelfs standaard een systeem op die verkeersborden kan lezen. Met de snelheidsbegrenzer aan behoort te hard rijden tot het verleden. Dan heb je ook nog eens standaard de beschikking over adaptieve intelligente cruise control. En met die cruise control aan is het zelfs op de ringweg A10 in Amsterdam relax autorijden. Het systeem zorgt ervoor dat de auto z’n snelheid aanpast aan de auto voor je. Mocht het zo zijn dat je net op dat moment niet kunt inhalen. Het mooie ervan is dat, als je de ruimte krijgt, weer terug gaat naar de ingestelde snelheid van 100km/h. Wat in mijn situatie het geval was. Kortom qua veiligheid zit er standaard genoeg op de Honda Civic.
De Honda Civic is in combinatie met de geteste 1.0 i-VTEC benzinemotor leverbaar in 5 uitrustingsniveaus. Namelijk de S, Comfort, Elegance, Executive en Premium. De auto die ik mee kreeg was uitgerust met de Elegance-uitvoering. Die heeft naast het al eerder genoemde onder andere: 17-inch lichtmetalen velgen, lederen stuurwiel, lederen knop versnellingspook (enkel op manueel), lichtmetalen pedalen, automatische dubbel-zone airco, parkeersensoren (voor & achter), Honda Connect met 7-inch touchscreen, AM/FM/DAB, Apple Carplay, internet radio, AhaTM app-integration en internet navigatie, 2x USB/HDMI-aansluiting, achteruitrijcamera, Privacy Glass, Mistlampen voor, automatische regensensor, buitenspiegels in carrosseriekleur incl LED-knipperlicht, elektrisch verwarmbare en inklapbare buitenspiegels en pneumatische verstelbare lendensteun bestuurderszetel. Kortom, al aardig wat luxe als je het mij vraagt. De Honda Civic kent dan, in het geval van m’n testauto, een prijskaartje van €29.220,-. Er is al een Honda Civic leverbaar vanaf €24.700,-. Voor een Honda Civic 1.5 i-VTEC moet je minimaal €34.140,- meenemen. Wil je een Honda Civic met de CVT-automaat moet je €800,- meer meenemen.
Het enigste wat eigenlijk een meerprijs kent is de metallic lak. Die kost €600,- extra. Veders heb je dan nog de Honda Connect Navigatie-systeem die niet op alle uitrustingsniveau’s standaard is. Dan moet je een meerprijs van €590,- rekenen. Veders is natuurlijk de accessoire lijst lang genoeg om zo doende de Honda Civic naar je eigen persoonlijke smaak aan te kleden. Bijvoorbeeld andere kleur spiegelkappen. In de kleuren oranje of zwart kost dit €185,-. Iets anders is de verlichting middenconsole in de kleuren blauw of rood, prijskaartje: €333,-. Verlichte deurdrempellijsten in rood of blauw kent een prijskaartje van €444,-. Afhankelijk van wat je mooi vindt kan je de Honda Civic ook aankleden met rode of blauwe sfeerverlichting voorin. Dat kost dan €253,-. Dakrails kan je voor een bedrag van €451,- op je Civic bestellen. Mocht je een keer een dakkoffer willen mee nemen. Er zijn verschillende dakkoffers verkrijgbaar. Prijzen verschillen van €413,- tot €520. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Er is voor ieder wat wils.
Veders voor de rest is er weinig op of aan te merken aan de Honda Civic. Hij rijdt ontzettend lekker en comfortabel. Bovendien ligt hij goed op de weg en is het bochten gedrag uitstekend. Qua vermogen heeft de 1 liter drie-cilinder turbo benzinemotor voldoende in huis om de Honda Civic vlot van z’n plaats te krijgen. Ook is daarmee prima door het verkeer mee te komen. En de stad Amsterdam en het Amsterdamse Bos was daar de ideale omgeving voor. Eerlijk gezegd heb ik me uitermate vermaakt met de Honda Civic. Een auto is het die nog jaren mee kan.
Met dank aan Automotive-Centre: Van Nieuwkerk Honda-dealer te Amsterdam Zuid-Oost voor de ter beschikking stelling van de testauto