Gemaakt door een gepassioneerde autoliefhebber
Tour der Cross-Overs dl.9: de Toyota Rav4 Hybrid.
Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker & Toyota. M.M.V: Louwman Hoofddorp Toyota-dealer te Hoofddorp.
Inmiddels zijn we in de serie Tour der Cross-Overs aanbeland bij aflevering 9. En natuurlijk mag in deze serie de Toyota Rav4 niet ontbreken. Met afstand mij favoriet als het aankomt op het kopen van een SUV of Cross-Over. En de Rav4 is een auto die al een tijdje mee draait. De eerste generatie van deze SUV kwam in 1994 op de markt. Die werd in 2001 opgevolgd door generatie nr.2. De 2e generatie zou 4 jaar mee gaan tot dat in 2006 de 3e generatie zich melde. En nu zijn we inmiddels 25 jaar veder nadat generatie nr.1 op de markt kwam. Dus nu maken we kennis met generatie nr.5. En ik heb al jaren een zwak voor de Rav4 en dus was ik erg benieuwd naar deze nieuwe Toyota Rav4. Dus melde ik me kort na de showroom introductie bij Louwman Hoofddorp waar ik de gelegenheid kreeg om te rijden in de nieuwe Rav4. En met de komst van de nieuwe generatie Rav4 wordt ook gelijk een nieuwe hybride-aandrijflijn geïntroduceerd. Toyota noemt dat High-Power Hybrid. Deze aandrijflijn bestaat uit een 2,5 liter 4-cilinder benzinemotor in combinatie met een elektromotor. Dit levert een gecombineerd vermogen op van 218pk. In het geval van een Rav4 met voorwielaandrijving. Kies je voor de vierwielaandrijving dan beschik je over het vermogen van 222pk. En altijd gekoppeld aan een CVT-automatische versnellingsbak. Natuurlijk is er ook een Rav4 leverbaar met alleen een benzinemotor. Dan beschik je over een 2 liter 4-cilinder met een vermogen van 175pk. Uiteraard is ook deze leverbaar met de CVT-automaat. Maar het instapmodel van de Rav4 is ook leverbaar met een handgeschakelde 6-versnellingsbak.
Echter ik heb dus de Rav4 High-Power Hybrid tot m’n beschikking. Die is voorzien van niet 1, maar 2 elektromotoren. Eéntje naast de benzinemotor voorin die verantwoordelijk is voor de aandrijving op de voorwielen en ééntje achterin voor de aandrijving op de achterwielen. Het vierwielsysteem is compacter dan conventionele, mechanische vierwielaandrijving. Dit zou zorgen voor een lager brandstofverbruik, minder krachtverlies, een geruisloze aandrijving en meer grip onder moeilijke omstandigheden. Nou denk ik wel dat de meeste eigenaren van een Rav4 de meeste tijd op asfalt zullen door brengen. En dus niet uitgebreid offroad gaan rijden met de Rav4. Heb ik ook niet gedaan tijdens m’n testrit met de nieuwe Rav4. Wel heb ik de Adaptive Cruise Control uit kunnen proberen. En dat is een mooi systeem. De auto houdt uiteindelijk keurig de ingestelde snelheid aan. Maar de snelheid wordt automatisch aangepast wanneer je achterop een voorligger komt te rijden. Ook wordt je als bestuurder erop gewezen wat bijvoorbeeld maximum snelheid is op de weg. Dit gebeurd met Road Sign Assist. M’n testauto werd trouwens ook keurig binnen de lijnen van de weg gehouden. Ook in de bochten zo mocht ik ervaren toen ik met de Rav4 op de N201/De weg om noord in Hoofddorp reed. Uiteraard moet je te allen tijde het stuur met beide handen vasthouden. Maar je zou het stuurwerk ook aan de auto kunnen overlaten. Is met de cruise control aan niet aan te raden. Dus gewoon handen aan het stuur.
Met de nieuwe Rav4 heeft Toyota het veiligheidsniveau van de auto aardig omhoog gebracht. Zo heb je het Pre-Collision System. Met sensoren en een camera wordt de omgeving van de Rav4 in de gaten gehouden om een eventuele aanrijding met een andere auto of een ander object te registreren. Bij een dreigende aanrijding word je als bestuurder tijdig gewaarschuwd. Wanneer je zelf niet voldoende alert bent of reageert dan grijpt het remsysteem automatisch in om zo een ongeluk te voorkomen. Of anders de gevolgen van een ongeluk zoveel mogelijk tot een minimum te beperken. Met behulp van de camera registreert het Lane Departure Alert de lijnen op de weg. Mocht je nou onbedoeld buiten de lijnen van de weg gaan kleuren dan krijg je waarschuwingssignaal die duidelijk hoorbaar en zichtbaar is. Ook onderdeel van Toyota Safety Sense is het Automatic High Beam. De camera registreert tegemoet komend verkeer en meet de felheid van de straatverlichting. Vervolgens schakelt het systeem automatisch tussen groot- en dimlicht. Ten behoeve van de veiligheid van het rijden in het donker. Het Pre-Collision System waar ik het eerder over had maakt gebruik van een microgolfradar. Om zo ook voetgangers te detecteren. Zodoende kan een aanrijding worden voorkomen. Of de gevolgen van een aanrijding tot een minimum worden beperkt. De Adaptive Cruise Control maakt ook gebruik van die zelfde microgolfradar.
De uitrusting van de nieuwe Rav4 mag er trouwens ook wezen. Er zijn maar liefs 6 uitrustingsniveau’s leverbaar op de Rav4. Dat begint met de comfort-uitvoering. De Rav4 Comfort is leverbaar vanaf €34.995,-. Voor zo’n €2.000,- meer beschik je over de Rav4 Active. Voor een bedrag van €39.495,- rij je weg in de Rav4 Dynamic. Voor zo’n €41.995,- beschik je over de Rav4 Style. Als dat nou niet luxe genoeg dan is er ook de Rav4 Executive. Die is er vanaf €45.495,-. Dan is er ook de Rav4 Bi-Tone. Deze kenmerkt zich door dat hij in twee kleuren is uitgevoerd. In het geval van m’n testauto betreft dit wit/zwart. Dan is hij er vanaf €47.995,-. Die Rav4 Bi-Tone is overigens alleen te bestellen als Hybrid. En dat betekend automatisch ook dat je over een automaat beschikt. Maar met de Rav4 Bi-Tone beschik je ook over o.a: parkeersensoren vóór en achter, achteruitrijcamera met breedbeeldfunctie en instelbare dynamische hulplijnen, Road Sign Assist, Lane Departure Alert, Brake Assist, ABS met elektronische remkrachtverdeling, LED achterlichten, LED dagrijverlichting, mistlampen vóór, vermoeidheidsherkenning, een dozijn aan airbags, zwarte 18-inch lichtmetalen velgen, lichtsensor (automatische verlichting), regensensor, Smart Entry, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, climate control, kunstlederen bekleding, in delen neerklapbare achterbank, draadloze oplader telefoon, Toyota Touch® 2 Go Plus navigatiesysteem, Aux met USB aansluiting voor, 2x USB achter, Radio en Bluetooth® systeem, DAB+ tuner, 9 speakers JBL audio, Toyota Touch® 2 multimediasysteem met 8 inch touchscreen, Connected services (18DCM) enzo kan ik nog wel even doorgaan met het op noemen van de standaard uitrusting. Het is duidelijk de Rav4 Bi-Tone die ik voor de test beschikbaar had rijk is uitgerust.
En als dat nog niet genoeg is dan is de Toyota Rav4 naar eigen smaak aan te kleden. Zoals met het Hybrid-Pack. Voor een bedrag van €320,- krijg je Dorpelinstaplijstenset Hybrid, Key cover Hybrid en Mattenset 830gr (hybrid). Voor een meerprijs van €1.595,- je de Rav4 ook uitrusten met Innovation- Pack. Dan beschik ik je over automatisch dimmende binnenspiegel met camerafunctie (Smart Rear View Mirror), instapverlichting aan bestuurders- en passagierszijde, Panoramic View Monitor, Blind Spot Monitor met Lane Change Assist, Rear Cross Traffic Alert (incl. remfunctie) en intelligente parkeersensoren vóór en achter. Voor de gein had ik op www.toyota.nl een persoonlijke configuratie gedaan. Het prijskaartje kwam uiteindelijk uit op €53.355,-. Dat is altijd nog een redelijk prijskaartje voor de uitrusting die je krijgt op de Rav4. Of in ieder geval waar ik over beschikte tijdens m’n testrit. Combineer dat met de goeie rij-kwaliteiten van de Rav4 Hybrid. En niet te vergeten de goeie wegligging. De nieuwe Rav4 Hybrid van Toyota is zeker een auto die ik op m’n lijstje heb staan als in de markt was voor zo’n stoere auto.
Met dank aan Louwman Hoofddorp Toyota-dealer te Hoofddorp voor de ter beschikking stelling van de testauto.