Gemaakt door een gepassioneerde autoliefhebber
Bella macchina che Giulia!!!
Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker. M.M.V: Frank Vaneman Automotive Alfa Romeo-dealer te Amsterdam Zuid-Oost.
Als je de reclame slogan van Alfa Romeo, la meccanica delle emozioni, van het Italiaans vertaalt naar het Nederlands dan krijg je: de mechanica van emoties (bron:vertalen.nu). En daar zit wel een kern van waarheid in. Want Italiaanse auto’s maken vaak emoties in je los als mens. De nieuwe Giulia van Alfa Romeo is daar geen uitzondering op. Zoals de Italianen zeggen: bella macchina! Oftewel mooie auto. En dat is de Giulia zeker. Ja, je hoeft de Italianen niet te vertellen hoe ze een mooie auto moeten bouwen. Dat weten ze wel. En ook de kwaliteit van de auto´s uit Italië is door de jaren heen ook steeds beter en beter geworden. En dat zie je bij de Giulia aan alle kanten. Zowel van binnen als van buiten is de Giulia een strakke auto. Sinds dat de productie van de voorganger van de Giulia, de 159, gestopt was in september 2011 was Alfa Romeo niet meer actief geweest in het D-segment. Maar sinds de introductie van de Giulia in 2016 heeft Alfa Romeo weer geduchte concurrent op de markt voor auto’s zoals de BMW 3-serie en de Mercedes-Benz C-klasse. En met de Giulia Quadrifoglio heeft Alfa Romeo zelfs een concurrent voor de BMW M3 en de Mercedes-AMG C63S. Maar in het geval van m’n testauto beschik ik over een Giulia met een 2 liter viercilinder turbo-benzinemotor.
En die wil ook best vooruit. De viercilinder turbo-benzinemotor heeft een vermogen van 200pk. En een trekkracht van 330nm bij 1750tpm. En dat alles gaat via een 8-trapsautomaat naar de achterwielen. Met deze versnellingsbak is het ook mogelijk om sequentieel snel te schakelen. Door de pook een tikkie naar voren of naar te geven schakel je een versnelling op of terug. Maar als volautomaat schakelt hij ook prima. De 1404 kilo wegende Giulia gaat in 6,6 seconden van de 0 naar de 100km/h. De Giulia 2.0T heeft een topsnelheid van 230km/h. Het brandstofverbruik valt me dan ook nog eens mee. Per 100 kilometer verbruikt de Giulia zo’n 5,9 liter (1:16,9). Met een CO2-uitstoot van 138 gram per kilometer is de Giulia met de 2 liter turbo benzinemotor goed voor energielabel C. Niet verkeerd voor een auto van 4,64 meter lang. Met een wielbasis van 2,82 meter lengte is trouwens binnenin de Giulia prima vertoeven.
En omdat de Giulia zich moet meten met auto’s zoals de BMW 3-serie, de Mercedes-Benz C-klasse en de Jaguar XE is de Giulia door Alfa Romeo luxe uitgerust. Op gebied van veiligheid heb je o.a: ABS, remkrachtverdeling, remassistentie, noodremassistentie, stabiliteitsregeling, tractiecontrole, frontairbags, sideairbags (voor), hoofd/gordijnairbags (voor & achter), knieairbag bestuurder, hill assist, lane assist, bandenspanningsensor en een botswaarschuwingssysteem. Op gebied van comfort is de lijst ook redelijk gevuld bij de Giulia. Je hebt namelijk o.a: centrale portiervergrendeling, keyless entry/start, start/stop-knop, elektrische bedienbare ramen (voor & achter), stuurbekrachtiging, cruise control, automatische airco, links/rechts gescheiden temperatuurregeling, elektrische parkeerrem en een start/stopsysteem. Veders heb je ook nog hoogteverstelling stoel (best. & pass.), met leer bekleed stuur, verstelbaar stuur (hoogte & diepte), hoofdsteunen achter, middenarmsteun (voor & achter), leeslampje(s) (voor & achter), boardcomputer, audioinstallatie met stuurwielbediening, digitale radio (DAB), audio-ingang (AUX & USB), bluetooth, regensensor, lichtmetalen velgen, getint glas, elektrische bedienbare en verwarmbare buitenspiegels, mistlampen voor, automatische inschakelende verlichting, led verlichting achter en dagrijverlichting.
En wat mag dat allemaal gaan kosten? De Alfa Romeo Giulia die ik tot m’n beschikking had is er voor een bedrag van €39.450. Een kleine €40.000 dus! Ter vergelijking; de BMW 320i is er vanaf net iets meer dan €40.000. €40.293 om precies te zijn. De Mercedes-Benz C200 gaat met z’n prijs zelfs over de €42.000 heen. Die kost zo’n €42.641. Als je ze beiden met een vergelijkbaar formaat motor neemt. De Jaguar XE spant helemaal de kroon met een vanaf-prijs van €53.120. Dan mag je wel zeggen dat de Alfa Romeo Giulia een hoop waar biedt voor z’n geld. En dat hij prijs technisch z’n concurrentie aardig in de wielen rijdt.
Met dank aan Frank Vaneman Automotive Alfa Romeo-dealer te Amsterdam Zuid-Oost voor de ter beschikking stelling van de testauto.