Gemaakt door een gepassioneerde autoliefhebber
Episch: de nieuwe Audi A1 Sportback.
Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker & Audi. M.M.V: Audi Centrum Amsterdam Audi-dealer te Amsterdam Zuid-Oost.
Het was eigenlijk nog niet heel erg lang geleden dat Audi met een auto zoals de A1 op de markt kwam. Het was 2010 toen de A1 gepresenteerd werd. Daarmee had Audi een model in het B-segment. Daarvoor had Audi nog nooit een model in het B-segment gehad. Qua compact was er de A3. Maar dat was een auto in het formaat van een Volkswagen Golf. Veel kleiner kreeg je toen niet. Maar toen BMW Mini nieuw leven in blies moest Audi zich toch bedacht hebben dat ze ook een auto in het B-segment op de markt moesten brengen. En zo werd de A1 geboren. De basisplatform deelde de A1 met de Volkswagen Polo en de Seat Ibiza. Deze 1e generatie A1 was zo’n 8 jaar te koop in Nederland. Hij was er als 3-deurs hatchback en als 5-deurs hatchback. Die laatst genoemde werd verkocht onder de naam A1 Sportback. In Juni 2018 presenteerde Audi de 2e generatie A1. Met de komst van deze generatie kwam de 3-deurs hatchback te vervallen. Alleen de A1 Sportback zou gehandhaafd blijven. Wat ook niet verkeerd is want als ik in de markt zou zijn voor een auto zoals deze Audi A1 dan zou ik waarschijnlijk voor de 5-deurs hatchback zijn gegaan. Dus voor de A1 Sportback. Mocht je nou iet wat avontuurlijk in gesteld zijn dan is er de A1 Citycarver. Keuze is dus wel degelijk. Alleen niet meer voor een 3-deurs hatchback.
Maar goed, terug naar die A1 Sportback. Wat een strakke en stoere ogende auto is het. Nou was de vorige generatie A1 Sportback ook wel een strak karretje. Alleen waren die lijnen net wat anders. Minder hoeken, meer vloeiende lijnen. Bij de nieuwe A1 Sportback lijkt het precies andersom. Wat ook niet verkeerd is want de A1 blijft een strakke auto. Ideale auto voor iemand zoals ik die single is en alleen woont. Want bij dagelijks gebruik zit ik meestal 9 van de 10 keer alleen in de auto. Een veel grotere auto heb ik niet nodig. Of zou ik niet nodig hebben. De enkele keer als ik mensen zou meenemen dan is het mooi mee genomen dat je met de A1 Sportback over een 5-deurs hatchback beschikt. Voor de passagiers die achterin kunnen plaats nemen is het handiger instappen dankzij de 2 extra deuren. Voor iemand zoals ik is het trouwens prima vertoeven achterin. Nou ben ik met 1 meter 75 niet zo erg lang en ik heb niet zo’n lange benen. Dus veel ruimte behoef ik niet. Met 4 meter 02 is de A1 Sportback van een aardig formaat. Als je hem zou vergelijken met z’n concern-genootje de Volkswagen Polo die is zelfs 4 meter 05. Dus de A1 Sportback is in feite kleiner dan de Polo. Veel scheelt het niet. Qua wielbasis meet de A1 Sportback 2 meter 56. En daarmee is hij toch langer dan z’n voorganger. Die had een wielbasis van 2 meter 46. Dat is toch zo’n 10 centimeter verschil. De vorige generatie A1 Sportback was uiteindelijk zo’n 3 meter 97. En dat scheelt maar 5 centimeter in lengte ten opzichte van de nieuwe A1 Sportback. Schoon aan de haak weegt m’n testauto zo’n 1065 kilo. En daarmee is hij op gewicht gebleven ten opzichte van z’n voorganger.
Motorisch zit het prima met de A1 Sportback. Daar waar de vorige generatie naast benzinemotoren ook dieselmotoren had heeft de nieuwe A1 Sportback voorlopig en alleen benzinemotoren. Op moment van schrijven van dit artikel was mij nog niet bekend of er überhaupt wel dieselmotoren komen in de nieuwe A1 Sportback. Met dieselgate in het achterhoofd lijkt mij ook niet dat er dieselmotoren komen. We moeten het dus doen met een viertal benzinemotoren. Twee 3-cilinders van 95pk en 116pk. En twee 4-cilinders van 150pk en 200pk. Afhankelijk van de keuze qua motor is de A1 Sportback te leveren met een handgeschakelde 5-bak en met een handgeschakelde 6-bak. Daarnaast is er ook een S-Tronic automaat leverbaar in de A1 Sportback. Deze automatische versnellingsbak is er met 6 versnellingen, maar ook met 7 versnellingen. Daarin heb je dus ook nog keus. In m’n testauto beschikte ik over een 3-cilinder met een inhoud van 1 liter. Deze driepitter levert een vermogen van 95pk en een koppel van 175nm bij 2000tpm. Dit gaat via een handgeschakelde 5-bak naar de voorwielen. Mede dankzij de turbo is er dus al aardig vroeg en meer dan voldoende koppel voor handen. Tijdens het rijden is eigenlijk nauwelijks te merken dat je met een driepitter en een 1065 kilo wegende auto op stap bent. De A1 Sportback 25 TFSI zoals m’n testauto wordt aangeduid heeft een topsnelheid van 191km/h. Vanuit de stilstand accelereert de A1 Sportback in 10,8 seconden naar de 100km/h. Het verbruik valt mij ook erg mee. Volgens Audi presteert de A1 25 TFSI het om zo’n 4,6 liter per 100 kilometer te verbruiken. Dat komt neer op een score van 1:21,7. Je zou zeggen dat het bijna zo zuinig is als een dieselmotor. De techniek op motorgebied gaat natuurlijk er mooi op voorruit. Waarom zou je nog een dieselmotor in deze A1 willen als een benzinemotor net zo zuinig is. Nee, deze TFSI-motor bevalt mij wel. De C02-uitstoot van m’n testauto ligt op zo’n 107 gram per kilometer. Dat komt neer op een energielabel C. Dat levert de A1 Sportback nog net een groen energielabel.
Audi zou Audi niet zijn als het de A1 Sportback vol hangt met de nieuwste techniek op het gebied van veiligheid. Zo kan de A1 Sportback zelf remmen voor een dreigende botsing. Je krijgt ook een akoestisch en optisch signaal wanneer er een aanrijding dreigt met een fietser of een voetganger. Met adaptieve cruise control rij je netjes op de door jou aangegeven snelheid. Maar de auto houdt ook netjes afstand tot je voorligger en past de snelheid van je voertuig ook aan afhankelijk van hoe langzaam de auto voor je rijdt. De eigen vastgestelde snelheid wordt dan weer aangehouden wanneer je weer voldoende ruimte ervoor hebt. De A1 Sportback is ook vol gehangen met airbags. Er is een mogelijkheid om de airbag aan de bijrijderszijde uit te zetten. Mocht je op die plek een Maxi-Cosi vervoeren met een klein kind erin. Meest veilige manier van vervoeren van je kroost is natuurlijk achterin. En als ze nog klein zijn dan is de A1 Sportback voorzien van ISOFIX-bevestigingspunten waarmee kinderstoeltjes/verhoginkjes maar ook Maxi-Cosi’s goed zijn vast te zetten. Met de veiligheid is dus aan iedereen gedacht in deze Audi. Veders is de A1 Sportback prima uitgerust. Zo beschikt de Epic-uitvoering waarmee ik reed over o.a: elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels, veiligheidsbinnenspiegel met antiverblindingsstand, airconditioning, elektronische wegrijblokkering, centrale vergrendeling met radiografische afstandsbediening en binnen bediening zonder safe beveiliging, Audi virtual cockpit, voorbereiding voor navigatiesysteem (MIB), MMI radio plus, Audi smartphone interface, 6 luidsprekers (passief), voorbereiding voor MMI navigatie plus, Audi connect navigatie en infotainment basis (3 jaar), Audi connect noodroep en service, spraakbediening, Bluetooth, Audi active lane assist, cruise control incl. snelheidsbegrenzer, elektronische stabiliteitscontrole (ESC), stuurbekrachtiging, gordelverklikkers en een start-stopsysteem met terugwinning.
Veders heeft de A1 Sportback 25 TFSI Epic ook 17-inch lichtmetalen velgen, LED achterlichten, luchtinlaten aan de voorzijde in mat zwart, zwarte diffuser met matte titanium accenten en een licht- en regensensor. Dat vindt ik al aardig wat. Zo kost m’n testauto al gauw een bedrag van €28.210. Er is al een A1 Sportback vanaf zo’n €26.720. Een best prijskaartje voor een beste auto. De nieuwe A1 Sportback van Audi is een auto die strakker oogt dan z’n voorganger. En die mocht ook al gezien worden. En dat is deze A1 Sportback zeker. Een auto die gezien mag worden. Een auto die zeker op mijn shortlist komt te staan als ik in de markt ben voor een nieuwe auto. Want gezien m’n persoonlijke situatie heb ik geen grotere auto nodig dan bijvoorbeeld de nieuwe A1 Sportback. Een compacte hatchback zoals deze nieuwe A1 Sportback voldoet prima. Een heerlijke rijdende auto en zeker een auto die er weer een tijdje tegen aan kan. Met andere woorden prima auto die nieuwe A1 Sportback. Goed werk, Audi!
Met dank aan Audi Centrum Amsterdam Audi-dealer te Amsterdam Zuid-Oost voor de ter beschikking stelling van de testauto.