Review Lexus IS300H Sport Edition

De zandloper-grille staat hem goed.
De zandloper-grille staat hem goed.
Mooie elegante koplampen met LED-verlichting. Ook voorzien van LED dagrijverlichting.
Mooie elegante koplampen met LED-verlichting. Ook voorzien van LED dagrijverlichting.
De benzinemotor levert 223pk en de elektromotor voegt daar max nog zo'n 143pk erbij. Bijna 366pk gecombineerd. Aan koppel levert de benzinemotor zo'n 221nm bij 4200tpm. De  elektromotor voegt daar nog eens 300nm aan koppel toe.
De benzinemotor levert 223pk en de elektromotor voegt daar max nog zo'n 143pk erbij. Bijna 366pk gecombineerd. Aan koppel levert de benzinemotor zo'n 221nm bij 4200tpm. De elektromotor voegt daar nog eens 300nm aan koppel toe.
Standaard voorzien van een E-CVT-automaat.
Standaard voorzien van een E-CVT-automaat.
M'n testauto was voorzien van een 10,3'' grote high-res display. Op dit scherm kan je 2 informatiebronnen tegelijkertijd weergeven, zoals Lexus Premium Navigatie en de instellingen van de climate control.
M'n testauto was voorzien van een 10,3'' grote high-res display. Op dit scherm kan je 2 informatiebronnen tegelijkertijd weergeven, zoals Lexus Premium Navigatie en de instellingen van de climate control.
LED-verlichting aan de achterzijde van de IS300h en mooi vormgegeven
LED-verlichting aan de achterzijde van de IS300h en mooi vormgegeven

                           Premium Hybride-rijden met de Lexus IS300h

 

Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker & Lexus. M.M.V: Louwman Amsterdam Lexus-dealer te Amsterdam-Duivendrecht.

 

Na de Alfa Romeo Giulia is de Lexus IS300h de 2e auto van een premium-automerk die ik voor deze blog mag testen. Lexus is sinds eind jaren ’80 het luxemerk van Toyota. Lexus IS wordt sinds ’98 verkocht en stond als compacte sport sedan net onder de Lexus GS. De Lexus IS300h zoals we hem kennen is al sinds 2013 op de markt. In Nederland wordt de IS voornamelijk als IS300h verkocht. De IS van Lexus is er namelijk ook als IS250 en IS300. Een paar jaar geleden was zo’n auto als deze IS300h zakelijk zeer interessant vanwege de bijtelling. De populariteit van deze auto’s zoals deze IS300h is dan ook sterk afgenomen. Neemt niet weg dat, als ik in de markt was voor een auto zoals de Lexus IS300h, deze IS300h wel hoog op m’n lijstje staat. Dat auto’s zoals de BMW 3-serie, de Mercedes-Benz C-klasse en zelfs de Alfa Romeo Giulia, de Lexus IS300h voor zich moeten dulden. Met de IS300h heeft Lexus de zoveelste hybride in het leveringsprogramma. In iedere formaat auto die Lexus in het programma heeft zijn er auto’s met een hybride-aandrijflijn. Van de compacte CT200h tot aan de grote RX450h.

Maar laat ik me hier even focussen op de Lexus IS300h. De auto is voorzien van 2,5 liter 4-cilinder benzinemotor die een vermogen van 223pk. De elektromotor levert daarnaast ook nog eens 143pk. Het totale vermogen komt daarmee op 366pk. Het koppel van de vierpitter in de IS300h is 221nm bij 4200tpm. De elektromotor voegt daar nog eens 300nm aan toe. Al dat vermogen en koppel gaat via een Elektronische-Continue Variabele Transmissie (E-CVT) naar de achterwielen. Met het idee dat de elektromotor vanaf 0 toeren per minuut over z’n maximum vermogen en koppel kan beschikken lijkt het je het gevoel te geven dat je hier met een 6-cilinder motor op stap bent. Maar nee, er ligt wel degelijk een 4-cilinder onder de kap van deze IS300h. De Lexus IS300h heeft een topsnelheid van 200km/h. Niet dat je iedere dag zo hard zou rijden. De IS300h is een ideale auto op de lange afstand. Om lekker mee te cruisen. Dus toen ik de snelweg op ging met de IS300h zette ik gelijk de cruise control aan. En dat rijdt best wel lekker en comfortabel. De IS300h is uitgerust met adaptive cruise control. Dus wordt tijdens het rijden de snelheid van de auto aangepast indien de afstand tussen de IS300h en je voorligger te kort wordt. Daar heb je zelf geen omkijken naar. Mocht je ooit een sprintje willen doen met de Lexus IS300h. De auto accelereert in 8,4 seconden van de 0 naar de 100km/h. Niet slecht voor een auto die, schoon aan de haak, 1595 kilo weegt.

Voor zo’n grote sportsedan valt me het brandstofverbruik ook mee. Voor iedere 100 kilometer verbruikt de IS300h zo’n 4,6 liter gemiddeld (1:21,7). Met een C02-uitstoot van 107 gram per kilometer is de Lexus IS300h goed voor een groene energielabel A. Jammer is het dan om te weten dat je als zakelijke rijder sinds 1 januari 2017 niet meer kan profiteren van de gunstige bijtelling. Aan de prijs van de IS300h kan het niet liggen. Die ligt vrij gunstig. Zeker als je het bekijkt ten opzichte van de concurrentie. De prijs van de IS300h Sport Edition ligt op zo’n €44.995. Als je kijkt wat een Mercedes-Benz C-klasse of BMW 3-serie kost. Een BMW 3-serie met hybride-aandrijving kost al bijna €60.000 met een prijs van €59.900. Dat is dan een BMW 3-serie ActiveHybrid3. De C-klasse is er zelfs met 2 hybride versie’s. Ten opzichte van de Lexus IS300h komt de Mercedes-Benz C350e prijstechnisch het dichtstbij met een prijs van €49.995. De andere hybride-versie van de C-klasse betreft er één met een combinatie van een elektromotor met een dieselmotor.

Maar je hoeft niet bang te zijn dat je voor amper €45.000 een karig uitgeruste IS300h krijgt. De IS300h Sport Edition is alles behalve karig uitgerust. Zo is de Lexus IS300h op gebied van veiligheid onder andere uitgerust met het Lexus Safety System+. Dan heb je onder meer een Pre-Crash systeem dat ook voetgangers detecteert. Lane Keeping Assist die je waarschuwt als je onbedoeld de rij-baan dreigt te verlaten en zelfs de auto bijstuurt. Automatic High Beam voor beter zicht in het donker. En natuurlijk Adaptive Cruise Control. Een systeem dat automatisch je rijsnelheid afstemt op de auto voor je. Er is zelfs aan de veiligheid van voetgangers gedacht. In het geval van een aanrijding met een voetganger gaat de motorkap automatisch een stukje omhoog om de kans op letsel tot het minimum te beperken. Naast het feit dat er een dozijn aan airbags in de IS300h zit. En als we het over de rest van de uitrusting hebben van de IS300h Sport Edition kan ik een hele pagina/A4-tje mee vullen.

Maar er zit genoeg op de Lexus IS300h Sport Edition. Op gebied van comfort heb je o.a: centrale portiervergrendeling met keyless-entry, startknop, stuurschakeling, elektrische ramen (voor & achter), climate controle, gescheiden temperatuurregeling, achteruitrijcamera, hoogteverstelling stoel (bestuurder & passagier) en sportstoelen. Veders is de IS300h voorzien van een met leer bekleed stuur die in hoogte en diepte verstelbaar is. Leren bekleding is echter een optie op de IS300h. Die zo’n €1.990 meer kost. Ook een optie is het DAB+. Digitale radio luisteren in de IS300h kost €290 meer. Metallic lak is een optie met een meerprijs van €1.150. Audio-installatie met een CD-wisselaar zit er standaard op de IS300h. Evenals een USB/Aux-aansluiting, navigatiesysteem met kleurenscherm, bluetooth, mistlampen voor, automatische inschakelende verlichting, LED-koplampen, LED-verlichting achter en dagrijverlichting. Het mogen duidelijk zijn dat de IS300h Sport Edition redelijk rijk is uitgerust. Maar dat mag ook wel voor zo’n prijs. Voor die €44.995 is de Lexus IS300h Sport Edition ten opzichte van z’n concurrentie scherp geprijsd. Al met al scoort de Lexus IS300h in het algemeen bij mij een dikke voldoende.

 

Met dank aan Louwman Amsterdam Lexus-dealer te Amsterdam-Duivendrecht voor de ter beschikking stelling van de testauto.

Deel deze pagina